کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 6 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حضور قلب در نماز و اسرار نماز از دیدگاه عرفا و بزرگان (کاربردی)
۱۸:۳۳, ۲۹/خرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۱/مرداد/۹۰ ۱۹:۰۲ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
دانلود سخنرانی های استاد علیرضا پناهیان, چگونه یک نماز خوب بخوانیم,

http://www.persiangig.com/pages/download...com%29.wma

زمان:4:54 حجم:740kb

http://www.persiangig.com/pages/download...ami2-1.wma

زمان:4:04 حجم:616kb

http://www.persiangig.com/pages/download...a.com).wma[/url]

زمان:8:09 حجم:2/1 مگابایت

http://bayanmanavi.persiangig.com/audio/...a.com).wma[/url]

زمان:5:21 حجم:810kb

http://bayanmanavi.persiangig.com/audio/...a.com).wma..wma[/url]

زمان:5:56 حجم:900kb

http://www.persiangig.com/pages/download...9.wma..wma

زمان:9:02 حجم:1320kb

http://www.persiangig.com/pages/download...9.wma..wma

زمان:7:46 حجم:1140kb
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۱:۲۳, ۲۹/مرداد/۹۰
شماره ارسال: #11
آواتار
ممنونم عزیزان.......
راستش من برای اینکه حواسم جمع تر باشه یه نماد از الله هم جلوی مهر میذارم تا چشمم همیشه بهش باشه و اینجوری حواسم خیلی خوب جمع میشه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۳۲, ۳۰/مرداد/۹۰
شماره ارسال: #12
آواتار
وقتی نماز میخوینیم، اگه به معنی اون چیز هاییی که میخونیم، توجه کنیم، تازه میفهمیم نماز چیه. انگار که داریم عربی با خدامون صحبت میکنیم.

امضای أین المنتظر
www.kamitafakkor.blogfa.com

صفحه اینستاگرام:
hadithcity
soldierr313
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۱۱, ۳۱/مرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۱/مرداد/۹۰ ۱۶:۱۴ توسط محیصا.)
شماره ارسال: #13

موقع وضو گرفتن باید با حواس متمرکز وضو بگیریم. یعنی بدونیم داریم آلودگی رو از سروصورت می شوییم تا به ملاقات خدا بریم. گفتن چندتا ذکر مستحب موقع وضو گرفتن حضور قلب رو بیشتر میکنه...

برای نماز یه جای مخصوص توو خونه داشته باشیم . من خودم همیشه یه گوشه ای ازاتاق که تقریبا کم نور تره و جای رفت و آمد نیست و سکوت بیشتری داره رو دوست دارم ...

لباس مخصوص برا نماز داشته باشین .. مثلا یه پیراهن و شلوار سفید یا یه عبا مخصوص نمازتون ...
بوی خوش موقع نماز خیلی حس نزدیکی به خدا رو تداعی می کنه -برا من که خیلی موثره، مخصوصا عطر گل محمدی-

قبل از شروع نماز گفتن اعوذ بالله من الشر الشیطان الرجیم خیلی توو تمرکز حواس موثره ...

توجه به معانی نماز به همراه توجه به قرائت نماز از لزومات نماز هست ولی به نظرم متمرکز کردن حواس روی اونها خودش مانع حضورقلب میشه .. به نظرم در عین رعایت اینها باید حرف دلت رو به خدا بگی . مثلا وقتی میگی رب العالمین باید با تموم وجود درستیش رو حس کنی و ا اون حس بگی یا وقتی میگی -آخر سوره ی حمد- و نه گمراهان واقعا از گمراه بودن بترسی و با جود اون ترس اینو بگی و خیلی چیزهای دیگه که انشاالله خودتون می دونین ...

توو قنوت نماز استغفار کردن و ابراز پشیمونی -واقعی و قلبی- از اعمال گناه و اشتباهی که انجام شده خیلی احساس خوبی به انسان میده ...

ذکر رکوع خیلی تاکید شده که حتما کامل بخونیدش و اینکه برای ایستادن ها و حرکات تووی نماز تمانینه داشته باشین و عجله نکنین ...

بستن چشم موقع نماز یه راه دیگه برای تمرکز حواسه که من هم خودم همیشه با چشم های بسته نماز می خونم ...

نمادی از الله که میگین خیلی نکته ی مهمیه ... من خودم یه جانماز برای خودم درست کردم و اسم "الله" رو روش با هویه انداختم . می دونم اینی که میگین خیلی تاثیر داره ...

