کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 7 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان)
۱۷:۰۳, ۱۰/بهمن/۹۲
شماره ارسال: #1
آواتار
به نام خدا

عرض سلام و احترام خدمت دوستان خوبم در تالار بیداری اندیشه؛Smile

مدتی است که ارسال های کاربران را در بخش های مهدویت مرور می کنم و یکی از مشخصه ها و نقاط مشترک این ارسالات در اکثریت مباحث مهدوی،با توجه به میانگین سن اکثریت کاربران تالار که در رده نوجوان قرار دارد،اطلاعات محدود و ناقص کاربران در زمینه مهدویت و موضوعات مرتبط با آن است.


لذا تصمیم گرفتم در چند مبحث جداگانه موضوع جامع مهدوی را در حد توان و تحقیقاتم دسته بندی کرده و در اختیار کاربران خوب و جویای حقیقت تالار قرار دهم.

بی شک توجه و بهره برداری کاربران محترم ازین مبحث می تواند تاثیر بسزایی در شناخت امام عصر و اطلاعات مربوط به این مقوله را به همراه داشته باشد.

و نکته آخر اینکه:

بنده و شما به عنوان شیعه اثنی عشری ، باید آگاهی و علم خود را در این زمینه به تعالی رسانیم تا با چشمانی باز و با بصیرت در این مقطع آخر الزمان ، برای امام عصرمان دعای فرج بخوانیم و تعجیل در ظهورشان را،با بصیرت و آگاهی از خداوند بخواهیم . . .


اللهم عجل لولیک الفرج ، بحق اللهم صل علی محمد و آل محمد


[تصویر: %D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C.png]

[تصویر: 8_Zelei.gif]


این مبحث را اختصاص می دهیم به موضوع:

مهدویت در ادیان،فرق و مذاهب


با ما همراه باشید . . .



ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 3 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۷:۵۳, ۱۶/اسفند/۹۲
شماره ارسال: #21

سنی ها هم آمدن امام دوازدهم به اسم مهدی را قبول دارند.
ولی اینکه این دوازده امام دقیقا چه کسانی هستند و اینکه آیا امام دوازدهم دقیقا چه کسی است و آیا اصلا هنوز به دنیا آمده یا نه را با شیعه اختلاف نظر دارند.
آنها قبول دارند که یک مهدی (علیه السلام) می آید ولی میگویند از کجا معلوم آن مهدی (علیه السلام) همان مهدی باشد که شما میگویید.

البته اگر دوست دارید به این مطالب جواب بدهید آنها فقط کتابهای شش گانه خودشان را قبول دارند که میتوانید در این سایت آنها را ببینید:
http://sunnah.com/

اگر هم خواستید به آنها جواب بدهید میتوانید با حضور در سایتهایی مانند سایتهای زیر به زبانهای خارجی به آنها جواب بدهید.

امضای غربت تشیع
به سوالات اشخاص از سراسر دنیا در مورد اسلام پاسخ دهید
حتی با انگلیسی ضعیف
وهابی ها دارن جواب میدن
answers.yahoo.com
سوالات را جستجو کنید سوال بپرسید
islam.stackexchange.com
سایت مرجع شیعه توسط شیعیان خارجی از ایتالیا،آمریکاو...
al-islam.org
روزی یکساعت مرتب وقت بگذارید
امام گفت اسلام را صادر کنید
دنیا را بیدار کنید شما مسئولید ویکی پدیای انگلیسی را پر کنید
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۲, ۲۳/اسفند/۹۲
شماره ارسال: #22
آواتار
بحثو ادامه بدید حیفه این تاپیک همین جوری بمونه

امضای سرباز منتظر
همیشه سخت ترین نمایش به بهترین بازیگر تعلق دارد.
شاکی سختی ها
ی دنیا نباش.
شاید تو بهترین بازیگر خدایی ....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۲۷, ۳۱/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #23
آواتار
به نام خدا

من نتونستم هنوز همه ی مطالب و بخونم..یه سوال دارم از خدمت دوستان .ممنون میشم جواب مستقیم بدین.
1.یکی از شروط ظهور اینه که امام 313 یار داشته باشن درسته؟؟؟؟
2. واینکه این 313 نفر از چه زمانی هستن.از زمان تولد تا ظهور؟؟ یا در بین تمامی انسان ها؟؟
3.این همه عالم بزرگوار در پی این سالیان یعنی 313 نفر نبودن؟؟

امضای fafa*
[تصویر: 668860273198711979.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۴۰, ۱/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #24
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب


تا بزرگواران بیان جواب سوال های شما را بدهند.
به لینک زیر نگاهی بیاندازید شاید کمکتون کنهBlush



اگر امام زمان تنها 313 یار دارند پس تکلیف سایر عاشقان چیست؟

امضای Night_World
[تصویر: Ya_Mahdi.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۹, ۱/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #25
آواتار
به نام خدا

نقل قول: من نتونستم هنوز همه ی مطالب و بخونم..یه سوال دارم از خدمت دوستان .ممنون میشم جواب مستقیم بدین.

انتظار میره برای مباحثی که وقت گذاشته میشه و به تالار ارائه میشه،کاربران محترم هم کمی وقت بذارن و اون مطالب رو مطالعه کنند . . .

