کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 4.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پیرامون قطعنامه شورای امنیت در مورد توافقات هسته ای
۲۲:۴۳, ۲۵/تیر/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۵/تیر/۹۴ ۲۲:۴۴ توسط Islam.)
شماره ارسال: #1
آواتار
لاوروف: بر اساس توافق، برنامه موشکي ايران به مدت هشت سال هيچ توسعه اي نخواهد يافت/ تيم ايراني نه تنها محدوديت موشکي را لغو نکرد بلکه برنامه موشکي را «فريز» کرد + مستندات قطعنامه



روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ ایران و ۱+۵ جمعبندی مشتر کی را با عنوان «برنامه جامع مشترک اقدام» منتشر کردند که مشتمل بر تعهداتی بود که طرفین برای برقراری یک توافق بلند مدت پذیرفته بودند. این برنامه ۱۵۹ صفحه ای شامل ۲۱ صفحه متن اصلی و ۵ ضمیمه مفصل در موضوعات مختلف بود. پیچیدگی های موجود و سطح مباحث فنی موجب شده است تا بررسی تعهدات ایران و طرف مقابل در هر یک از حوزه ها به صورت شفاف قابل تبیین نباشد. رجانیوز در سلسله گزارش هایی با عنوان «زوایایی از برنامه جامع مشترک اقدام که نباید پنهان بماند» تلاش خواهد کرد با شفاف سازی بندهای مختلف این برنامه، عملکرد تیم مذاکره کننده در میزان تامین منافع ملت ایران را ارزیابی کرد و قضاوتی منصفانه و منطبق با واقعیات موجود و به دور از هیجانات سیاسی روزهای پس از توافق را در اختیار بگذارد
.


به گزارش رجانیوز، در همین رابطه وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه اعلام کرد توافق هسته اي ايران و شش کشور قدرتمند عدول ايران از توسعه برنامه موشکي خود را به مدت هشت سال شامل مي شود.
سرگئي لاوروف به خبرنگاران گفت: « بر اساس توافقي که در وين امضا شد برنامه موشکي ايران به مدت هشت سال هيچ توسعه اي اي نخواهد يافت و هيچ حمايت خارجي از اين برنامه نخواهد شد.»
لاوروف در بخش ديگري از اظهراتش گفت:‌ توافق هسته اي وين تضمين مي کند که فعاليت هاي هسته اي ايران ابعاد نظامي نخواهد داشت و ساز و کار نظارتي و بازرسي زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي ايجاد مي کند.

[تصویر: IMG05221979.jpg]

تاکيد لاوروف بر فريز شدن توان موشکي ايران در نتيجه توافق نهايي، درحالي است که وزارت خارجه ايران بلافاصله پس از اعلام خبر توافق نهايي با انتشار برگه اطلاع رساني درباره موضوع تحريم هاي موشکي تاکيد کرد:
«الزام بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان از جمله در حوزه موشک های بالیستیک به محدودیت هایی در حوزه موشک های طراحی شده برای سلاح هسته ای که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، تبدیل خواهد شد.»
اما بر اساس متن برنامه جامع مشترک اقدام، در قطعنامه جديد شوراي امنيت که قرار است به تاييد ايران نيز برسد، برنامه موشکي ايران داراي محدوديت خواهد شد و ايران چون خود را ملزم به اجراي اين قطعنامه کرده است در صورت تخطي ، توافق را نقض کرده است.
البته محدوديت براي موضوع موشکي ايران از جمله مباحثي است که سنگ بناي آن در مذاکرات لوزان گذاشته شده است.
[تصویر: 139404091706475815603554.jpg]
در بيانيه لوزان درباره قطعنامه هاي شوراي امنيت آمده است:
یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه جامع مشترک اقدام (برجما) را تائید ، همه قطعنامه های مرتبط با هسته ای قبلی را خاتمه و اقدامات محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی که توسط طرفین توافق شده، در آن را وارد خواهد کرد.
A new UN Security Council Resolution will endorse the JCPOA, terminate all previous nuclear-related resolutions and incorporate certain restrictive measures for a mutually agreed period of time
.