بعد از تموم شدن نماز بلافاصله از سجاده بلند نشیم و با خوندن یه دعا و گفتن چندتا ذکر به خودمون اجازه بدیم تا تاثیرات نمازی که خوندیم رو حس کنیم . منظورم حس سبکی و حس پروازیه که بعد از نماز پیدا می کنیم، انگار از یه سفر برگشتیم ...

یه توصیه به منتظر مهدی : اگر در قنوتتون دعای فرج و سلامتی مولی رو بخونین نمازتون بیشتر اوج میگیره -انشالله-

تووی نماز قشنگتون برای ماهم دعا کنین برا مولی که مطمئنم دعا می کنین ...Blush
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۵۵, ۲۵/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۵/خرداد/۹۱ ۱۱:۵۸ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #14
آواتار
در اهمیت حضور قلب در نماز همین بس که امام خمینی رحمه الله علیه به نقل از معصومین در کتاب «آداب الصلاه» خویش فرموده اند:

شرط قبولی اعمال، قبولی نماز است. شرط قبولی نماز هم حضور قلب است.

از یکسال پیش سعی کردم کتابهایی که پیرامون همین مبحث مهم هست جمع آوری و مطالعه کنم. نکاتی که از ظن بنده با اهمیت و مفید بود یادداشت برداری کردم. احساس کردم مطالعه این نکات استخراج شده میتونه برای عزیزانی که شاید فرصت مطالعه کتابها رو نداشته باشن مفید باشه. برای همین تصمیم گرفتم مطالب رو کم کم با کمک دوستان تایپ کنم و ان شاءالله به مرور در همین تاپیک قرار بدم.

صد البته مطالعه خود کتب معرفی شده بسیار بهتر و موثرتر هست و کلام نورانی این بزرگان واقعا کمک کننده هست. بنابراین توصیه اکید میکنم دوستانه که لااقل کتاب «آداب الصلاه» امام خمینی و قلب عارف و اسرار الصلاه آیت الله ملکی تبریزی رو دوستان سعی کنن براش وقت بگذارن و مطالعه کنن. البته کتابی هست به نام «پرواز در ملکوت» که نسخه مختصر مفید شده کتاب «آداب الصلاه» هست که بنده اون کتاب رو مطالعه کردم و واقعا کتاب خیلی خوبی هست که کمتر از خود «آداب الصلاه» وقت مطالعه نیاز داره.

بسم الله الرحمن الرحیم


مطالب این مقاله، از کتب ارزشمند زیر گردآوری شده است:

• کتاب «قلب عارف» (حضور قلب در نماز عالمان و عارفان ربانی)

• کتب «حکمت عبادات» و «اسرار الصلاه» آیت الله جوادی آملی حفظه الله

• کتاب «اسرار الصلاه» آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله علیه

• کتاب «صلاه الخاشعین» شهید عبدالحسین دستغیب رحمه الله علیه

• کتاب «آداب الصلاه» امام خمینی رحمه الله علیه

از اونجاییکه حجم رهنمودها و اسراری که بزرگان پیرامون نماز و حضور قلب در نماز گفته اند آنقدر زیاد است که نمی توان حین اقامه نماز، همه آنها را به خاطر آورد، و برای اینکه بتوان از این چشمه های جوشان حکمت که از قلب این بزرگان بر زبان و قلمشان جاری گشته نهایت استفاده را برد، خوب است که خوانندگان گرامی با توجه به روحیات خود، بعضی نکات مهمتر را که برایشان راهگشا است، به ذهن سپرده و زمان اقامه نماز آنها را مرور کنند. با گذشت زمانی چند و مرور مجدد این مقاله، می توان به همین روش از سایر جملات و رهنمودهای دیگر این بزرگان استفاده نمود. کم‌کم و به مرور زمان، این تلاشها و مجاهده ها، ان شاءالله با مدد و لطف الهی و عنایت معصومین علیهم السلام، همراه خواهد شد تا در نهایت آثار و برکات نمازهای با حضور قلب، در زندگی ساری و جاری گشته و راه سلوک به سوی خداوند را هموارتر نماید.
«... والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...» (عنکبوت، 69)


ان شاءالله ادامه دارد.....