* بی شک مطالب ارزشمندی در تالار وجود دارد که مطالعه آنها خالی از لطف نبوده و در بالا بردن سطح معرفت مهدوی و اطلاعات مرتبط با مهدویت کمک شایانی به ما خواهد نمود!!!

نقل قول:1.یکی از شروط ظهور اینه که امام 313 یار داشته باشن درسته؟؟؟؟
2. واینکه این 313 نفر از چه زمانی هستن.از زمان تولد تا ظهور؟؟ یا در بین تمامی انسان ها؟؟


درخصوص تعداد ياران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روايات و متون ديني اختلاف دارند. از برخي روايات استفاده مي‏شود كه تعداد ياران امام زمان(علیه السلام) 313 نفر هستند.( نعماني، الغيبة، ص 315)

مفضل بن عمر از امام صادق(علیه السلام) گزارش نمود: "گويا مي‏نگرم قائم را بر منبر كوفه و 313 نفر يارانش، كه پيرامونش گرد آمده‏اند، به شمار اهل بدر"(الغيبة نعماني، ص 307)

در برخي از روايات ديگر، تعداد ياران امام زمان(علیه السلام) ده هزار بيان شده است.

ابوبصير از امام صادق(علیه السلام) روايت مي‏كند: "تا حلقه كامل نگردد، قائم خروج نمي‏كند... كامل شدن حلقه ده هزار نفر است".

همچنين در روايات ديگر تعداد ياران امام از دوازده تا پانزده هزار ذكر شده است.(سيد بن طاووس، الملاجم و الفتن)

مضافاً بر اين كه در برخي روايات ديگر به توده‏هاي انبوهي اشاره شده است كه از نقاط گوناگون جهان، به ويژه مشرق زمين به كمك امام مي‏شتابند.(بحارالانوار، ج‏53، ص 7)

بنابراين مقصود از آن دسته روايات كه تعداد يارن امام را 313 نفر ذكر كرده، آن نيست كه ياران امام تنها همان تعداد هستند. شايد منظور اين باشد كه اين تعداد فرماندهان و وزيران و از ياران خاص امام باشند كه در آغاز، هسته‏ هاي اصلي نيروها را برعهده دارند و پس از پيروزي، براي ارشاد و دادرسي و كارگزاري به سرزمين‏هاي دور و نزديك فرستاده مي‏شوند.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: "آنان پرچمداران لشكرها و كارگزاران امام روي زمين هستند" از اين گروه، به "نقباء" "خواص" و "ذخرالله" تعبير شده است.( ارشاد مفيد، ج‏2، ص 383)

شايد منظور از 313 كساني باشند كه نخستين گروندگان به حضرت هستند كه در انتظار ظهور موعود در مكه مي‏ باشند. با گرد آمدن اين گروه، دعوت حضرت آغاز مي‏شود. پس از انتشار خبر و گزارش آن، ديگر ياران امام زمان به آنها ملحق مي‏شوند. امام صادق(علیه السلام) فرمود: "سيصد و سيزده نفر ياران با او بيعت مي‏كنند. او تا هنگام كامل شدن ده هزار نفر در مكه اقامت كرده، پس رهسپار مدينه مي‏گردد"(بحارالانوار، ج‏52، ص 323)

علامه مجلسي همين معنا را از روايات استنباط كرده و مي‏نويسد: "ياران مهدي، منحصر به 313 نفر نيستند، بلكه اين شمار ياراني هستند كه حضرت به كمك آنان حركت را آغاز مي‏كند".(بحارالانوار، ج‏52، ص 223)

در بعضي از روايات آمده است كه تعدادي از ياران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را زنان تشكيل مي‏دهند.

امام باقر(علیه السلام) فرمود: "سوگند به خدا، سيصد و اند نفر بدون وعده پيشين گرد مي‏آيند در ميان آنان پنجاه زن است"(ينابيع الموده، ص 249)

وجود زنان در ميان خواص و وزيران مهدي نشانگر اوج و عظمت والاي زنان در انقلاب جهاني حضرت مهدي(علیه السلام) است.

ياران مهدي (علیه السلام)، از صنف و نژاد ويژه‏اي نيستند، بلكه از گروهها و نژادهاي گوناگون و از سراسر جهان هستند. و اكثريت قريب به اتفاق ياران امام زمان(علیه السلام) را جوانان تشكيل مي‏دهند.(الغيبة، ص 284)


در اين كه مقصود از جوان بودن چيست، دقيقاً نمي‏توان اظهار نظر كرد آيا مقصود از جوان بودن آن است كه ياران حضرت از نظر سني جوان هستند و يا از نظر روحيه و قدرت؟

كوتاه سخن اين كه ياران حضرت مهدي(علیه السلام) در انحصار 313 تن نيست. اين تعداد، گوياي نخستين گروندگان به حضرت، يا گوياي حلقه اوليه از فرماندهان و كارگزاران حضرت، يا گوياي تعداد نفراتي است كه امام در آغاز حركت با اين عده حركت مي‏ كند.