منظور از "اقدامات محدودیت ساز" که در قطعنامه جدید شورای امنیت وارد خواهد شد، اهم تحریم هایی که در قطعنامه های قبلی علیه ایران ( ۴ قطعنامه تحریمی) آمده است و شامل :
تحریم هایی که به بهانه "اشاعه ای" ، "فن آوری های مدرن صنعتی و ..." ، "تحریم های موشکی " ، "تحریم های تسلیحاتی متعارف" ، ايجاد کانال ارتباطي براي اقلام دوگانه مي شود.
موضوع تحريم هاي تسليحاتي و موشکي در قطعنامه ۱۹۲۹ شوراي امنيت عليه ايران به تصويب رسيده بود و چون که ايران اين قطعنامه را غيرقانوني مي دانست کشورهاي شوراي امنيت نمي توانستند از اين حربه براي مطرح کردن موضوع هسته ايران ذيل فصل هفتم شوراي امنيت استفاده کنند ، ولي هم اکنون زماني که ايران قطعنامه جديد شوراي امنيت را تاييد و امضا مي کند در صورت عدم پايبندي به مفاد آن (به عنوان مثال در صورت ادامه توسعه برنامه موشکي ) راه را براي برخورد شديدتر با ايران به پشتوانه مشروعيت سازمان ملل فراهم مي آورد.

