کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ای سران اسلام به داد اسلام برسید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
۱۰:۴۴, ۲۷/خرداد/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/خرداد/۹۶ ۱۰:۵۳ توسط عبدالرحمن.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿نساء۱۴۸﴾


در این شرایط

در این روزگار عجیب

وقتی که تمام نفاق داره به لشکر کفر کمک میکنه

این مراجع ما هستند که به طرز جالبی سکوت اختیار کرده اند

.
.
.
آیا بده بستونی بین آقایون و نفاق داخلی هست ؟

آیا آتویی ازشون دارن؟

آیا میترسن؟

آیا خودشون منافقن؟


[تصویر: u9ji_7351023531708751143.jpg]
هنوز صدای امام خمینی در گوش زمانه هست که.......

ای سران اسلام، به داد اسلام برسید. ای علمای نجف، به داد اسلام برسید. ای علمای قم، به داد اسلام برسید؛ رفت اسلام



[تصویر: %D9%88%D8%AA%D8%B1.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱:۵۵, ۲۸/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #11
آواتار
واقعا انسان چقدر باید بصیرت داشته باشه تا بین این همه راه ،راه درست رو پیدا کنه ...
پشت امام جامعه راه رفتن یک مسأله اساسی ه
توجه به حوادث صدر اسلام ... زمان امیرالمومنین (Heart) و حوادث اون روزها ... همراهی ها .. . تنهاگذاشتن ها ...
تعیین تکلیف برای معصوم و رها شدن جامعه ...
حوادث کوفه ی نامرد ...
آیا ما هم این حرکات رو تکرار میکنیم Sad
آیا ما هم عبرت تاریخ میشیم ؟؟

امضای فاطمه خانم
[تصویر: 793255_714.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۴۰, ۲۸/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #12
آواتار
باسمه تعالی
مشکل از آنجا شروع شد که بعضی آقایان اعتبار خودشون رو با لباس و حجم عمامه گره زدند ، ویک توهمی برای خودشون به وجود آوردن قداستی برای خودشون تصور کردند حال وقتی فردی لباس روحانیت تنش هست نمی تونن در موردش صحبتی کنند .چون آنوقت به خودشون هم بر می خوره .

امضای yektasepas
[تصویر: 2359_photo_2017-06-16_18-01-48.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۰۳, ۲۸/خرداد/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/خرداد/۹۶ ۱۹:۰۴ توسط افشین.)
شماره ارسال: #13
آواتار
سلام

ما فکر میکنیم اهل کوفه شاخ و دم داشتن

نخیر...

خیلی عذر میخوام ولی تا اینجا:

ما اهل کوفه هستیم

امیدوارم از این به بعد نباشیم

مردم رو بیدار کنیم

تو مراسم شب قدر اشخاصی رو دیدم که امیدوار شدم به تلاش برای بیدار و هشیار کردن مردم.مردم خوبی داریم فقط یکم راه رو دارن کج میرن.ان شاءالله که بیدار بشن.این وسط ماها میتونیم با سعه صدر و اخلاق خوش بیدارشون کنیم و دوست و دشمن رو بهشون معرفی کنیم.فقط یه یا علی میخواد.هر کدوممون حتی اگه قدرت بیان خوب یا علم کافی نداریم،حتی اگه شده یک نفر رو هم به خودش بیاریم کاری کردیم کارستان

بسم الله

امضای افشین
رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمودند : عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن کسب روزی حلال است
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۳۴, ۲۹/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #14
آواتار
آیت الله جوادی آملی در پاسخ این صحبت های حسن روحانی گفتند: باید دانست که مرز ممتاز تشیع و تسنّن این است که « #امامت» در فرهنگ امامیه، جزو اصول است و در مکتب اهل سنّت، از فروع. ما در علم کلام از امامت بحث می کنیم و آنها در علم فقه؛ زیرا شیعه معتقد است که امامت جانشین «نبوّت» است و نبوّت، کار خلق نیست، بلکه کار خداست؛ ازاین رو بحث درباره آن، بحثی اعتقادی و کلامی است؛ یعنی «یجب عن الله» که نبی بفرستد و «یجب عن الله» که برای نبی، جانشین معصوم تعیین کند.