نقل قول: 3.این همه عالم بزرگوار در پی این سالیان یعنی 313 نفر نبودن؟؟

حضور313 نفر یکی از شرایط ظهور بوده و به تنهایی عامل ظهور حضرت نمی باشد.
مهیا بودن جامعه،پذیرفتن مردم و برخی مسائل دیگر همگی در ظهور حضرت نقش دارند
لذا عالمان و بزرگان متعددی در زمان حیاتشان زمینه ظهور فراهم نبود،و اگر ظهور انجام می شد از یاران حضرت بودند
هر چند برخی ازین بزرگان و علما بعد از ظهور رجعت کرده و به دسته و سپاه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می پیوندند.

یا علی علیه السلام مدد است.



امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۵۰, ۹/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #26
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب

عهد جدید ، مکاشفات یوحنا ، باب 12
.
.
"و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد: زنی که آفتاب را در بر دارد و ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است، و آبستن بوده از درد زه و عذاب زائیدن فریاد برمی آورد. و علامتی دیگر در آسمان پدید آمد که اینک اژدهای بزرگ آتش گون که او را هفت سر و ده شاخ بود و بر سرهایش هفت افسر و دمش ثلث ستارگان آسمان را کشیده بر زمین ریخت. و اژدها پیش آن زن که می زائید بایستاد تا چون بزاید فرزند او را ببلعد. پس پسری را زایید که همه امت های زمین را به عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد؛ و فرزندش به نزد خدا وتخت او ربوده شد.

برای مطالعه بیشتر به این لینـــــــــــک مراجعه بفرمایید.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۱, ۱۷/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #27


شباهت‌های امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به انبیاء الهی


1. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت محمد صلّی الله علیه وآله

رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من، کنیه‌اش کنیه من، و از نظر خَلق و خُلق، شبیه‌‌ترین مردم به من است. (1)
امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ فرمودند: امّا شباهت آن حضرت به جد بزرگوارش محمد مصطفی ـ صلّی الله علیه و آله ـ آن است که با شمشیر قیام کرده و دشمنان خدا و رسول و ظالمین و طاغوتیان را کشته و به وسیله شمشیر و افتادن ترس در دل دشمنان یاری شده و هرگز پرچم او شکست خورده بر نمی‌گردد. (2)

2. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت نوح علیه‌السّلام

امام زین العابدین ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرمایند: «فی القائم سنة من نوح و هو طول العمر» (9) در قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سنتی از حضرت نوح ـ علیه‌السّلام ـ است و آن طول عمر است .


3. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت ابراهیم علیه‌السّلام

حضرت امام زین‌العابدین ـ علیه‌السّلام ـ در روایتی می‌فرمایند: «اما من ابراهیم فخفاء الولادة و اعتزال الناس (3) » امّا سنت ابراهیم ـ علیه‌السّلام ـ در آن حضرت مخفی بودن ولادت و عزلت او از مردم است.
و از امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده است : ابراهیم ـ علیه‌السّلام ـ در یک روز به قدری رشد می‌کرد که دیگران در یک هفته رشد می‌کنند و در یک هفته به قدری رشد داشت که دیگران در یک ماه رشد می‌نمایند و در یک ماه به قدری که دیگران در یک سال (4) قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز چنین بود چنانکه در خبر حکیمه رضی الله عنها آمده است (5).

4. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت موسی علیه‌السّلام

امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ فرمودند: اما شباهت او به موسی ـ علیه‌السّلام ـ طولانی بودن ترس و غیبت آن حضرت و مخفی بودن ولادتش و سختی شیعیانش از اذیت و آزارها و خواری‌ها بعد از غیبت آن حضرت است تا آنکه خداوند اجازه ظهور و یاری و پیروزی او بر دشمنانش را صادر نماید. (6)
و حضرت امام زین العابدین ـ علیه‌السّلام ـ در قسمتی از یک روایت می‌فرمایند: «و اما من موسی فالخوف و الغیبه» و امّا سنت از موسی ـ علیه السّلام ـ ترس و غیبت است. (7)


5. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت عیسی علیه‌السّلام
امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرمایند: اما شباهت آن حضرت به عیسی ـ علیه‌السّلام ـ اختلاف مردم درباره اوست که عده‌ای می‌گویند هنوز به دنیا نیامده و گروهی می‌گویند فوت کرده و عده‌ای دیگر می‌گویند کشته شده و به دار آویخته شده است. (8)

6. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت یوسف علیه‌السّلام

ابو بصیر از امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ روایت کرده که فرمود: حضرت قائم ـ علیه‌السّلام ـ شباهتی به حضرت یوسف دارد، راوی می‌گوید عرض کردم آن چیست؟ فرمود سرگردانی و غیبت. (10)
امام محمد باقر ـ علیه‌السّلام ـ در قسمتی از روایت دیگری می‌فرمایند: همانگونه که امر حضرت یوسف از پدرش با وجود نزدیک بودن مسافت بین آن حضرت و پدر و خاندانش پوشیده بود مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز با وجود نزدیکی به شیعیان از آنان مخفی هستند. (11)
یوسف زیباترین اهل زمان خود بود و روایت‌های بسیاری نیز بر زیبایی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلالت دارد. (12)


7. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت اسماعیل علیه‌السّلام

خداوند تبارک و تعالی همان گونه که به ولادت اسماعیل ـ علیه‌السّلام ـ بشارت داده است به ولادت و قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز بشارت داده است. (13) همانگونه که برای حضرت اسماعیل چشمه زمزم از زمین جوشید برای قائم ـ علیه‌السّلام ـ نیز آب از سنگ سخت خواهد جوشید. (14)


8. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت آدم علیه‌السّلام
همانگونه که خداوند آدم را خلیفه خود در تمام زمین قرار داد و او را وارث آن ساخت و چنین فرمود: «انی جاعِلٌ فی الارض خلیفة » (15)
همانا من در زمین جانشینی قرار می‌دهم حضرت حجّت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نیز وارث زمین و خلیفه خود در زمین قرار خواهد داد چنانکه از حضرت ابی عبدالله صادق ـ علیه السّلام ـ مروی است که در تفسیر آیه «وعَدَ اللهُ الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لِیَستخلفَنَّهُم فی الارض» (16) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده که آنان را در زمین خلافت بخشد، فرمود: او قائم و اصحابش می‌باشند و هنگام ظهور در مکه در حالی که دست بر صورت می‌کشد می‌گوید: «الحمد الله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض» سپاس خداوندی که وعده اش را درباره ما راست گردانید و زمین را به میراث ما در آورد. (17)



9. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت صالح علیه‌السّلام
صالح ـ علیه‌السّلام ـ از قومش غایب شد و پس از آنکه به سوی آنها بازگشت عده کثیری او را انکار کردند. همانا مَثَل قائم ـ علیه السّلام ـ نیز مَثَل صالح است چنانکه امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده‌اند. (18)


10. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت ایوب علیه‌السّلام

حضرت امام زین العابدین ـ علیه‌السّلام ـ در قسمتی از روایتی می‌فرمایند: اما من ایوب فالفرج بعد البلوی (19) امّا سنتی از ایوب ـ علیه‌السّلام ـ که در امام مهدی ـ علیه‌السّلام ـ است فرج بعد از گرفتاری است.

11. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت یونس علیه‌السّلام
از امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که فرمودند: امّا شباهت او به یونس بن متی بازگشت او از غیبت به صورت جوان بعد از پیری و کهولت سن است. (20)

12. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت داوود علیه‌السّلام

از حضرت امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که فرمودند: چون قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ قیام کند، در میان مردم به حکم حضرت داوود حکم می فرماید و نیازی به شاهد و بیّنه ندارد. (21)


13. شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت هارون علیه‌السّلام

هارون ـ علیه‌السّلام ـ از راه دور سخن حضرت موسی ـ علیه‌السّلام ـ را می‌شنید و بالعکس.
از امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که فرمودند: هنگامی که قائم ـ علیه‌السّلام ـ ما به پاخیزد خداوند عزّ و جل در گوش‌ها و چشمان شیعیان ما خواهد افزود به طوری که بین آنها و حضرت قائم ـ علیه‌السّلام ـ پیکی نخواهد بود، با آنها سخن می‌گوید و آنها می‌شنوند، و به او نگاه می‌کنند، در حالی که در جای خودش باشد. (22)



14.شباهت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت شعیب علیه‌السّلام

از امیر المؤمنین ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که:
شعیب ـ علیه‌السّلام ـ قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی و استخوان‌هایش کوفته شد. سپس از نظرشان غایب گشت و دوباره به صورت جوانی به سوی آنها بازگشت. (23)
حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز به صورت جوانی ظهور خواهد کرد. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت شده که فرمودند: آن که از چهل سال بیشتر داشته باشد صاحب این امر نیست. (24)



پاورقی

1. موسوی اصفهانی، سید محمد تقی، مکیال المکارم، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، نشر ایران نگین، ج1، ص320
2. مجلسی، محمد باقر،‌ بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404ق، ج51، ص212. عن کمال الدین، ج1، ص327
3.امین الاسلام، فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ج1، ص322
4. بحارالانوار، همان، ج 12، ص 19
5. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 27
6. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج 1، ص 327
7. اعلام الوری، همان، ج 1، ص 322
8. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج 1، ص 327
9. اعلام الوری، همان، ج 1، ص 322
10. بحار الانوار، همان، ج 51، ص 224، عن غیبةالطوسی
11. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج1، ص 327
12. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 91
13. مکیال المکارم، همان، ج 1، ص 366
14. برگرفته از روایتی از امام باقر(علیه السلام) بحار الانوار، ج 52، ص 351، و غیبت نعمانی، ص 238، محمد بن ابراهیم النعمانی،تحقیق علی اکبر غفاری
15.بقره : 30
16. نور : 55
17. تفسیر برهان، ج 3، ص 146، (سورة زمر آیة 74)، به نقل از مکیال المکارم، ج 1، ص 249
18. کمال الدین، ج 1، ص 136،
19.اعلام الوری، ج 1، ص 322
[b]
20. بحار الانوار، ج 51، ص 212، عن کمال الدین، ج 1، ص 327
21. روضه کافی، ص 50
22. بحار الانوار، ج 51، ص 27
23.مکیال المکارم، ج 1، ص 301
24.بحار الانوار، ج 12، ص 385
مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۱۱, ۱۹/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #28
آواتار
[تصویر: GoD.png]
با سلام و عرض ادب و احترام