منبع

امضای Islam
[تصویر: siOTvKOR_432.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۲۷, ۳۰/تیر/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/تیر/۹۴ ۱۸:۲۸ توسط Ali#59.)
شماره ارسال: #2
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
  1. جمهوری اسلامی ایران دانش و فناوری، از جمله فناوری صلح آمیز هسته ایران را به عنوان میراث مشترک بشریت قلمداد می نماید. در عین حال، بر اساس مبانی محکم ایدئولوژیک، راهبردی و بین المللی، سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح های هسته ای را به طور مطلق به عنوان سلاح هایی منسوخ، غیر انسانی و مضر برای صلح و امنیت بین المللی، مردود می داند. با الهام از آموزه های متعالی اسلامی و بر مبنای اندیشه ها و سیره بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)، و فتوای تاریخی رهبر انقلاب اسلامی،حضرت آیت الله خامنه ای، که کلیه سلاح های کشتار جمعی، به ویژه سلاح های هسته ای را در فقه اسلامی حرام اعلام نموده اند، جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارد که سیاست همیشگی اش منع اکتساب، تولید، انباشت یا استفاده از سلاح های هسته ای می باشد.
  2. جمهوری اسلامی ایران ضرورت امحاءکامل سلاح های هسته ای را،به عنوان یک ضرورت امنیت بین المللی و یک تکلیف منطبق بر معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) مورد تاکید قرار می دهد. جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال در کلیه تلاش های بین المللی حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطرسلاح های هسته ای و اشاعه آنها، از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح های هسته ای به ویژه در خاورمیانه، مشارکت نماید.
  3. جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ابرام می ورزد که دولت های عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بدون تبعیض و منطبق با مواد 1 و 2 معاهده نباید از بهره مندی از حقوق لاینفک خود برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز، ،باز داشته شوند.
  4. جمع‏بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر 1394، نشانگر یک گام بسیار مهم توسط جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برای حل و فصل یک بحران غیر ضروری، از طریق مذاکره و بر مبنای احترام متقابل است؛بحرانی که در نتیجه‏ی اتهامات بی پایه و اساس درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ایجاد، و با اقدامات ناموجه و مبتنی بر انگیزه های سیاسی علیه ملت ایران دنبال شده بود.
  5. برجام مبتنی است بر تعهدات متقابل جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، که از یک سو، موجب حصول اطمینان از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران شده، و از سوی دیگر، تمامی مفاد قطعنامه های شماره 1696 و 1737 (مصوب سال 2006)، 1747 (مصوب سال 2007)، 1803 و 1835(مصوب سال 2008)، 1929 (مصوب سال 2010) و 2224 (مصوب سال 2015) رالغو کرده و همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های مرتبط با هسته ای که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپایی و دولت های عضو اتحادیه اروپایی تحمیل شده بودند را به طور جامع لغو می کند. جمهوری اسلامی ایران متعهد است که تعهدات داوطلبانه خود را با حسن نیت و منوط به اجرای با حسن نیت همه تعهدات توسط گروه 1+5 وفق برجام، از جمله تعهدات متضمن رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز، اجرا کند.
  6. رفع تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز مرتبط هسته ای توسط اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به این معنا خواهد بود که معاملات و فعالیت های مورد اشاره در برجام می توانند با ایران و اشخاص ایرانی در همه جای دنیا بدون هراس از مجازات های ناشی از مزاحمت های فراسرزمینی انجام شوند و همه اشخاص قادر خواهند بود تا با آزادی انتخاب به معاملات تجاری و مالی با ایران بپردازند. در برجام به وضوح تصریح شده است که اتحادیه اروپایی و آمریکا هر دو از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز که منطبق با برجام رفع شده اند، خودداری خواهند ورزید. تفاهم بر آن است که بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز از جمله از طریق تمدید، به مثابه عدم پایبندی اساسی خواهند بود که ایران را از تعهداتش به طور جزئی یا کلی معاف خواهد ساخت. برداشتن تحریم ها مستلزم اتخاذ اقدامات مقتضی حقوقی و اجرایی داخلی از جمله اقدامات تقنینی و آئین نامه ای به منظور لازم الاجرا نمودن رفع تحریم ها می باشد. برجام مستلزم خاتمه‏ی موثر همه تدابیر و رویه های الزامی تبعیض آمیز و همچنین بیانیه های عمومی ای است که با هدف موافقتنامه همسویی نداشته باشد. ایران بر توافق حاصله میان اعضاء برجام تاکید می نماید که بر مبنای آن بلافاصله پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام، اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ایالات متحده مشورت با ایران را درباره دستورالعمل های مربوطه و بیانیه های در دسترس عموم در خصوص جزئیات تحریم ها یا اقدامات محدودیت سازی که قرار است مطابق با برجام لغو شوند،آغاز خواهند نمود.
  7. جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای صلح آمیز ، از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی را منطبق با برنامه خود همان گونه که در برجام توافق شده، دنبال خواهد نمود و با طرف های خود از نزدیک کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این توافق از گذر زمان به سلامت گذشته و همه اهداف خود را محقق خواهد ساخت. این تعهد بر مبنای تضمین هایی است که گروه 1+5 داده اند که بر مبنای آن در این برنامه صلح آمیز بر اساس تعهداتشان مطابق برجام همکاری خواهند نمود.همچنین این گونه تفاهم و توافق شد که از طریق گام های مورد موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همه موضوعات موجب نگرانیِ گذشته و حال، قبل از پایان سال 2015توسط شورای حکام آژانس بررسی و مختومه خواهند شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون مستمراً نتیجه گیری کرده است که فعالیت های اظهار شده ایران منحصراًصلح آمیز هستند. بنابراین، از این به بعد هدف از اجرای پروتکل الحاقی فراهم کردن زمینه برای «نتیجه گیری گسترده تر»بر این مبنا است که مدرکی دال بر وجود فعالیت اظهارنشده نیز در ایران وجود ندارد. بدین منظور، جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وفق ضوابط پروتکل الحاقی به همان گونه که در مورد همه امضاء کنندگان اعمال می شود، همکاری خواهد نمود. در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید اقدامات احتیاطی لازم را برای تضمین حفاظت کامل از اطلاعات طبقه بندی شده به کار گیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره تکالیف بین المللی عدم اشاعه ای خود را با دقت تام اجرا نموده است و با نهایت دقت همه فعالیت های مرتبط خود را منطبق بر پروتکل الحاقی اظهار خواهد نمود. در این چارچوب و از آنجا که هرگز هیچ گونه فعالیت هسته ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود.