به اعتقاد امامیه، چون خدا خالق و پرورش دهنده بشر است، فقط او می تواند قانونگذار را تعیین کند؛ بنابراین در امامت، سخن از کار خداست، نه کار خلق، و علمی که از کار خدا بحث می کند، «کلام» است، نه فقه؛ امّا آنان که با رأی مردم، «امام» می پرورانند و با سقیفه، «ولیّ» می تراشند، امامت را انتخابی می پندارند نه انتصابی. آنان مسئله امامت را از فعل خدا به کار خلق فرومی کشانند و لاجرم، علمی که در این باره بحث می کند، علم «فقه» خواهد بود[شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص24.]

گفتنی است که دشمن پیش از آنکه « فقیه» را از صحنه سیاست بیرون کند، «فقه» را خارج می کند و پیش از آنکه «ولی» را از صحنه سیاست بیرون براند و «ائمّه» را منزوی کند، ولایت و «امامت» را منزوی می کند. بیگانگانِ زیرک گفتند و آشنایان خام، پذیرفتند که امامت، کاری مردمی است و تعیین آن از مردم نیز برمی آید!

غرض آنکه هیچ گاه امام را قبل از امامت خانه نشین نکردند، بلکه ابتدا « امامت» و پس از آن «امام» را منزوی کردند. کسی که می گوید: «منّا أمیرٌ ومنکم أمیرٌ»[بنیان مرصوص امام خمینی(رحمة الله علیه)، ص247-248.]، امامت را امری مردمی می داند نه الهی! و وقتی امامت، مردمی شد، نصب یا انتخاب آن از سقیفه نیز برمی آید. نخست امامت را از عرش به فرش و از انتصاب به انتخاب آوردند، سپس از نصّ به سقیفه کشاندند و امامت را در سقف سقیفه اسیر کردند و پس از آن، حضرت علی(علیه السلام) را خانه نشین کردند.

اینکه در جوامع روایی ما ملاحظه می شود که بخشی از امامت در مسائل اعتقادی شکوفاست و قسمتی دیگر در فقه؛ چنان که امامت، هم در کنار نماز، روزه، زکات، حج و جهاد است و هم همراه نبوّت، برای آن است که یک ضلع آن، کار حتمی خداست (تعیین امام) و ضلع دیگرش کار خلق است (پذیرش ولایت امام). براین اساس، پذیرش ولایت امام همانند اقامه نماز و گزاردن حج و... بر مردم واجب است. آنجا که ولایت در کنار نماز آمده است، درباره کار خلق است و وقتی امامت در کنار نبوّت آمده است، درباره کار خداست.

شیعه امامت را، هم در اصول اعتقادی در کنار نبوّت می نگرد و هم در مسائل فروع، همراه نماز و روزه؛ و اگر گفته می شود که چیزی همتای امامت نیست، برای آن است که امامت شرقاً محدود به اصل و غرباً محدود به فرع است، امّا نماز و روزه، شمال و جنوب و شرق و غربش محدود به فقه و فرع است و این امتیاز برجسته تشیع از برادران اهل سنّت است.[بحارالانوار، ج8، ص197، ح186]



==========================================================
==========================================================
==========================================================
==========================================================
==========================================================
==========================================================