پروفسور «هانری کربن» استاد فلسفه در دانشگاه سوربن (فرانسه) و مستشرق نامدار فرانسوی می گوید:

به عقیده ی من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه ی هدایت الهی را میان خدا و خلق ، برای همیشه نگه داشته است و به طور مستمر و پیوسته ، ولایت را زنده و پا برجا می دارد.
.
مذهب یهود ، نبوت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی ، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) اذعان ننموده و رابطه ی مزبور را قطع می کند.
.
همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شده اند.
.
اهل سنت از مسلمانان نیز در حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) توقف کرده و با ختم نبوت در ایشان ، دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق ، موجود نمی دانند.
.
تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ختم شده می داند ، ولی ولایت را که همان رابطه ی هدایت و تکمیل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند.1
کتاب سیره ی پیشوایان - نویسنده مهدی پیشوائی ، ص735
--------------------------------------------------------------------------------------------------
1. سالنامه 2 مکتب تشیع (مصاحبات استاد علامه طباطبایی با پروفسور هانری کربن درباره ی شیعه) 1339 ه ش، ص20 .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۷:۱۴, ۲۳/فروردین/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۳/فروردین/۹۴ ۷:۱۶ توسط 135.)
شماره ارسال: #29

~✴ انتظار در مکاتب و مذاهب ✴~


عقیده به منجی، وجود و ظهور او و انتظار برای آمدنش از باورهای مسلم ادیان و فِرَق مختلف است.
البته باید بگوییم که مسئله انتظار از محدوده دین فراتر رفته و مذاهب و رویکرهاد های غیر دینی را شامل شده است.برای مثال به چند نمونه از این رویکردها اشاره می کنیم:

◀1. ایرانیان باستان معتقد بودند گرزاسپه قهرمان تاریخی آنان زنده است و در کابل خوابیده و صد هزار فرشته او را پاسبانی می کنند تا روزی که بیدار شود و قیام کند و جهان را اصلاح نماید.

◀2. گروهی دیگر از ایرانیان می پنداشتند که کیخسرو پس از تنظیم کشور و استوار ساختن پایه های فرمانروایی، پادشاهی را به فرزند خود داد و به کوهستان رفت و در آنجا ساکن شد تا روزی ظاهر شود و اهریمنان را از جهان براند.

◀3. نژاد ژرمن معتقد بودند که یک نفر فاتح از طوایف آنان قیام نماید و ژرمن را بر دنیا حاکم گرداند.

◀4. اهالی صربستان انتظار ظهور مارکوکرالیویچ را داشتند.

◀5. ساکنان جزایر انگلستان از چندین قرن پیش آرزومند و منتظرند که ارتور روزی از جزیرة آوالون ظهور نماید و نژاد ساکسون را در دنیا غالب گرداند و سعادت جهان نصیب آنها گردد.

◀6. سلت ها می گویند: پس از بروز آشوب هایی در جهان، بوریان بور ویهیم قیام کرده، دنیا را به تصرف درخواهد آورد.

◀7. اقوام اسکاندیناوی معتقدند که برای مردم بلاهایی می رسد، جنگ های جهانی اقوام را نابود می سازد، آنگاه اودین با نیروی الهی ظهور کرده و بر همه چیره می شود.

◀8. اقوام اروپای مرکزی در انتظار ظهور بوخض هستند.

◀9. اقوام آمریکای مرکزی معتقدند که کوتزلکوتل نجات بخش جهان، پس از بروز حوادثی در جهان، پیروز خواهد شد.

◀10. چینی ها معتقدند که کرشنا ظهور کرده، جهان را نجات می دهد.

◀11. قبایل ای پوور معتقدند که روزی خواهد رسید که در دنیا دیگر نبردی بروز نکند و آن به سبب پادشاهی دادگر در پایان جهان است.

◀12. گروهی از مصریان که در حدود 3000 سال پیش از میلاد، در شهر ممفیس زندگی می کردند، معتقد بودند که سلطانی در آخرالزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط می شود، اختلاف طبقاتی را از بین می برد و مردم را به آرامش و آسایش می رساند.

◀13. گروهی دیگر از مصریان باستان معتقد بودند که فرستاده خدا در آخرالزمان در کنار رودخانه خدا پدیدار گشته، جهان را تسخیر می کند.

"انتظار، تنها به اديان تعلّق ندارد، بلکه مکاتب و مذاهب نيز ظهور نجات بخشي که عدل را گسترش دهد وعدالت را تحقق بخشد، انتظار مي کشند."(1)

این چند خط برای معاندین و منکران مسئله انتظار است که به کلی وجود منجی و انتظار و حرکت به سوی آن را منکر می شوند؛ که بدانند نه تنها ادیانی مثل اسلام، مسیحیت، یهودیت و زردشت در انتظار موعود خود هستند بلکه اقوامی مثل هندوها، بوداییان، آیین تائو، ژاپن و آیین سرخپوستی و یونانیان باستان همگی در پایان جهان منتظر مصلح جهانی هستند که دنیا را از آلودگی ها و پلیدی ها نجات دهد و زمینه را مدینه فاضله مهیا کند.