  8. کمیسیون مشترک ایجاد شده بر مبنای برجام بایستی قادر باشدتا اختلافات را به نحو بی طرفانه، موثر، کارآمد و سریع، رسیدگی و حل و فصل نماید. نقش اصلی این کمیسیون عبارت است از رسیدگی به شکایت های ایران و حصول اطمینان نسبت به این که آثار لغو تحریم های تصریح شده در برجام بطور کامل محقق گردند. در صورتی که آثار لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تحریم ها یا اقدامات محدودیت ساز مرتبط با هسته ای اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به وسیله تداوم اعمال یا تحمیل تحریم های جدید با ماهیت و گستره‏ی همسان یا مشابه تحریم هایی که قبل از روز اجرا برقرار بودند، مخدوش گردد،جمهوری اسلامی ایران اختیار خواهد داشت تعهدات خود وفق برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد؛ فارغ از اینکه چنین تحریم های جدیدی بنا به دلایل مرتبط هسته ای یا دیگر دلایل وضع شوند، مگر این که مسائل در طی یک دوره زمانی کوتاه و معقول اصلاح گردند.
  9. اقدامات متقابل پیش بینی شده در سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام در واکنش به عدم پایبندی اساسی، به عنوان آخرین حربه در نظر گرفته شده اند، و در صورتی به کار گرفته خواهند شد که عدم پایبندی اساسی تداوم یابد و طی ترتیبات در نظر گرفته شده در برجام جبران نشده باشند. جمهوری اسلامی ایران چنین اقداماتی را بسیار غیرمحتمل قلمداد می کند چرا که هدف، تضمین پایبندی است نه فراهم ساختن بهانه ای برای برگشت پذیری خودسرانه یا ابزاری برای فشار یا اعمال نفوذ. ایران متعهد است تعهدات داوطلبانه خود را به طور کامل و با حسن نیت اجرا کند. به منظور حصول اطمینان ازپایبندی مستمر همه اعضاء برجام، جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند در صورتی که سازوکار مذکور علیه ایران یا اشخاص ایرانی اعمال شوند و تحریم ها به ویژه تدابیرشورای امنیت اعاده گردند، جمهوری اسلامی ایران این کار را به منزله مبنایی برای توقف اجرای تعهدات خود وفق برجام و تجدید نظر در همکاری اش با آژانس بین المللی انرژی اتمی تلقی خواهد نمود.
  10. جمهوری اسلامی ایران تفاهم مشترک و توافق صریح همه طرف های شرکت کننده در برجام را مورد تاکید قرار می دهد که بر مبنای آن مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام، به مثابه مفاد برجام نبوده و به هیچ وجه نمی تواند اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.
  11. دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال برای ارتقاء صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده‏ی تروریسم و افراط گرایی خشونت بار کمک کند. ایران نقش پیشرو خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی بطور کامل همکاری نماید. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن می باشند.
  12. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همانگونه که در مقدمه قطعنامه 2231 پیش بینی شده است،شاهد تحقق معنادار تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت باشد.شورا سابقه سیاهی در رفتار با ایران دارد که از سکوت توأم با رضایت شورا در مواجهه با تجاوز صدام حسین علیه ایران در سال 1980 آغاز شد و با امتناع شورا حتی از محکوم کردن، چه برسد به اقدامی علیه، استفاده انبوه، سیستماتیک و گسترده از سلاح های شیمیایی توسط صدام حسین علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایرانی طی سال های 1984 تا 1988 و همچنین حمایت مادی و اطلاعاتی چندین عضو شورا از جنگ شیمیایی صدام حسین ادامه یافت. حتی بعد از این که صدام حسین کویت را مورد تهاجم قرار داد، شورای امنیت نه تنها به طور لجاجت آمیز از اصلاح و جبران کینه توزی خود علیه ملت ایران امتناع کرد، بلکه پا را از این نیز فراتر گذاشت و علیه این قربانی جنگ شیمیایی و سکوت مماشات گرانه شورا در قبال آن، به تحمیل تحریم هایی پرداخت که علی الظاهر به بهانه نگرانی از سلاح های کشتار جمعی وضع شده بودند.در عوض آن که حداقل این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که ایران حتی اقدام صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی را تلافی نکرده است، شورای امنیت بر اساس اتهامات بی پایه و بر مبنای انگیزه های سیاسی به اقدام علیه ایران شتافت و طیف گسترده ای از تحریم ها را علیه ملت ایران با هدف مجازات مقاومت آنها علیه فشار زورگویانه برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای صلح آمیزشان به نحو ناموجهی تحمیل کرد. مهم است یادآوری شود این تحریم ها که نبایست از همان ابتدا تحمیل می شدند، اکنون بر اساس برجام و قطعنامه 2231 باید لغو شوند.
  13. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود مبنی بر این که همه تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که علیه ملت ایران وضع و اعمال شده اند از جمله آنهایی که به بهانه برنامه هسته ای ایران اعمال شده اند، بی پایه و اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده و هستند پافشاری می نماید. در نتیجه، هیچ چیزی در برجام نباید به نحوی تعبیر و تفسیر شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به معنای پذیرش یا مماشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروعیت، اعتبار یا قابل اجرا بودن تحریم ها و اقدامات محدودیت ساز تصویب شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا یا دولت های عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران باشد؛ همچنین نباید به معنای چشم پوشی یا محدودیت در اعمال هر گونه حقی که جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین ملی، اسناد بین المللی یا اصول حقوقی مربوطه دارد، تعبیر و تفسیر شود.
  14. جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که اجرای با حسن نیت برجام توسط همه اعضاء برجام به اعاده اعتماد ملت ایران که به نحوی ناعادلانه متحمل فشارها و زورگویی های غیرقانونی به بهانه این بحران ساختگی بوده اند، کمک خواهد کرد و فرصت های جدیدی برای همکاری در جهت پرداختن به چالش ها واقعی جهانی و تهدیدات واقعی علیه صلح منطقه ای خواهد گشود. دیر زمانی است که منطقه ما دچار تنش های ناروا شده است، در حالی که افراط گرایان و تروریست ها مشغول تثبیت خود و پیشروی هستند. زمان آن فرا رسیده است که توجه و تمرکز بر این تهدیدات قریب الوقوع معطوف گردد و روش های موثر برای شکست دادن این تهدید مشترک دنبال و پیگیری شود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۳۴, ۳۰/تیر/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/تیر/۹۴ ۱۹:۴۱ توسط Islam.)
شماره ارسال: #3
آواتار
دوستان از من می شنوید متن اصلی توافق و ضمائمش رو بررسی کنید.