امضای بیداری اندیشه
[تصویر: signature.jpg]

والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا
به یقین کسانی که در راه ما تلاش کنند را به راه های خود هدایت خواهیم نمود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۳, ۲۵/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #15
آواتار
آیت الله بهجت رحمه الله علیه:

ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت، کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه. (یکی از عوامل حضور قلب، اول وقت خواندن است که در آن سرّ عظیمی است).

• حضور قلب این است که تمام 24 ساعت شبانه روز باید حواس (بینایی، شنوایی و ....) خود را کنترل کنیم.

• در اول نماز توسل جدی و حقیقی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه داشته باشید. مثلا قبل از تکبیره الاحرام بگویید «یا بقیه الله» و به آن حضرت ایمان و اطمینان راسخ داشته باشید.

زمانی که در نماز توجه داشتید، از روی اختیار توجه خود را از دست ندهید. با مداومت اینکار، ان شاءالله تمرکز فکری در نماز حاصل خواهد شد.


آیت الله جوادی آملی حفظه الله:

• حضور قلب چند دقیقه ای در نماز، عصاره و خلاصه حفظ حضور قلب در محضر خدا در تمام ساعات زندگی است. کسی که هر لحظه خود را در محضر خداوند می بیند، با حضور قلب کامل به نماز می ایستد.

محراب یعنی محل نبرد و نمازگزار، مجاهد الهی در طرد جنگجویی مهاجم و دفع و اسیر ساختن اوست (چون شیطان می خواهد بر نمازگزار چیره شود و او را ریشه کن سازد). در مقابل این دشمن اسلحه ای جز خواری و بندگی در پیشگاه خداوند نیست که به صورت گریه ظاهر می شود «و سلاحه البکاء».

• امام صادق علیه السلام: «هیچ چیز گرانبهاتر از یقین نیست». یقین، اثر مهم عبادت و بندگی است. خداوند می فرماید: «واعبد ربک حتی یأتیک الیقین». این سرّ همه عبادات است.

• واقعه و رخداد مرگ به گونه ای است که انسان، علوم و خوانده هایش را فراموش می کند. از عالمی به عالم دیگر سفر می کند. همین هول تغییر ناگهانی، حافظه اش را پاک می کند. یادش نیست خدا و پیغمبر و دینش چیست. به همین دلیل گفته اند زیاد یاد خداوند باشید تا با مرگ از یاد نرود.


ادامه دارد ان شاءالله....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۳۳, ۲۵/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #16
آواتار
شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی

• شخص ضعیف حتما در نماز دچار پراکندگی فکر خواهد شد. درمان قطعی این پراکندگی، خواندن نماز در اتاقی تاریک است یا نزد دیواری که گستردگی دید را کم کند و از نماز خواندن در جاهای شلوغ و فرش پر نقش و رنگارنگ و ... دوری کند.

• روی ظاهر به قبله نمودن، مثال و نمونه ای از آن است که بدن، قلب را پیروی کند. (یعنی توجه قلب به سمت خدا باشد)

• قبل از نماز قدری به عظمت خداوند، آخرت، سختی های قیامت و .... فکر کند. اگر باز هم اندیشه ها و خاطره ها در نماز به سراغت آمد، بایستی در زندگی به همان افکار و خاطره ها فکر کنی و دنبال ریشه کن کردن اصل آنها باشی زیرا در هر صورت چنین افکاری شیطانی است که تو را از یاد خداوند بی نصیب نموده است.

• پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «از خداوند حیا کن همچنان که از مردی صالح از کسانت حیا می کنی.»
فرض کن در مقابل عارفی بزرگ از اولیاء الله به نماز ایستاده ای و او می خواهد تو را به صلاح و ایمان بشناسد. چگونه ترس و خضوع و خشوع وجودت را می گیرد؟ خودت را سرزنش کن و بگو ای نفس مدعی پرستش خدا، آیا شرم نداری از خداوند که از بنده ای از بندگان خدا چنین حیا و توجه داری، اما در برابر خداوند غافلی.

حضور قلب تو در حال قیام باید مداوم باشد که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «همانا خداوند روی به سوی بنده دارد تا هنگامیکه بنده از خدای روی بر نگرداند.»

اگر توجه به غیر خداوند در نماز پیدا شد، خویشتن را به زشتی بی توجهی مناجات کننده با خداوند و اینکه خداوند بر نمازگزار آگاه است و او را می بیند یادآوری کن تا دل بیدار شود.

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله علیه

• در نماز هر عملی را که انجام می دهد، و هر ذکری که بر لب می آورد، در ابتدا، معنای آن قول و عمل را اجمالا در نظر آورد و سپس با تدبر و تفهم شروع در آن عمل کند. همینطور رکوع، سجود، قنوت و ...

