کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 8 رای - 3.88 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام مهدی شناسی ( گـــــام دوم )
۱۲:۴۴, ۲۹/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #1
آواتار

[تصویر: BESM2.png]
عرض سلام و احترام به کاربران محترم بیداری اندیشهSmile

اسلام گرایی و گسترش انـدیشه دینی در دهه های اخیر رشد روز افزونی داشتـه و تـشنگان این مباحث اسلامـی علی الخصوص معارف مهدویت در میان جوامع اسلامی،دشمن را بر آن داشته است تا در مقابل این سیل خروشان سدی را ایجاد نماید!

در این راستا دشمن راه های مختلفی را در پیش گرفته است؛ از جمله تهیه فیلم ،بازی های رایانه ای و تبلیغات گسترده بر علیه اسلام و ...

در این میان می توان ادعا داشت که مـهـدویـت از مهمترین و اثر گذارترین آموزه هاست و دشمن به این امر پی برده و با تمام توان شروع به فعالیت علیه این آموزه حیاتی کرده است.

انکار این آموزه،سعی در تحریف آن،تحمیل مدل ها و نمونه های ساختگی خود از مهدویت و مدل جامعه مهدوی و حمایت از مدعیان و ایجاد شبهات از عمده تلاش های دشمنان است.

در نگاه اول این حرکات دشمن بسیار آسیب زا و مخرب است ؛اما در حقیقت مصداق روشن این سخن است که :
" عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. . ."

[تصویر: mahdi_qam22.png]
ما نیز برای رو شنگری در فضای تالار بیداری اندیشه و افزایش سطح آگاهی کاربران محترم این تالار گفتمان،

سعی در شناخت مسائل مهم و اساسی در موضوع مهدویت را داریم.

◀◀پس از ایراد مطالبی مهم در مبحث امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان)، حال به موضوعاتی دیگر دراین زمینه می پردازیم؛

لــذا:


1-خواهشمندم در مبحث مشترک شوید وارسال ها رااز ابتدا همراهی نموده ودر موضوعات اظهار نظرنمایید تاشاهد پویایی این مبحث باشیم.

2-از آنجا که سن اکثر اعضای تالار در رده نوجوانان می باشد، شاید مطالب برخی ارسال هابرای کاربران با تجربه، تکرار مرکررات باشد،
پس به احترام بقیه دوستان تحمل بفرماییدSmile

3-اگـر سوالی خارج از موضوعات مـبحث برای دوستان پیش آمـد در پیـام خصوصی بـه بنده اطلاع دهند تا مسیر مبحث دچار تغییر نگردد.


افوض امری الی الله،ان الله بصیر بالعباد


با مبحث همراه باشید . .

امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۳۱, ۲۹/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #2
آواتار
برای شروع مبحث لازم است این نکته را بدانیم که

چگونه می‌توانیم سطح فکری و اعتقادی خود را درباره امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بالاتر برده و عمیق‌تر کنیم؟

دقت داشته باشید دوستان که برای بالا بردن سطح فكری و اعتقادی به دو گزینه نیاز است:

1-مطالعه:مطالعه كتاب‌ها و گفت و گو با اندیشوران و صاحبان علم و فكرو تدبر در آنها .

2- توجه به خدا : توجه به حضرت حق و دعا و انابه به درگاه او و توجه به وظایف دینی، تا دل روشن و پاك گردد و بتواند تجلی‌گاه انوار و معارف حق باشد. این انوار، هم الهامات الهی را شامل می‌شود و هم تفكر .

حالا شاید برای برخی این مسئله پیش بیاید که ،در این شلوغی ها و روز مرگی ها با اینهمه کار و درس و مشغله فکری و غیره، چطور برویم دنبال مطالعه،پژوهش و تحقیق!!!وقتی برای این کارها نیست!!!

این دسته از دوستان، حتما لازم است این مبحث را مطالعه کنند: من برای دینم وقت ندارم!


◀◀ یک وقتی هم شاید برای برخی سوال پیش بیاد که اون صاحب علم و تدبر که عالمی ربانی باشه و وصل به انوار الهی باشه رو باید از کجا پیدا کنیم تا به معرفت مهدوی واقعی دست پیدا کنیم؛ برای حل این مسئله نیز این مبحث رو مطالعه کنید:

راهکارهایی برای بهره بردن هر چه بیشتر از علمای ربّانی (مهم)



◀◀ و در آخر اینکه برای سعادت دنیا و آخرت، باید دین دار باشیم. . . !

