کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست دلیل برای داروی آقای تبریزیان
۱۵:۰۰, ۴/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/آذر/۹۶ ۱۵:۰۱ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #1

با سلام خدمت همه دوستان

یکی از ادعاهایی که از طرف آقای تبریزیان مطرح شد، ساخت دارویی برای تمام بیماریهاست. نامش رو هم داروی پیامبر گذاشته اند و از این طریق بهش تقدس داده اند در حالی که طبق نظر کارشناس محترم سایت askdin ، روایاتی که ایشان بهش استناد کرده اند از نظر سندی ضعیف اند و راویانش جزء غلات (غلو کنندگان) اند:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=58392

با وجود اینکه این دارو نه پشتوانه روایی محکمی داره و نه اثبات تجربی براش ارائه شده، اما این دارو از طریق سایت ایشان تجویز میشه و به فروش می رسه. به طور مثال در آدرس زیر، ایشان به این دلیل که معتقد به تاثیر این دارو بر تمام بیماریها هستند، آن را برای سرطان هم تجویز کردند بدون اینکه آزمایشی بر روی سرطان انجام داده باشند.
http://tebeslami.net/درمان-سرطان-متاستاز/1147
نقل قول: درمان اصلی سرطانی که متاستاز شده است داروی پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است. حتما تهیه کنید و مصرف کنید. از دعا غافل نشویید که بسیار موثر است. اگر یک سفر به مشهد بروید هم بسیار خوب است.

از آنجایی که پشتوانه روایی این دارو ضعیفه، باید یه اثبات دیگه برای کارایی دارو پیدا کنیم، مثل یک آزمایش. کافیه یه تحقیق انجام بشه تا ببینند چند درصد کسانی که از این دارو استفاده کرده اند درمانشون موفق بوده. اما نه چنین تحقیقی انجام شده و نه طرفداران این ادعا روش علمی رو قبول دارند. قبلاً بحث در مورد روش علمی هم با یکی از دوستان داشتیم که در تاپیک زیر می تونید ببینید:
روش علمی-تجربی: خوب یا بد؟
در واقع این که میگن "به ما اجازه تحقیق داده نمیشه" فقط یک بهانه است. وگرنه با اصل تحقیقهای تجربی حداقل در قالب روش علمی مخالف اند. اگر واقعاً قصدی برای انجا آزمایش وجود داشت، هم می تونستند از مراکز تحقیقاتی طب سنتی کمک بگیرند و هم از نهادهای دینی که بودجه خودشون رو دارند. در صورتی که این ادعا بتونه اثبات بشه، تبلیغ خیلی بزرگی برای مذهبه و بنابراین اگر ایشان بتونند نهادهای دینی را در مورد ادعاشون متقاعد کنند، دلیلی نداره که بودجه ای در اختیارشون قرار نگیره.

اما به هر حال این یک اصل عقلیه که هر ادعایی نیاز به دلیل داره. وقتی نه دلیل روایی محکم داریم و نه دلیل تجربی، پس نمیشه اجازه داد که یک دارو فقط با سوء استفاده از احساسات بیماران به اونها تجویز بشه. یا باید ایشان با یک فونت درشت در سایتشون بنویسند: "این دارو فاقد اثبات تجربی یا روایی محکم است ..." یا اینکه اگر اثباتی وجود داره ذکر بشه.

از طرف دیگه، اگر اثبات شود یک روحانی شیعه با تکیه بر روایات ، تونسته داروی تمام بیماریها رو کشف کنه، تصور کنید که چه افتخار بزرگی برای کشور و چه تبلیغ بزرگی برای مذهب هست. پس اگر ایشان حتی یک درصد احتمال کارایی این دارو را بدهند، ارزش دارد که پیگیر اثبات آن باشند. اگر هم کسی مانع آزمایش دارو هست، باید پیگیری بشه تا موانع رفع بشه.

قبلاً در این آدرس نیز بحثی در این مورد داشتیم که در آن، طرفداران این دارو سعی کردند با تهمت زدن مانع از پیگیری قضیه شوند. امیدوارم در این تاپیک چنین رفتاری تکرار نشه و دلایلی منطقی برای دفاع از این ادعا ببینیم.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۴۱, ۴/آذر/۹۶
شماره ارسال: #2
آواتار
یه بار دیگه توضیح میدم (با اینکه میدونیم متوجه نمیشی!)

بحث ما طب تجربی نیست و طب دینی هست . در مورد مسائل دین هم نباید به اشکالاتی که یک مولتی یوزر ناشناس ! به نتیجه ی تحقیقات یک مجتهد وارد میکنه اهمیت بدیم .