✔✔ اقوام هند و مصلح جهانی


پیروان آیین هند در اصلِ قیام ِفردی نجات بخش هیچ تردیدی ندارند و در آیین های هندو در کتب مختلف مخصوصا کتب مقدس خود از جمله کتاب مهابهاراتا و کتاب پورانه ها از نجات دهنده و موعود خود این چنین گفته اند:
"پس از خرابی دنیا، پادشاهی در آخرالزمان پیدا می شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد، برآید."

و در بعضی از متون هندی در رابطه با این مصلح چنین آمده است.
"او سوار بر اسب سفیدی خواهد شد و شمشیر درخشانی را در دست خواهد گرفت. بدکاران و بددینان به کیفر کردار خود خواهند رسید و پاک دینان و نیک سرشتان از نعمت های اخروی بهره مند خواهند شد. کائنات منهدم شده و بشریتی تازه و جهانی نو به وجود خواهد آمد. رسم های نیکو انجام شده و عصر طلایی آغاز خواهد شد."

"کالکی در دوران عصر آهن و یا عصر کالی(2) ظهور خواهد کرد. کالکی دهمین مظهر خدای ویشنو (خدای حفظ کننده) در دورانی که تنها به یک چهارم درمه( دین و یا نظم کیهانی) عمل می شود و سراسر جهان را ظلم و فساد فرا گرفته است، خواهد آمد."(3)



✔✔ بودائیان و اندیشه انتظار

موعود باوری در آیین بودا با مفهوم مِیتَریه گره خورده است. میتریه در زبان سانسکریت به معنای خدای مهربان است. اگر چه حضور و اهمیت میتریه در مکاتب گوناگون بودایی متفاوت است؛ اما همگی آن ها به آن معتقد هستند.
این موعود نجات بخش در نمادگرایی بودایی به شکل مردی در وضعیت نشسته که آماده برخاستن به نمایش در می آید تا نمادی از قیام را تداعی کند.(4)
بنابر نقل برخی از پژوهشگران ، بودا نسب این منجی آسمانی را به سید خلایق دو جهان می رساند و ثمرات قیام او را این چنین برمی شمارد:
"پادشاهی دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان تمام می شود. او کسی باشد که بر کوه مشرق و مغرب دنیا حکم براند و بر ابرها سوار شود و دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد."(5)

درحال حاضر هم اکنون در میان مناطق بودایی نشین به ویژه چین و کره رویکرد گسترده ای نسبت به میتریه وجود دارد.


✔✔ مانویت


در کتاب شاپورگان(6) کتاب مقدس مانویه نام خردشهرایزد آمده که باید در آخر الزمان ظهور کند و عدالت را در جهان بگسترد.


✔✔ منجی در آیین تائو(7)

در آیین تائو رگه های روشنی از منجی باوری و انتظار موعود به چشم می خورد. بر پایه متن زندگی قدیس آخر الزمان و پروردگار طریقت نوشته شانگ چینگ لی هونگ (موعود آخر الزمان تائویی ها) ظهور خواهد کرد تا جهانی نو برپا کند که در آن برگزیدگان تحت حکومت قدیس آخر الزمان زندگی می کنند.


✔✔ ژاپن و موعودباوری

در این قسمت به همین نکته اکتفا خواهیم کرد که در قرن نوزدهم میلادی دو نهضت در ژاپن شکل گرفتند که این دو به مذاهب منجی باور مشهور هستند. یکی کورزومیکو و دیگری تریکیو می باشد.


✔✔ منجی و یونانیان باستان

در فرهنگ و اندیشه یونان باستان نیز حکومت جهانی مردی بر می خوریم که خواهد آمد. او پس از جنگ ها و درگیری ها صلح و آرامش را بر قرار می سازد و بر همه جهان تا ابد حکم خواهد کرد.
هم چنین در جای دیگر این باورها نوید پادشاهی را از شرق زمین می دهند؛ کسی که از شرق قیام خواهند کرد و صلح را برای همه بشریت به ارمغان می آورد.(8)


✔✔ آیین سرخپوستی

از شناخت آیین های موجود در ادیان سرخپوستی، زمان چندانی نمی گذرد. در هر حال اندیشه موعود در میان سرخ پوستان با هجوم اروپاییان به قاره آمریکا رابطه تنگاتنگ دارد.
وجود تمدن مایاها و قبیله های قدرتمند در پیشینه تاریخی سرخ پوستان، دستمایه های این اندیشه گردیده است. برای نمونه می توان به نهضت تاکوی انکوی اشاره کرد. هرچند این نهضت دوام چندانی نداشت اما چراغ انتظار را در دل مردمان سرخ پوست روشن کرد.
هم چنین در ادبیات اخیر سرخ پوستان به چهره موعود وار دیگری به نام اینکاری بر می خوریم. او به صورت پسر خورشید و زنی وحشی اسطوره پردازی و نمایانده می شود؛
خاطره ای کم رنگ از پادشاهی باستانی است که پس از سالیان دراز زنده می شود تا حقوق از دست رفته سرخ پوستان را باز پس گیرد.(9)