توی هیچکدوم از بیانیه ها چه ایرنی و چه امریکایی، بی طرفی رعایت نشده و به اصل موضوع پرداخته نشده.

برای اینکه همه چیز رو بفهمید متن اصلی توافق رو که ترجمه اش منتشر شده بررسی کنید!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۰, ۳۱/تیر/۹۴
شماره ارسال: #4
آواتار
(۳۰/تیر/۹۴ ۱۹:۳۴)Islam نوشته است:  دوستان از من می شنوید متن اصلی توافق و ضمائمش رو بررسی کنید.

توی هیچکدوم از بیانیه ها چه ایرنی و چه امریکایی، بی طرفی رعایت نشده و به اصل موضوع پرداخته نشده.

برای اینکه همه چیز رو بفهمید متن اصلی توافق رو که ترجمه اش منتشر شده بررسی کنید!

این که شما گفتید یک مطلب خیلی درست هست .
تعارفات یک چیز هست . تعهدات یک چیز دیگر .
پرداختن به اصل ماجرا و تعهداتی که دادیم و گرفتیم از همه مهمتر هست .

امضای فاطمه خانم
[تصویر: NastaliqOnline_1_.png]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۱۶, ۱/مرداد/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/مرداد/۹۴ ۹:۳۱ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #5
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

سلامب

توجهتون رو به یک بند از توافقنامه جلب می کنم.(ماده B از پیوست اول توافقنامه):

Iran will not pursue construction at the existing unfinished reactor based on its original design and will remove the existing calandria and retain it in Iran. The calandria will be made inoperable by filling any openings in the calandria with concrete such that the IAEA can verify that it will not be usable for a future nuclear application. In redesigning and reconstructing of the modernized Arak heavy water research reactor, Iran will maximise the use of existing infrastructure already installed at the current Arak research reactor.
ترجمه وزارت خارجه:

ایران به ساخت‌وساز رآکتور ناتمام موجود بر مبنای طرح اولیه ادامه نخواهد داد و کالندریای موجود را خارج کرده و آن را در ایران نگهداری می‌کند. تمام کانال‌های کالندریا با بتن به‌گونه‌ای پر می‌شوند که برای کاربرد هسته‌ای غیرقابل استفاده باشد و آژانس بتواند غیرقابل استفاده بودن آن را راستی آزمایی کند. برای مدرن کردن و بازسازی رآکتور آب‌سنگین اراک، ایران بیشترین استفاده را از زیرساخت‌های موجود در رآکتور آب‌سنگین اراک خواهد داشت.


همونطور که از این بند مشخصه ایران باید پس از خارج کردن قلب راکتور اب سنگین اراک ، اون رو با بتن پر کنه! تا آژانس اطمینان پیدا کنه....Big Grinخخخ
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۲۲, ۱/مرداد/۹۴
شماره ارسال: #6
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


[تصویر: w425]

افسران
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۴۴, ۱/مرداد/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/مرداد/۹۴ ۹:۲۷ توسط مصباح.)
شماره ارسال: #7
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

قطعنامه ی شورای امنیت :
طبل جنگ علیه ایران!!!



اگرچه ایران روزها و پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای در وین، عده ای از تبدیل شدن «طبل جنگ» به «دهل صلح» در رهگذر این مذاکرات سخن می گویند، شواهدی در متن قطعنامه، متن برجام و اظهارات طرفین مذاکرات وجود دارد که تئوری «جنگ هدفمند» علیه ایران را تقویت می کند.