• در موقع قیام بداند که باید روزی همینگونه در پیشگاه خدا بایستد آن هم در قیامت در حالیکه نمی داند خداوند چه برخوردی با او خواهد نمود. در چنین حالتی باید میان خوف و رجا باشد.

• هر کس معنای «الحمد لله» را فهمید که هر چه حمد و ستایش است و هر چه جمال و زیبایی خیر و خوبی و کمال است از آن خداوند است و منشأ همه آنها را خداوند دانست، در غیر خداوند طمع نخواهد کرد و از ریاء و شهرت طلبی و نفاق و عُجب و غرور و کبر، خود را نجات خواهد داد.

• حقیقت رکوع این است که قلب بنده به صفت توکل، و عمل او عمل متوکلین باشد و در عالم وجود، مدبر و بلکه فاعل مستقلی به جز ذات پاک خداوند نبیند و از اینکه برای خود نیرو و قدرتی قائل باشد بیزاری جوید.

• ظاهر سجده این است که وقتی کسی به سجده می رود، بر همه چیز پشت می کند و آنچه دیده می شود از چشم او پنهان می‌گردد. باطن نیز باید به همین گونه باشد و باید به جز خداوند، به همه چیز غیر او پشت نمود.

ان شاءالله ادامه دارد....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۵, ۲۶/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۶/خرداد/۹۱ ۲۰:۱۵ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #17
آواتار
شهید سید عبدالحسین دستغیب رحمه الله علیه:

• پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «نماز بخوان نماز شخصی که وداع می کند (آخرین نمازش می باشد). وقتی شروع به نماز میکنی بگو: این آخرین نماز من در دنیاست و چنین می باشد مثل اینکه بهشت در برابرت و آتش زیر پایت و عزرائیل پشت سرت و پیغمبران در سمت راستت و ملائکه در سمت چپ هستند و پروردگارت از بالای سرت بر حالت آگاه است. پس نگاه کن در برابر که ایستاده ای؟ و با کی مناجات می کنی؟ و کی به تو می نگرد؟»
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «وقت هر نمازی که فرا می رسد فرشته ای به مردم می گوید: ای مردم، برخیزید آن آتشهایی که پشت سر خود روشن کرده اید را با نماز خاموش کنید.»

• در رفع موانع حضور قلب، در بحث موانع حضور قلب خارجی باید چشم و گوش را کنترل کرد. نمازگزار در حال قیام، نظرش به محل سجده اش و در حال رکوع، نگاهش به میان دو قدمش و در حال سجده، چشمش به طرف بینی و در حال تشهد، به دامنش بنگرد. در صورتیکه از حال خودش آگاه است که اگر چشم بر هم گذارد از جهت حضور قلب نافعتر است اینکار را بکند زیرا اگرچه مکروه است لکن در صورتیکه برای تحصیل توجه و حضور قلب نافع باشد، البته مقدم است. بعضی بزرگان مکان نماز خود را تاریک و کوچک انتخاب می کردند.
• باید هر کس به مقدار توانایی اش سعی نماید موانع ظاهری و باطنی حضور قلب را برطرف نماید و اگر همت خودش را در این مطلب قرار داد، خدای تعالی نیز او را یاری می فرماید و موفقش خواهد داشت و ابواب رحمتش را بر او مفتوح خواهد نمود.

• پس از تکبیره الاحرام استعاذه نماید (آرام بگوید: اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم).

• امام صادق علیه السلام: «... رکوع کن مانند کسی که قلبش خاضع و ذلیل و ترسان باشد ... و سجده کن مانند کسی که دانسته از خاکی پست که خلق روی آن گام می نهند و از نطفه ای که همگان آن را پلید می شمارند آفریده شده.»

• پس از اتمام سجده اول، سر را بردارد و بنشیند و زیادتی گناهان خود را یاد آورد و بترسد از اینکه گناهانش پاک نشده باشد و آثار و تبعات گناهانش باقی مانده باشد. لذا عذرخواهی کرده و استغفار طلبد (گفتن استغفرالله ربی و اتوب الیه) و برای تاکید به سجده دوم رود. پس از دو سجده با حالت خوف و رجا متمسک شود به حصین محکم الهی که کلمه توحید است و شهادت لا اله الّا الله سر دهد. پس متذکر مقام پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شود که هر که قصد خدا کند از ایشان شروع می نماید (من اراد الله بدا بکم....جامعه کبیره). پس به ایشان متوسل شده و صلوات بفرستد. پس به پیامبر سلام کند. بعد از حاضر کردن سایر انبیاء و معصومین و اولیاء، سلام دوم و در نهایت فرشتگان مراقب اعمال و عقایدش را به جمع قبلی اضافه کند و اگر در نماز جماعت است، امام جماعت و سایر نمازگزاران را نیز حاضر نماید و سلام سوم را انجام دهد.