امضای عمار94
سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آنچه که انسان می نویسد همیشه تراوشات درونی خود او است- همه هنرها اینچنین‌اند کسی هم که فیلم می‌سازد اثر تراوشات درونی خود اوست- اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند آنگاه این خداست که در آثار ما جلوه‌گر می‌شود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعی‌ام بر این بوده است. شهید اوینی
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۱۰, ۵/آذر/۹۶
شماره ارسال: #3

با سلام

اگه دارویی ادعا بشه که تاثیری روی بیماری داره، باید بین مصرف دارو و بهبودی همبستگی وجود داشته باشه. وجود و عدم همبستگی رو به راحتی می‌شه با روش علمی بررسی کرد. مگه این که معتقد باشیم به طرز عجیبی دارو داخل آزمایشگاه از کار می‌افته. با این حال فکر نمی‌کنم توی چنین دنیای فانتزی زندگی کنیم.

به همین طریق ثابت شده که خیلی داروها کارایی ندارن.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۷:۱۸, ۵/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/آذر/۹۶ ۲۲:۰۳ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #4

سلام
مشکل اینه که این دارو پشتوانه دینی محکمی هم نداره و روایتی که به اون استناد شده، از نظر کارشناس محترم ضعیفه و راویانش از غلو کنندگان اند:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=58392

به هر حال اگر یک روش طبی کارایی داشته باشه، میشه با یک کار آماری موضوع رو ثابت کرد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۱۶, ۵/آذر/۹۶
شماره ارسال: #5
آواتار
یعنی تو با مراجعه به یک سایت پاسخ گویی به درجه ی اجتهاد رسیدی و داری نظرات یه مجتهد دیگه رو نقد میکنیHuhBig Grin

کار آماری رو کی انجام بده ؟ پزشکای صهیونیBig Grin وقتی دارم خودم فرق روز و شب و میبینم دیگه چه آماری ؟
حالت خوبه Huhهر کی طب رو فهمییده داره تف میندازه تو پزشکی !
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۰۳, ۵/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/آذر/۹۶ ۱۷:۲۸ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #6

سلام آقا عمار
"توسل به مرجع" در دو جا مغلطه به حساب میاد:
1- در صورت وجود اختلاف بین مراجع،
2 - در صورت غیر مرتبط بودن مرجع

برای بررسی سند روایت، آقای تبریزیان مرجع مرتبطی به حساب می آیند. اما به دلیل وجود اختلاف بین مراجع (کارشناسان حدیث) نمی توان صرفاً به تایید ایشان تکیه کرد. این اختلاف نظرها باعث میشه در مورد سند روایت شک و شبهه به وجود بیاد و اثبات کارایی دارو از یک طریق دیگر الزامی باشه.


اما حتی اگر سند محکم بود، باز هم روایت ما از آزمایش بی نیاز نمی کرد چون احادیث تفسیر پذیر اند. مثلاً در برخی احادیث، سیاهدانه درمان "تمام بیماریها به جز مرگ" دانسته شده. اما با وجود مفید بودن سیاه دانه در برخی بیماریهای مشخص، نمی توانیم تمام بیماریها را فقط با سیاهدانه درمان کنیم. در این مورد خیلی از علما توجیهاتی را ارائه داده اند. برخی گفته اند شاید سیاهدانه باید به شکل خاصی مصرف بشه که در احادیث جزئیاتش ذکر نشده. برخی معتقدند که "تمام بیماریها" فقط اشاره به بیماریهایی داره که توسط سیاهدانه قابل درمان اند و ... . در تاپیک در این مورد توضیح داده شده:
http://forum.bidari-andishe.ir/thread-42648.html

تهمتی که به پزشکان نسبت دادید یه تهمت بی اساسه و جای یه اثبات درست رو نمی گیره. این گروه سعی می کنند برای در رفتن از زیر بار اثبات حرفشون، به هر کسی که ازشون دلیل بخواد تهمت بزنند. به این صورت هم از احساسات ضد صهیونیستی مردم سوء استفاده می کنند و هم برای صهیونیستها افتخار بی اساس می تراشند.

اثبات حرف نیاز به دلیل داره و شما نمی تونید بدون ذکر یک دلیل محکم، ادعا کنید که مسئله مثل روز روشنه یا حرفهایی مثل این. این که میگی "هر کی فهمیده تف انداخته توی پزشکی" هم یه حرف بی اساسه. اما حتی اگر علم پزشکی اشتباه باشه، اثباتی برای ادعای آقای تبریزیان نیست. اون ادعا نیاز به دلیل داره.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۴۳, ۵/آذر/۹۶
شماره ارسال: #7
آواتار
(۵/آذر/۹۶ ۱۴:۰۳)سعدی نوشته است:  این که میگی "هر کی فهمیده تف انداخته توی پزشکی" هم یه حرف بی اساسه.