یکی از موضوعات اساسی که در مسئله جمع بندی مذاکرات، برجام و قطعنامه 2231شورای امنیت بسیار مورد بحث و تاکید قرار گرفته است، قرار گرفتن پرونده هسته ای ایران در ذیل ماده ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد و صدور مجوز حمله نظامی از سوی شورای امنیت است.


تیم مذاکره با اشاره به اینکه مفاد خطرناک قطعنامه 2231 را اجرا نمی کنیم، عملا «خطرناک» بودن برخی مفاد این قطعنامه را تایید کرد.



سید عباس عراقچی با استفاده از تعبیر «امکانش در تئوری هست اما در عمل نه» درباره امکان قرار گرفتن پرونده هسته ای ایران ذیل ماده ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد و مجوز حمله نظامی از سوی شورای امنیت در صورت نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران، صحبت کرد.


عراقچی در این باره گفت:
اگر که ما ضعیف باشیم بله . البته این محدودیت ها و تحریم ها جدید نیست ، تحریم های تسلیحاتی تقریبا ۱۰ سال است که وجود دارد؛ بله از نظر حقوقی امکانش هست (که پس از نقض توافق ازسوی ایران موضوع ایران ذیل ماده ۴۲ مطرح شود) اما از نظر سیاسی و واقعیت های میدانی نه .



این اظهار نظرها از سوی یک دیپلمات از آنجایی عجیب به نظر می رسد که متن قانونی و رسمی قطعنامه 2231شورای امنیت که نماینده ایران در سازمان ملل از آن دفاع کرده است و با 15رای به تصویب رسیده است، تلویحا همان «کاغذپاره» معروف قلمداد می شود که در دوره های قبلی تعبیر می شد.



در واقع اگر قرار بود مسائل صرفا متکی به موضوع غیرقابل انکار «اقتدار ایران» باشد، چرا در متن به آن اشاره شده است، در حالی که بنا به شهادت تاریخ در دوره های قبل شورای امنیت با همین دست مصوبات که به اعتقاد آقای عراقچی از نظر «حقوقی» هم امکان اجرای آن وجود دارد، مجوز حمله به برخی کشورها را صادر کرده است.



ظریف و عراقچی در اظهارات خود بر این مساله تاکید کردند که قطعنامه جدید شورای امنیت ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد قرار دارد و برخلاف قطعنامه های قبلی ذیل فصل هفتم شورای امنیت نیست.



اما نکته قابل تامل اینکه هیچ کدام از قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت نبوده است بلکه صرفا ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم بوده است و چون این قطعنامه ها از نظر ایران غیرقانونی بوده ، ایران خود را ملزم به اجرای آن نمی دانسته و در صورت نقض مفاد آن موضوع ذیل بند ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد ، که زمینه ساز حمله نظامی است مطرح نمی شد.


اما در شرایط فعلی دولت ایران با پذیرش قطعنامه جدید شورای امنیت و سازوکارهای ارائه شده در آن، عملا خود را متعهد به انجام آن می کند و بر اساس حقوق بین الملل در صورت نقض مفاد قطعنامه مذکور عملا راه برای قرار گرفتن موضوع هسته ای ایران ذیل ماده ۴۲ سازمان ملل (که به اقدامات نظامی مشروعیت بین المللی می دهد)، هموار می کند.



از سوی دیگر به فاصله چند روز پس از توافق جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید مسئله «حمله نظامی هدفمند» به ایران را مطرح کرد و گفت:
بازرسی‌ها به آمریکا اجازه خواهد داد تا در صورت نیاز به اقدام نظامی، با اطلاعات بیشتری دست به حمله به اهداف داخل ایران بزند.


نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.
بنابراین، زمانی که وقت تصمیم‌گیری فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل درباره هدف‌گیری می‌رسد، به دلیل اطلاعاتی که طی این سال‌ها به لطف رژیم بازرسی‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم، آن تصمیمات به طرز چشمگیری مبتنی بر اطلاعات بوده و توانمندی‌های ما ارتقا یافته‌اند»




برخی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های تحلیلی غربی نیز تاکید کردند که توافق احتمالی هسته‌ای به دلیل آنکه مختصات برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کند، یک برگ برنده بزرگ در اختیار نتانیاهو خواهد بود و احتمال جنگ افروزی او علیه ایران بشدت افزایش خواهد یافت.