✔✔ آفریقاییان

موعود باوری ادیان آفریقایی محدود به مسیح گرایی رواج یافته در دو قرن اخیر است. نهضت های جدید با چهره هایی که مسیح جدید تلقی می شدند شکل گرفتند.
در جنوب زیمباوه دو چهره از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، یکی مای کازا و دیگری جان باتیست .
در آفریقای جنوبی می توان به عیسایه شبه اشاره کرد. برخی از این نهضت ها جنبه پیامبرانه دارد؛
به این معنا که سررسید گذشته های تلخ تلقی می شوند و نوید آمدن مسیحا دمی را می هد. بیشتر این نهضت ها نوید عصر آزادی و بهره مندی از فرصت های زندگی و استقلال را می دهند.(10)

---------------------
1. برتراند راسل
2. به عقیده مکاتب فکری و مذهبی هند باستان آفرینش دارای چهار عصر منظم و پی در پی است. که عصر آهن و یا کالی آخرین دوره از ادوار جهان است. و عصر جنگ و تاریکی و جهل و اختلاف است.
3. مجله هفت آسمان؛ شماره 12 و 13، گونه شناسی و موعود در ادیان مختلف، علی موحدیان، روزنامه جمهوری، سال 1381، شماره 6759، ص 8.
4. همان، ص 181
5. مصلح جهانی، ص 60
6. یکی از کتب مانوی که به زبان پهلوی و قطعاتی از آن در تورفان کشف شده است.
7. آیین تائو در کنار آیین کنفوسیوس در میان مردمان چین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و بیانگر جهان بینی عرفانی آن مردمان می باشد.
8. مجله هفت آسمان؛ شماره 12 و 13، گونه شناسی و موعود در ادیان مختلف، علی موحدیان، روزنامه جمهوری، سال 1381، شماره 6759، ص 126
9. همان، صص 127-128
10.همان، ص 128
11. جان بی ناس؛ تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ یازدهم، سال 1380.
12. حسین توفیقی؛ آشنایی با ادیان بزرگ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، چاپ اول، بهار 1379.
http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/0/0/57089

mastoor.ir
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۸:۲۹, ۱۳/اردیبهشت/۹۴
شماره ارسال: #30

انتظار در ادیان حنیف و زردشت

در این متن سعی بر این است که عقاید سه دین حنیف (1) یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت و در آخر زردشت را بیان کنیم.
سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت بر این باور استوار هستند که دین فقط یکی است و آن هم تسلیم است و عقاید آن ها مشترک است.یکی از اشتراکات آن ها یعنی وجود منجی و موعود در آخر الزمان هست.



✔✔ منجی و دین یهود

دین یهود به عنوان یکی از ادیان آسمانی، در انتظار ظهور مصلح و منجی یعنی مسیحا یا همان ماشیح به سر می برد. نویدهای مصلحی که در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می کند.
در تورات و دیگر کتب مندرج در عهد عتیق اشارات بسیاری به این موضوع شده است.

در کتاب یشعیا(اشعیا)ی نبی آمده است:
" مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد... گرگ با بره سکونت خواهد کرد.... پلنگ با بزغاله با هم خواهند خوابید و جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد."(2)
یکی از پایه های اساسی و اصول مهم آیین یهود، ایمان به ظهور ماشیح و دوره نجات (گئولا) است. طبق نظر هارامبام هر فرد یهودی که به ماشیح اعتقاد نداشته باشد و یا چشم به راه آمدن او نباشد، منکر سخنان حضرت موسی(علیه السلام) و سایر انبیای بنی اسرائیل است؛ زیرا موضوع ماشیح به کرات در متون مقدس ذکر شده است.
تلمود کسانی را که به محاسبه دقیق زمان ظهور ماشیح می پردازد، مورد لعن قرار داده است و تنها تشویق به انتظار را توصیه می کند. صبر و انتظار برای ماشیح، تنها یک صفت خوب نیست بلکه یک فرضیه مهم مذهبی محسوب می شود.
به همین دلیل، اعتقاد و انتظار برای او جزء اصول سیزده گانه یهود قرار گرفته است.




✔✔ منجی و دین مسیح

انتظار در مسیحیت نیز بخشی از اعتقادات مسیحیان را در بر می گیرد و اندیشه بازگشت عیسی مسیح(علیه السلام) یکی از باورهای غالب جامعه مسیحیت را تشکیل می دهد.
این شوق و انتظار در بخش هایی قدیمی تر عهد جدید مانند رساله اول و دوم پولس به تساکونیان به خوبی منعکس شده است.
در انجیل به عدم تعیین وقت ظهور و ناگهانی بودن آن کاملا اشاره شده است.(3) در انجیل لوقا این چنین آمده است:
"مسیح می گوید: همیشه آماده باشید زیرا من زمانی می آیم که شما گمان نمی برید."(4)
مسیحیت ضمن تاکید بر غیر منتظره بودن بازگشت عیسی(علیه السلام)، هدف از این بازگشت را ایجاد حکومت الهی در راستای حکومت الهی آسمان ها ارزیابی می کند.(5) علاوه بر این، ظهور مسیح، یگانه راه حل برای ادامه حیات و زندگانی برشمره می شود.(6)و عیسی منجی انسان ها و پادشاه پادشاهان معرفی می گردد.(7)
موعود مسیحیان بر اساس سخنان دانیال نبی(علیه السلام) سیستم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و مذهبی جهان را عوض خواهد کرد و جهانی بر مبنای راه و روش خدا بنا می سازد.(8)



✔✔ اسلام و مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبق عقاید مذهب شیعه و طبق بسیاری از کتب اهل تسنن و جماعت، در آخرالزمان مردی هم نام و هم کنیه پیامبر اسلام(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ظهور خواهد کرد.
طبق روایات شیعه و اهل سنت، ایشان از نسل امیرالمؤمنین علی بن طالب(علیه السلام) و فرزند بلافصل امام حسن عسکری(علیه السلام) هستند.