امام علیه السلام از سوی خداوند تعیین می شود نه آرای مردم
دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی 25 درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام)، فرمودند: اخیرا در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی علیه السلام ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی علیه السلام است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهج البلاغه را دیده اید و خطبه های دیگر و آیات قرآن را ندیده اید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن می فرماید، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.
معظم له بیان کردند: امام علی(علیه السلام) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان می پردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شیعه است که امام (علیه السلام)و ولی از سوی خداوند تعیین می شود نه آرای مردم.
ایشان تصریح کردند: عده ای از بزرگان عرب خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله)رسیده و بیان کردند، ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ ولی یک شرط داریم و این شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت می دهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امام علی(علیه السلام) را از سوی خدا به عنوان جانشین قراردادند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کردند: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی 25 درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
ایشان فرمودند: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب می دهند و آرای آنها را می خرند؟ ما نیز از روی ناچاری بیان می کنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، قرار نیست که امام (علیه السلام)نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب می شود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج البلاغه را ملاک قرارداده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند؛ امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.
معظم له در ادامه با اشاره به سفارش امام علی(علیه السلام) به امام حسن(علیه السلام) فرمودند: امام علی(علیه السلام) در این روایت اخلاقی بر لزوم استفاده از موعظه و زهد و تقویت قلب با یقین توصیه کرده اند.
ایشان افزودند: یقین داشتن بالاترین نعمت الهی است؛ یقین داشتن به این معنی است که باور کنیم که خداوند از رگ گردن نیز به ما نزدیک تر است؛ چشم هایی که به خیانت گردش می کند از سوی خدا رصد می شود؛ خدا از درون سینه ها باخبر است و همه ما باید این مسایل را باور داشته باشیم.
معظم له بیان کردند: یقین به مبدا و معاد از دیگر مفاد یقین است؛ باید باور داشته باشیم که خداوند سرسوزن کار خوب و بد ما را می بیند؛ همه ما باید این مسایل را باور کنیم؛ اگر کسی این مسایل را باور کند، زندگانی اش، مملو از ایمان و تقوا خواهد شد.
ایشان تصریح کردند: باور و یقین به معاد با فقیه شدن مساوی است؛ علما و بزرگان ما برای یقین سه مرحله از آیات قرآن را مورد استفاده قرارداده اند؛ یعنی از سه سوره قرآن این سه مرحله استفاده می شود که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: تقوا، همراه با این مراحل است؛ علم الیقین همچون مشاهده دود آتش از دور و یقین وجود آتش است؛ مرحله مشاهد آتش ،مرحله عین الیقین است و لمس آتش نیز مرحله حق الیقین است.
معظم له فرمودند: قرآن مجید در خصوص اموال یتیمان می فرماید، کسانی که اموال یتیم را می خورند،چونان خوردن آتش است؛کسی که باور قوی دارد،باور دارد که خوردن مال یتیم چونان آتش است.
ایشان بیان داشتند: امام علی(علیه السلام) فرمودند، قلبت را با یقین تقویت کن؛ وقتی کسی به آخرین مرحله یقین رسید دیگر در مقابل شیطان بیمه می شود، زیرا همه گناهان را چون آتش می داند و دیگر سراغ آتش نمی رود.
ایشان تصریح کردند: امام علی(علیه السلام) در معرفی خود فرمودند، اگر تمام قصرها و ثروت ها و گنج ها و... که بزرگترین رشوه است را به علی(علیه السلام) دهید، کوچکترین ظلم این عالم را که شامل ظلم به یک مورچه است را نخواهم کرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: در روایات بیان شده، کار کوچک همراه با یقین بیش از یک کار بزرگی است که با عدم یقین یا با تزلزل یقین انجام شده است.
معظم له فرمودند: در میان دانشمندان غربی، بحث است که اسلام با سرعت در عالم پیشرفته است؛ آنها به دنبال علت پیشرفت سریع اسلام بودند؛ یکی از محققان غربی بیان می کند، علت رشد سریع پیشرفت اسلام مجهول است؛ ولی ما به سراغ آورنده اسلام می رویم و علت را در او جستجو می کنیم.
ایشان بیان کردند: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند، زهد و ساده زیستی و یقین مهمترین عامل پیشرفت سریع اسلام است؛ در زمان صدر اسلام جهادگران مسلمان با زبان قرآن به میدان می آمدند و شهادت و پیروزی بر دشمنان را پیروزی می دانستند؛ نمونه این یقین در جنگ تحمیلی به عینه ثابت شد؛ جوانان ما که در دنیا تنها مانده بودن با قدرت یقین درمقابل دشمنان ایستادند.
ایشان تصریح کردند: شب عاشورا، یکی از یاران امام حسین(علیه السلام) با دیگری خود شوخی کرد و وقتی از وی سوال شد که این شب، شب شوخی نیست، در پاسخ گفت، چه شبی از این بهتر که می دانیم، فردا شهید می شویم؛ همین یقین بود که عاشورا را عاشورا کرد و سال به سال نیز به عظمت آن افزود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: از آسیب های یقین، دلبستگی، حرص، هوا پرستی است؛ در روایات بیان شده است، اگر با دنیا پرستان هم نشین شوید ایمان شما هم ضعیف می شود.