به اعتقاد کارشناسان غربی به عنوان نمونه در رآکتور اراک، به دلیل آنکه پس از توافق، قلب این رآکتور بازطراحی شده و پلوتونیوم موجود در پسماند آن بشدت کاهش خواهد یافت، احتمال انهدام آن توسط آمریکا یا اسرائیل بیشتر خواهد شد چراکه پیش از این، ترس از تبعات انسانی و زیست‌محیطی این حمله، مانع انهدام این تاسیسات می‌شد.



دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن «خطرناک» و «ضدامنیتی» دانستن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای، این قطعنامه را «شمشیری بلند» بر سر ایران توصیف کرد.


وی گفت:
مثلا بعد از اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرد و آژانس هم راستی‌آزمایی کرد و برای مدتی نیز برخی از تحریم‌ها تعلیق شد؛ اگر دولت جدیدی در آمریکا روی کار آید و مثلا جمهوری‌خواهان قوه مجریه را در این کشور در دست بگیرند یا اتفاق دیگری بیفتد که مجموعه‌ای در درون سیستم حاکمیتی آمریکا بگوید مثلا ما به اهداف خود رسیده‌ایم و ایران به تعهدات خود عمل کرد - قلب رآکتور اراک را درآورد و درباره نظنز هم فلان کار را انجام داد و ما دیگر برای‌مان ادامه این روند صرف نمی‌کند - می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند.

متن پیش‌نویس قطعنامه این اجازه را به آمریکا یا هرکدام از آن 5 کشور دیگر می‌دهد که کل سیستم را متوقف کنند و به همان سبک قبلی برگردند، یعنی مکانیسمی که تهیه شده این است که باید یکی از آن 5 کشور اعتراض یا مشکلی «complaint» داشته باشند -لازم هم نیست که مدرک بیاورند و در متن قطعنامه هم نیامده که باید مدرک یا شواهدی بیاورند و همان اعتراض کافی است -

در این شرایط ایران 30 روز فرصت دارد به این اعتراض توجه کند و اگر تمکین کرد که هیچ و اگر تمکین نکرد باید در شورای امنیت رای‌گیری شود که آیا ما این روند را ادامه دهیم یا به حالت قبلی برگردیم که تحریم‌ها وجود داشت


و بعد فرض کنید از این 5 کشور دائم شورای امنیت 4 کشور بگویند بهانه‌ای که کشور پنجم داشته درست نبوده و هر 4 کشور بگویند ادامه دهیم


اما اگر یک کشور از آن 5 کشور رای منفی دهد، این رای منفی در ساختار شورای امنیت به معنای وتو است و در این حالت به این شکل اتوماتیک شما به حالت قبل که به آن «snapback» به معنای بازگشت ماشه‌ای می‌گویند، برمی‌گردید و شرایط به حالت قبلی باز می‌گردد.


اتفاقی که در اینجا افتاده این است که براساس این قطعنامه 5 کشور می‌توانند هم طرف دعوا و هم قاضی ما باشند.




امضای مصباح
[تصویر: photo_2017_04_20_14_10_20.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۳۴, ۱/مرداد/۹۴
شماره ارسال: #8
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

[تصویر: 11008227_663644520425738_1292889731_a.jpg?itok=mvftvBjr]
وحید یامین‌پور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علي ( عليه السلام ) در يكي از نامه هايش كه در نهج البلاغه ثبت است مي فرمايد: «فان اعظم الخيانة خيانة الامة و افظع الغش غش الائمة ». "بزرگترين خيانتها خيانت به جامعه است و شنيع ترين دغلبازيها ، دغلبازي با پيشوايان مسلمين است" . زيرا نتيجه آن، دغلبازي عليه مسلمين است. اگر ناخداي يك كشتي آن كشتي را درست هدايت كند و شخصي پيدا شود و آن ناخدا را فريب دهد و كشتي را دچار خطر كند ، تنها به ناخدا خيانت نكرده است ، به همه سكان كشتي خيانت كرده است . در اين جمله نيز كلمه " امام " به اعتبار رهبري اجتماعي اطلاق شده است .

متن از كتاب ولاءها و ولايت ها ؛ استاد شهيد مرتضي مطهري؛ ص ۵۴
***
دغل بازی با رهبری یعنی بگویی چشم و خلافش عمل کنی، یعنی او را در عمل انجام شده قرار بدهی، یعنی مردم را علیه او بشورانی، یعنی نامه بی سلام و تحیت بفرستی و تهدیدش کنی، یعنی کاری کنی که نفوذ و اقتدارش کاهش یابد... هرچند ان شاء الله با وجود دغلبازان، حضرتشان همیشه موید و مقتدرتر از پیش خواهند بود.