من تف انداختم میخوای ازش عکس بگیرم برات بفرستم مطمئن بشی بی اساس نیست Smile
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۱۵, ۵/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/آذر/۹۶ ۱۷:۲۵ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #8

(۵/آذر/۹۶ ۱۵:۴۳)عمار94 نوشته است:  من تف انداختم میخوای ازش عکس بگیرم برات بفرستم مطمئن بشی بی اساس نیست Smile
خب از کجا بدونیم که شما پزشکی رو فهمیدید؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۴۵, ۶/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۶/آذر/۹۶ ۱۵:۴۸ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #9

فروش دارویی که هیچ دلیل محکمی بر درستیش نداریم،
استفاده از مغلطه و تهمت برای دفاع از ادعاها،
سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم،
افتخار تراشیدن دروغین برای صهیونیستها،
...

ولی برخی هنوز باورشون نمیشه که با چه جور افرادی طرفیم.


یه تاپیک دیگه هم قبلاً داشتیم، در مورد دارویی که فقط نامی ازش در روایات اومده و هیچ کسی مطمئن نیست که ترکیب درستش چیه! اما برخی سایتهای وابسته به آقای تبریزیان دارند بدون اینکه ترکیباتش رو ذکر کنند اون رو به فروش می رسونند. به قیمتهای خیلی بالا.
نامش را "بخور حضرت مریم" گذاشته اند تا بهش تقدس بدهند اما این نام برگرفته از یک افسانه است نه یک مطلب دینی صحیح. در تاپیک زیر می تونید در موردش بخونید:
http://forum.bidari-andishe.ir/thread-43462.html
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۰۲, ۸/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/آذر/۹۶ ۱۱:۰۶ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #10

بیانیه انجمن علمی طب سنتی ایران در مورد این جریان:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/05/27/1494811

نقل قول:مدعیانی بدون مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج ادعا می‌کنند که بیماریها، سرطانها و بیماریهای ژنتیکی را با داروهای اهل‌بیت سریعاً درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم‌توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم‌اعتقاد بیمار از جانب معصومین عنوان می‌کنند.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، انجمن علمی طب سنتی ایران ضمن اعلام برائت از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(علیه السلام)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی وارد شده و سلامت شهروندان و اعتقادات دینی آنان را به مخاطره انداخته‌اند، نظر علمی و کارشناسی آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث را برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی خواستار شد.

به گزارش دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، ظهور جریانات خاصی در حوزه طب سنتی ایرانی با عناوین مختلفی از جمله طب اسلامی، طب روایی و... که در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، نگرانی دست‌اندرکاران نظام سلامت و متخصصان طب سنتی ایرانی را از به خطر افتادن سلامت جامعه و باورها و اعتقادات دینی مردم برانگیخته و طب سنتی ایرانی آکادمیک و قانون‌مند را نیز زیر سؤال برده است.

در همین راستا، انجمن علمی طب سنتی ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، از این جریانات خاص که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(علیه السلام)، به حوزه طبابت و درمان در طب سنتی ایرانی وارد شده‌اند، اعلام برائت کرده و نظر علمی و کارشناسی آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث را برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی خواستار شد.

متن بیانیه به‌شرح زیر است:

در سال‌های اخیر محافل عمومی و مذهبی با ظهور جریان خاصی به‌نام طب اسلامی (و واژه‌های معادلی مانند طب­ شیعه، طب اهل‌بیت، طب معصومین و...) مواجه شده‌اند که ادعای درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج با استفاده از روایاتی منسوب به معصومین علیهم السلام را دارند و آن را مکتب درمانی جدا از طب سنتی و طب مدرن معرفی می‌کنند.

این واژه در حالی در بین عموم مردم (و نه در محافل علمی!) در حال ترویج است که در کتب اطبای مسلمان قرون گذشته و جوامع روایی معتبر شیعه، چنین واژه‌ای یا معادل‌های آن به کار نرفته است. مروجین این جریان در محافل عمومی و بعضاً اماکن مذهبی به‌دور از چشم مسئولین سلامت کشور و علمای برجسته و با سوءاستفاده از عقاید پاک مردم به اسلام و مکتب اهل بیت عصمتعلیهم‌السلام اقدام به ویزیت بیماران و فروش داروهای مجهول‌الهویه‌ای که نام اهل‌بیت را بر روی آن گذاشته‌اند، می‌کنند.

این مدعیان بدون اینکه مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج (و احتمالاً علوم دینی) را طی کرده باشند و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آنها با داروهای شیمیایی، صرفاً با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آنها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت و ... توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران، قلبی، سرطانی و ... را از کلیه درمان‌های ثابت‌شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با داروهای اهل‌بیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم‌توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم‌اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند!

مدعیان این جریان همچنین، علمای برجسته علوم حدیث را که با ارایه آمار منتج از پژوهش‌های مراکز معتبر علمی حوزه علمیه چنین ادعاهایی در مورد روایات طبی را اغراق‌آمیز دانسته‌اند به کم‌سوادی متهم کرده‌اند!