مهدی منتظَر(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

او صاحب الامر، بقیة الله، هم نام و هم کینه جدش رسول گرامی اسلام(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)، فرزند امام یازدهم؛ امام حسن عسکری(علیه السلام) و نرجس خاتون(سلام الله علیها) است.
ایشان در سال 255 ه.ق در سامرا متولد شدند و هنگام وفات پدر بزرگوارشان، پنج ساله بودند و به خاطر مصلحت و در حفظ ماندن جانشان از دید عامه مردم پنهان شدند و ظرف مدت 74 سال ارتباط مردم با ایشان به وسیله چهار نائب خاص آن جناب بود.
بعد از این مدت غیبت کبری ایشان آغاز گردید و تا حال ادامه دارد.
ایشان تنها موعود و مصلح و منجی نهایی است. ایشان تنها مظهر رحمت بر روی زمین و تنها مایه امید مردم در تاریکی های ظلم و جور است.
همانند عقاید یهود و مسیح؛ در دین اسلام هم کسی نه تنها از زمان ظهور اطلاعی ندارد و کسانی که زمانی برای این واقعه شریف و عظیم تعیین کنند؛ دروغگو محسوب می شوند.
بلکه افراد دیگری مانند آن چهار نماینده و سایر افراد با امام(علیه السلام) در ارتباط نیستند. اعتقاد به ظهور منجی و موعود در آخرالزمان، تنها دردین اسلام به کامل ترین شکل آمده است.



✔✔منجی و زردشت

در کتاب ها و آثار زردشت، مانند کتاب اوستا، زند، جاماسب نامه، داتستان دینیک و رزاتشت نامه درباره آخرالزمان و ظهور موعود مطالب بسیاری آمده است.
[b]در هزاره گویی زردشتی انتظار ظهور سه منجی از نسل زردشت مطرح است. این منجیان یکی پس از دیگری جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد.

هوشیدد، هزار سال پس از زردشت ، هوشیدرماه(ما) دو هزار سال پس از زردشت
سوشیانس(سوشیانت)، سه هزار سال پس از زردشت؛ که با ظهور او جهان پایان می یابد.

زردشتیان معتقدند که جهان به چهار دوره تقسیم می شود و در آخر هر دوره یک سوشیانت ظهور می کند؛ که آخرین سوشیانت منجی موعود زردشتیان خواهد بود که پس از آن قیامت خواهد آمد و خیر بر شر پیروز خواهد شد و انسان را از پلیدی نجات می دهد.

در جاماسب نامه این چنین آمده است:
"سوشیانت و نجات دهنده بزرگ، دین را در جهان رواج می دهد، فقر و تنگ دستی را ریشه کن می کند. ایزدان را از دست اهریمنان نجات می دهد، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار می سازد."( 9)




1. حنیف به معنای حق گرا است.
2. کتاب دانیال نبی، فصل 12، بندهای 1،5 و 10
3. حسین توفیقی؛ هزاره گرایی در فلسفه تاریخ مسیحیت، مجله موعود، شماره 17، صص 14 – 20
4. لوقاب، 35:12
5. متی باب، 10:6
6. جهان باب، 2:24
7. مکاشفه باب، 14:17
8. دانیال باب، 442-45
9. جاماسب نامه، ص 121
10. . جان بی ناس؛ تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ یازدهم، سال 1380.
11. حسین توفیقی؛ آشنایی با ادیان بزرگ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، چاپ اول، بهار 1379

mastoor.ir
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تبلیغات بر ضد امام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف قبیله منتظر 1 353 ۲۷/شهریور/۹۵ ۱۲:۳۴
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  امام مهدی شناسی ( گـــــام دوم ) حسن عزتي 32 10,081 ۲۰/بهمن/۹۴ ۱:۳۸
آخرین ارسال: mohammadz
  زندگینامه کامل امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جواد مخبریان 0 327 ۲/مرداد/۹۴ ۰:۲۱
آخرین ارسال: جواد مخبریان
  مهدویت و انحرافات نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت vahrakan 2 621 ۲۰/تیر/۹۴ ۷:۵۷
آخرین ارسال: vahrakan
  امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)-موجود موعود مجنون العباس 8 1,566 ۱۷/خرداد/۹۴ ۱۲:۰۷
آخرین ارسال: مجنون العباس
  چگونه وحدت جهانی درعصر حکومت امام مهدی ایجادمیشود؟ behabadi 0 286 ۱۱/دی/۹۳ ۹:۴۳
آخرین ارسال: behabadi
  غيبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نگاه امام حسين (علیه السلام) IR66 0 469 ۴/اسفند/۹۲ ۲۱:۰۲
آخرین ارسال: IR66

پرش در بین بخشها:


بالا