برداشت از رجانیوز
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۹, ۱/مرداد/۹۴
شماره ارسال: #9
آواتار
(۱/مرداد/۹۴ ۱۳:۲۲)Islam نوشته است:  
بسم الله الرحمن الرحیم


[تصویر: w425]

افسران

همچنان به کسایی که اقای خامنه ای گفتند بهشون اعتماد نداریم بیشتر از کسایی که اقای خامنه ای گفتند بهشون اعتماد داریم ، اعتماد دارید ! متاسفم ...

رهبر معظم انقلاب ، گفت: ما همواره به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعتماد داریم اما همان‌طور که از ابتدای مذاکرات هم مطرح بود، ما به طرف غربی و به خصوص آمریکایی‌ها بی اعتماد هستیم.

حالا دوستان چطور میتونن به غربی ها و امریکایی ها بیشتر اعتماد کنن و مدام حرف اونارو تایید میکنن به جای حرف تیم مذاکره کننده خودمون ، واقعا جای سوال داره.

پ.ن : ناظر محترم گاهی عکس ها نیاز به توضیم داره ، اگه توضیحش رو میخواید حذف کنید ، پست مربوط رو هم حذف کنید. با تشکر

امضای Mohammad Trust
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۵۳, ۱/مرداد/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/مرداد/۹۴ ۰:۱۰ توسط Islam.)
شماره ارسال: #10
آواتار
(۱/مرداد/۹۴ ۲۳:۳۹)Mohammad Trust نوشته است:  همچنان به کسایی که اقای خامنه ای گفتند بهشون اعتماد نداریم بیشتر از کسایی که اقای خامنه ای گفتند بهشون اعتماد داریم ، اعتماد دارید ! متاسفم ...

رهبر معظم انقلاب ، گفت: ما همواره به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعتماد داریم اما همان‌طور که از ابتدای مذاکرات هم مطرح بود، ما به طرف غربی و به خصوص آمریکایی‌ها بی اعتماد هستیم.

حالا دوستان چطور میتونن به غربی ها و امریکایی ها بیشتر اعتماد کنن و مدام حرف اونارو تایید میکنن به جای حرف تیم مذاکره کننده خودمون ، واقعا جای سوال داره.

پ.ن : ناظر محترم گاهی عکس ها نیاز به توضیم داره ، اگه توضیحش رو میخواید حذف کنید ، پست مربوط رو هم حذف کنید. با تشکر

اولا حرف های امام خامنه ای رو تک بعدی نباید دید. بله آقا گفتند من به تیم مذاکره کننده اطمینان دارم اما در ادامه افزودند که تیم مذاکره کننده هم معصوم نیست و ممکنه اشتباه کنه.

دوما روایت داریم که ؛ انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: " نگاه کن چه چیزی گفته می شود ، نگاه نکن چه کسی می گوید."(نهج البلاغه)

پس نتیجه اینکه درسته ما به امریکا اعتماد نداریم اما قرار هم نیست وقتی گفت دو دو تا میشه چهارتا پس قبول نکنیم!

این مطلب هم یک دو دوتا چهارتای ساده است!

طبق توافقنامه ایران نمیتونه بیش از 300 کیلو اورانیوم غنی شده ی 3.67 درصدی در کشور نگه داره، 19 هزار سانتریفیوژ ما می شود حدود 8 هزار تا، اراک هم که کلا قلبش قرار است عوض شود. در نتیجه طبق همین دو 2 تا چهارتای ساده این حرف از هرکس که باشد قابل قبول است.

نگاه شما به سخنان رهبر و حرفهایی که گفته میشه از سوی دشمنان یکطرفه و بسته است. رهبری یک ساعت و نیم صحبت میکنه اونوقت گیر شما روی 5 دقیقه است! اون 5 دقیقه هم کاملا درست و روی چشم است اما بقیه اش روهم نگاه کنید دیگه. حدودا نیم ساعتی که خطوط قرمز رو هم اعلام کردند نگا کنید...

من یک سوال از شما دارم؛ رهبر مخالف نقد منصفانه است؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  اسناد حمایت مالی صهیونیست ها از توافقات هسته ای میثم2 0 237 ۹/خرداد/۹۵ ۲۱:۵۰
آخرین ارسال: میثم2
  سخنان مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون مذاکرات و توافق هسته ای انتصـار 15 5,256 ۲۸/مرداد/۹۴ ۱۰:۴۲
آخرین ارسال: MohammadSadra

پرش در بین بخشها:


بالا