تاریخ انتشار: « 1396/03/28 »


http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&l...catid=6411

امضای عبدالرحمن
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۳:۰۲, ۳۰/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #15
آواتار
جواب دندان شکن مراجع عظام و علمای اسلام و بیانیه اخیر خبرگان در پاسخ به اظهارات متوهمانه آقای #روحانی درباره ولایت امیرالمومنین تسلای دل حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
[/b]

آن دسته از عمامه به سرهایی هم که در این وانفسای آخرالزمان حتی از ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) دفاع نکردند و سکوت اختیار کردند واگذارشان میکنیم به خود امیرالمومنین .

در کشوری نشسته اید که برای حفظ امنیت امثال شما شهید داده اند. چرا باید جرات بکنند در جلوی چشم شما و در محضر مبارکتان! کربلا را تحریف کنند و به ولایت خدایی ولی الله جسارت کنند.

شما در این امنیت سکوت اختیار کردید ، محشر کربلا بودید طرف کدام را میگرفتید؟

از وجدانتان سوال کنید.

بحث بر سر نظام نیست که باز استخاره بیاندازید ، بحث بر سر مذهب شیعه جعفری است . آقایان شما نان خور مذهب تشیعید ، اگر کفن میپوشیدید و به نشان اعتراض درس و حوزه را تعطیل میکردید روا بود. یادمان نمیرود امروز را که سر ولایت حضرت علی ع هم سکوت کردید.

خداوند مراجع و آیات عظام و علمای اسلام و همه کسانی که سکوت نکردند و بر سر یاوه گو نهیب زدند تا قیامت غرق در نور و رحمت کند ان شاالله.

امضای سدرة المنتهی
خدایا هزاران شکر که مرا منتظر آفریدی ، الهی چشمم را به ظهورش روشن کن و قبل از شهادتش بمیران چرا که زندگی بعد از مراد و امام وقتم خالی از ارزش خواهد بود.



[تصویر: 93960c72f2a4a12c1dd62a48b5e5754f.jpg]




اگر آلوده ی دنیا بشید پاک شدنش نیاز به اشک و سختی زیادی داره
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۱۷, ۳۰/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #16
آواتار
منتظر اون شخصی هستیم که در ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امام صادق(علیه السلام) پا برهنه وسط خیابون راه میره و ادعای بزرگی در مرجعیت میکنه ولی در هیچکدوم از این فتنه ها حرفی نزد
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۰۸, ۳۰/خرداد/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/خرداد/۹۶ ۲۰:۴۹ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #17

(۲۹/خرداد/۹۶ ۲:۳۴)عبدالرحمن نوشته است:  آیت الله جوادی آملی در پاسخ این صحبت های حسن روحانی گفتند: باید دانست که مرز ممتاز تشیع و تسنّن این است که « #امامت» در فرهنگ امامیه، جزو اصول است و در مکتب اهل سنّت، از فروع. ما در علم کلام از امامت بحث می کنیم و آنها در علم فقه؛ زیرا شیعه معتقد است که امامت جانشین «نبوّت» است و نبوّت، کار خلق نیست، بلکه کار خداست؛ ازاین رو بحث درباره آن، بحثی اعتقادی و کلامی است؛ یعنی «یجب عن الله» که نبی بفرستد و «یجب عن الله» که برای نبی، جانشین معصوم تعیین کند.
ایشان امامت را تابع رای مردم ندانستند. بلکه ولایت و حکومت را تابع رای مردم می دانند.