ادامه دارد ان شاءالله....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۲۸, ۲۹/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #18
آواتار
برگرفته از کتاب آداب الصلاه امام خمینی رحمه الله علیه:

آداب عبادت

1- توجه به عزت خداوندی و ذلت بندگی:

بنده چون از خود گذشت و تمام مملکت وجود خود را تسلیم خداوند نمود، خداوند خود اختیار امور زندگی او را بدست می‌گیرد. پس سالک باید به مقام ذلت خود، علمی و قلبی پی برده و همیشه متوجه ذلت خود و عزت خداوند باشد. هر چه این توجه بیشتر گردد، روح عبادت قوت بیشتری پیدا می کند.

2- خشوع:

حقیقت خشوع عبارت است از خضوعی کامل که با حبّ یا خوف آمیخته است. خشوع با درک عظمت و هیبت جمال و جلال حق بدست می آید.
خداوند متعال خشوع را از نشانه های ایمان قرار داده است. «قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون» (مؤمنون، 1-2)

بنابراین می توان گفت کسی که در نماز خشوع ندارد، یا ایمان ندارد یا ایمانش ناقص است.

3- طمأنینه:

یکی از حکمتهای تکرار عبادت و زیاد گفتن اذکار، آن است که در دل تاثیر گذارد تا کم کم قلب سالک با روح عبادت یکی گردد. اگر قلب، آرامش و طمأنینه نداشته باشد، عبادت و اذکار در آن تاثیری نگذاشته و عبادت نیز بیش از یک عمل ظاهری نخواهد بود.

4- مراقبت از تصرف شیطان:

سالک بایستی با هر کوششی که هست، معارف و عبادات خود را از تصرف شیطان و نفس امارّه خالص کرده، با دقت در اعمال خویش، از دامها و حیله های شیطان و نفس امارّه غافل نشود. او باید در همه اعمال خویش، به خود سوء ظن داشته باشد و هیچگاه نفس را به حال خود رها نکند که ممکن است با کوچکترین غفلتی انسان را بر زمین کوبد و به باد هلاکت بسپارد.

5- نشاط و بهجت:

سالک باید زمانی را برای عبادت انتخاب کند که نفس دارای نشاط عبادت بوده و خسته نباشد وگرنه نفس آرام آرام از عبادت منضجر و فراری می شود. درباره کسب علم نیز چنین است یعنی در کسب علوم نباید با اکراه و تنفر وارد شد.


ادامه دارد ان شاءالله....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۱۶, ۳۰/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #19
آواتار
6- مراعات:

سالک در ریاضت و تلاش های علمی و عملی باید مراعات حال خویش را کرده، با رفق و مدارا، با نفس رفتار نماید و چیزی را بیش از تحمل خویش بر نفس تحمیل نکند.

امام صادق علیه السلام: «زمانيکه جوان بودم در عبادت سخت مي کوشيدم. پدرم به من گفت: فرزندم! کمتر از آنچه مي بينم عبادت کن؛ زيرا خداوند عزّوجل اگر بنده اي را دوست داشته باشد، به عبادت اندک او خرسند مي گردد.»

مراعات نفس دو جنبه دارد: یکی از جنبه لذتها که نباید نفس را به ویژه در جوانی از لذتهای حلال محروم نمود و دیگری از جنبه عبادات که نباید با اکراه و بدون نشاط باشد.

7- تفهیم:

تفهیم به این معناست که سالک در هر مرتبه ای که هست، ذکرها و حقایق عبادات را به قلب یاد بدهد. نتیجه تفهیم آن است که پس از مدتی قلب، زبان گشوده و خود ذاکر می شود و زبان را هم به ذکر وا می دارد. نشانه باز شدن زبان دل آن است که خستگی و سختی ذکر گفتن از بین می رود.