جامعه علمی طب سنتی ایران به‌مدت 3 سال با تحقیق و پژوهش و کسب نظرات مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشگاه و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد با حضور استادان برجسته حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی استفاده از آیات و روایات در نظام سلامت، بر نقایص عدیده این‌گونه بهره‌برداری ظاهری از روایات آگاه شده و معتقد است در دین مبین اسلام رهنمودهای ارزشمندی در خصوص پیشگیری و سبک صحیح زندگی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد ولی مخاطب روایات طبی که موضوعات درمان بیماری‌ها را در بر می‌گیرد، به فرمایش گردآورنده عالم و فرزانه احادیث طبی در مقدمه کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، پژوهشگران علوم پزشکی هستند تا پس از پژوهش و تفحص، در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرند.

نکته قابل تأمل در خصوص متولیان این جریان آن است که در موارد متعدد در سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها، فعالیت‌های خود را در راستای اجرای منوبات رهبر معظم انقلاب و رفع دغدغه‌های قلبی ایشان بیان می‌دارند؛ درحالی که در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ‌شده از سوی معظمٌ‌له، بر استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و تعامل آن با طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی و همچنین بر نظارت وزارت بهداشت به‌عنوان لازمه بازشناسی توسعه و نهادینه‌سازی طب سنتی ایران تأکید شده است.

با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده و انطباق آن با قانون اساسی و شرع مقدس مسجل گشته است، دخالت افراد فاقد صلاحیت و بدون مجوز در امر درمان ممنوع بوده و تخطی از قانون جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود که به‌نوعی خلاف شرع نیز محسوب می‌شود، با این حال جریان مذکور بدون اعتنا به این قوانین و حتی سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام عظمای ولایت، فعالیت‌های تبلیغاتی و درمانی خود را کاملاً مشروع و در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری قلمداد می‌کند!

انجمن علمی طب سنتی ایران متشکل از صدهاپزشک متخصص، با ابراز نگرانی از ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم به‌دنبال نتیجه نگرفتن از چنین ادعاهای گزافی که به نام دین و در لباس مقدس روحانیت در حال ترویج است، از آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث استدعا دارد نظر علمی و کارشناسی خود را پیرامون این مسئله که حوزه سلامت شهروندان را از سویی و اعتقادات دینی مردم را از سوی دیگر با مخاطره مواجه ساخته، برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی بیان فرمایند.

همچنین از متولیان سلامت کشور خصوصاً وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی جامعه پزشکی درخواست می‌کند در جایگاه کارشناسی خود، توهین‌های صریح این مدعیان را به جامعه شریف پزشکی با به کار بردن واژه‌های موهنی مانند قتال، غارتگر و ... به‌ویژه در بیانیه‌های اخیرشان، بی‌پاسخ نگذارند.

یکی از نتایج نامبارک این جریانات، غبارآلوده شدن فضای جامعه و تشویش ذهن مردم و متخصصان در مورد علم شریف طب سنتی ایران و تعمیم نابخردی‌ها و بی‌قانونی‌ها به آن است که عملاً چهره طب سنتی حقیقی را نیز مخدوش می‌کند؛ لذا انجمن علمی طب سنتی ایران با ورود به این مسئله، ضمن اعتقاد و احترام به دستورات دین مبین اسلام و پیروی از رهنمودهای اصیل اهل‌بیت(علیه السلام)، از جریاناتی که تحت لوای اسلام و نام ائمه معصومین(علیه السلام) به امور خلاف شرع و قانون اشتغال دارند، ابراز برائت می‌کند.

بی‌تردید فضای پژوهش و بررسی نظری و عملی پیرامون مقوله احادیث طبی در مجامع علمی حوزه و دانشگاه فراهم است، در همین راستا انجمن علمی طب سنتی ایران آمادگی خود را به‌منظور ایجاد بستر مناسبی برای مناظره علمی پیرامون این موضوع با حضور استادان حوزه و دانشگاه، متخصصان طب ایرانی و سایر رشته‌ها و اصحاب رسانه اعلام می‌دارد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تولید داروی طریفل طب اسلامی در آمریکا!! متفکر 12 498 ۶/مهر/۹۶ ۰:۲۰
آخرین ارسال: سعدی
  10 دلیل برای استفاده ازدستگاه تصفیه آب خانگی parastooo 0 342 ۴/اردیبهشت/۹۵ ۱۰:۱۳
آخرین ارسال: parastooo
  6 دلیل برای خوردن پیاز royahh 3 833 ۱۱/اردیبهشت/۹۳ ۶:۵۳
آخرین ارسال: میرزا احمد

پرش در بین بخشها:


بالا