یک سخنرانی از آیت الله خامنه ای از سال 66 منتشر شده که این نظر را تایید می کند:
http://forum.bidari-andishe.ir/thread-43...#pid382085
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۴:۵۰, ۳۱/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #18
آواتار
خوشبختانه رئیس جمهور هم اشتباه لفظی خود در قبال استفاده از واژگان ولایت و حکومت رو تصحیح کرد هم در مورد پرتاب موشکها موضع مثبت گرفت:

http://www.mehrnews.com/news/4010553/%D9...9%88%D8%AF

خوب خدا رو شکر?

امضای بیداری اندیشه
[تصویر: signature.jpg]

والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا
به یقین کسانی که در راه ما تلاش کنند را به راه های خود هدایت خواهیم نمود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۷:۰۸, ۳۱/خرداد/۹۶
شماره ارسال: #19
آواتار
اتفاقاً این ......... خیلی هم خوب میدونه چکار کنه

حرفاشو میزنه تا تابو شکسته بشه و بعد از مدتی جمش میکنه

یا سکوت میکنه در چنین مورد تابلویی که همه موضع مثبت گرفتن تا به اسرائیل پالس بده

و بعد موضع میگیره
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۴۷, ۲/تیر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/تیر/۹۶ ۲۱:۳۴ توسط yamin.)
شماره ارسال: #20

به نام خدا

موضوع اینجاست که بعضی از اونا خودشونو از رهبری برتر میدونند متاسفانه
برای همینِ که اعلام موضع نمی کنند
چرا تو زمان احمدی نژاد شعیب بن صالح نقل مجلس حوزه ها بود چون بعضی هاشون فکر میکردند احمدی نژاد وصل به رهبریِ
پس اگه الان حرف نیمزنند مشخصِ کاملا دلیلش...........

(۳۱/خرداد/۹۶ ۴:۵۰)بیداری اندیشه نوشته است:  خوشبختانه رئیس جمهور هم اشتباه لفظی خود در قبال استفاده از واژگان ولایت و حکومت رو تصحیح کرد هم در مورد پرتاب موشکها موضع مثبت گرفت:

http://www.mehrnews.com/news/4010553/%D9...9%88%D8%AF

خوب خدا رو شکر?

چقدر این رئیس جمهور اشتباه لفظی داره !
جدیدا
گفته بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم !!!! برای نابسانی های اقتصادی یه بهانه جور کرده ! سپاه، دولت با تفنگ

امضای yamin
ما در کوچه های تنگ زمانه ی مان، برای یاری امام غایب زمان مان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ؛ سیلی که هیچ ؛ غصه هم نخورده ایم ..
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  منجی عالم هم از دین یهود است هم دین مسیح و هم دین اسلام ashab313mahdi 0 500 ۳۰/فروردین/۹۳ ۱۵:۳۶
آخرین ارسال: ashab313mahdi
Star اسلام حکومتی وحکومت اسلامی hed_gol 3 1,369 ۴/اسفند/۹۱ ۱۰:۲۵
آخرین ارسال: REZA1364
  اسلام بدون روحانیت یااسلام باروحانیت محمدصالح 15 4,867 ۲۶/دی/۹۰ ۲۰:۵۰
آخرین ارسال: yamahdi-12
  جهان های موازی از دیدگاه اسلام marm0lak 13 7,232 ۱۱/بهمن/۸۹ ۲۰:۳۵
آخرین ارسال: خاک

پرش در بین بخشها:


بالا