پیامبر صلی الله علیه و آله: «ای ابوذر، دو رکعت نماز میانه که با تفکر و تدبر همراه باشد بهتر است از شبی را تا صبح با دلی غافل نماز خواندن».

ادامه دارد ان شاءالله....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۱۳, ۱/تیر/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/تیر/۹۱ ۲۱:۱۴ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #20
آواتار
8- حضور قلب:

پیامبر صلی الله علیه و آله: «خدای متعال را چنان عبادت کن که گویی او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی، او تو را می بیند.»

امام باقر علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کردند که فرمود: «وقتی بنده مومن به نماز می ایستد، خداوند متعال به او نگاه می کند (رو می کند) تا از نماز فارغ شود و رحمت از بالای سرش بر او سایه افکند و فرشتگان، اطراف او را تا افق آسمان فرا می‌گیرند. خداوند متعال فرشته ای بر او می گمارد تا بالای سر او بایستد و بگوید: ای نمازگزار! اگر بدانی چه کسی به سوی تو نظر می کند و با چه کسی مناجات می کنی، به جایی توجه نمی کنی و از جایت تکان نمی خوری.»

شرط قبولی اعمال، قبولی نماز است. شرط قبولی نماز هم حضور قلب است.

موانع حضور قلب گاه ظاهری است مانند شرایط محل نماز و گاه باطنی است که دو منشأ دارد: یکی هرزه گری و فرّار بودن قوه خیال و دیگری حبّ دنیا.

قوه خیال قابل تربیت است به طوریکه این قوه هرزه گر فعال، در تحت اراده انسان در آمده و بی اجازه او از جایی به جای دیگر نرود. راه اصلی رام نمودن خیال این است که در نماز، تا دید که خیالش خواست به جایی غیر از نماز برود، انسان آن را برگردانده و متوجه نماز کند. این روش ابتدا سخت به نظر می رسد اما پس از مدتی حتما قوه خیال رام خواهد شد. حفظ قوه خیال به تدریج حاصل شده و نیازمند صبر و گذر زمان است. در این راه نباید نا امید شد که ناامیدی سرچشمه سستی ها و ناتوانی ها است.

در مورد حبّ دنیا، راه علمی مبارزه با آن، تفکر نمودن در نتایج و مفاسد و ضررهای آن است که امام صادق علیه السلام فرمود: «منشأ هر خطایی، حبّ دنیاست». راه عملی مبارزه با حبّ دنیا، عمل کردن بر خلاف آن است.

مثلا اگر به مال و منال علاقه دارد، با بخشندگی و دادن صدقات واجب و مستحب، ریشه اش را بکند. یکی از حکمت های دادن صدقه هم کم کردن علاقه به دنیاست. به همین دلیل مستحب است انسان چیزی را که خودش دوست دارد صدقه دهد و ببخشد.

حبّ دنیا منشأ بیچارگی انسان است. انسان باید موقع عبادت، اشتغالات قلبیه و خواطر آن را کم کند. برای عبادت وقتی را اختصاص دهد که مشغله اش کمتر باشد و قلب در آن وقت مطمئن تر و ساکن تر باشد.

ادامه دارد ان شاءالله....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  يك راهكار براي كسب توفيق نماز شب علی 110 0 457 ۲۴/مهر/۹۷ ۱۴:۴۰
آخرین ارسال: علی 110
  نماز شب؛ اين را بخوانيم كه إن‌شاء‌الله بعدش خودش را بخوانيم علی 110 0 361 ۲۴/مهر/۹۷ ۱۳:۵۰
آخرین ارسال: علی 110
  با نماز های قضایم چه کنم؟ Ramin_Ghn 25 12,054 ۲۲/مرداد/۹۵ ۱۹:۰۷
آخرین ارسال: MohammadSadra
  آثار تضییع نماز باران 36 16,890 ۱/اسفند/۹۴ ۰:۲۰
آخرین ارسال: Anti gods
  برخی شرایط مورد قبول واقع شدن نماز (بسیار قابل تأمل)!!!!!!!! علی 110 1 1,276 ۲۱/بهمن/۹۴ ۹:۴۶
آخرین ارسال: مخلوق
Star کیفیت نماز حضرت عشق 1 770 ۱۷/دی/۹۴ ۴:۵۹
آخرین ارسال: حضرت عشق
Rainbow یک نماز امام زمانی قبیله منتظر 0 836 ۷/آذر/۹۴ ۲۳:۵۵
آخرین ارسال: قبیله منتظر

پرش در بین بخشها:


بالا