آن توجه به وظایف دینی که موجبات روشن شدن دل و پاک شدن روح انسان است ،ثمره دینداری است و بس!

باید دین داری کنیم

توضیحات بیشتر در
ایــنــــجــــا


پ ن:

اگر منابع و مسیری کامل و مدون جهت مطالعه در زمینه مهدویت نیاز داشتید به ایـــنـــجـــا مراجعه کنید.

ادامه دارد،ان شاء الله . . .


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۱۳, ۳۰/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #3
آواتار
(۲۹/اردیبهشت/۹۳ ۱۹:۳۱)حسن عزتي نوشته است:  آن توجه به وظایف دینی که موجبات روشن شدن دل و پاک شدن روح انسان است ،ثمره دینداری است و بس!


در تاييد فرمايش هاي حسن آقاي گلم بايد بگم به تجربه به اين نتيجه رسيدم كه راز حل تمام يا حداقل اكثر مشكلات در دو كلمه خلاصه ميشه.

گناه نكردن

امضای MohammadSadra
كَلّا إِنَّ مَعِيَ رَبّي سَيَهدينِ
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۵۹, ۳۰/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #4
آواتار
سلام
  • چطور با استعانت از قران اینده بشر رو با امام پی ببریم؟
خداوند تبارك و تعالي مي فرمايد:
  • «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»
    سورة قصص، آيه 5.
«و اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم و آنها را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم.
حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:
  • «دنيا پس از چموشي و سركشي ـ همچون شتري كه از دادن شير به دوشنده اش خودداري مي كند و براي بچه اش نگه مي دارد ـ به ما روي مي آورد و... و سپس آيه «و نريد ان نمن را تلاوت فرمود» نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 209.
همچنين حضرت علي ـ عليه السلام ـ در تفسير آيه شريفه فوق مي فرمايد:
  • «اين گروه آل محمد هستند، خداوند مهدي آنها را بعد از زحمت و فشاري كه بر آنان وارد مي شود بر مي انگيزد و به آنها عزت مي دهد و دشمنانشان را ذليل و خوار مي كند
    تفسير نمونه، جمعي از نويسندگان، ج 16، ص 18، بنقل از تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 110.
بنابراين، با توجه به اين دو روايت و ديگر روايات ذيل آيه شريفه مي توان دريافت كه اين آيه بشارتي است به مستضعفان (كساني كه اگرچه نيروي بالفعل و بالقوه دارند اما از ناحيه جباران و ظالمان در فشار و سختي بسر مي برند) كه سرانجام، روزي مهدي آل محمد ظهور خواهد كرد و همراه با مبارزه و جهاد مستضعفان بنياد ستمكاران و ظالمان ريشه كن خواهد شد و مستضعفان عزت خود را باز خواهند يافت و نجات پيدا كرده و حكومت عدل جهاني در سراسر گيتي گسترده مي شود.
آري اين آيه بشارتي است براي همه انسانهاي آزاده و عدالت خواه كه پيروزي نهائي از آنِ محرومان و مستضعفان و مظلومان است و سنت خداوند به اين تعلق گرفته است كه فرزندي از سلالة پاك رسول الله ظهور كند و با همراهي ياراني توانمند و بي همتا جهان را متحول سازد و همة ظلمها، تبعيض ها و... را از ريشه بر كند.
اما نكته اي كه قابل ذكر است اينكه اگر چه آيه و آيه بعد از آن خطاب به بني اسرائيل است و بشارت مي دهد كه خداوند آنان را همراه با مبارزات خود از يوغ فرعونيان رهانيد امّا «به صورت يك قانون كلي و در شكل فعل مضارع و مستمر بيان شده است، تا تصور نشود اختصاص به مستضعفان بني اسرائيل و حكومت فرعونيان داشته و مي گويد ما مي خواهيم چنين كنيم...
يعني فرعون مي خواست بني اسرائيل را تار و مار كند، امّا ما مي خواستيم آنها قوي و پيروز شوند

تفسير نمونه، ج 16، ص 15.
  • خلاصه سخن آنكه آيه شريفه با عنايت به احاديث پرشمار، دلالت بر ظهور منجي مصلح (حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد.
منابع جهت مطالعه بيشتر:
تفاسير الميزان، نمونه و... ذيل آيه شريفه 5 قصص.
حديث:
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
«همانا زمين در هيچ حالي از امام خالي نگردد، براي آنكه اگر مؤمنين چيزي (از اصول يا فروع دين) افزودند آن را برگرداند و اگر چيزي كم كردند، براي آنها تكميل نمايد.» الكافي، ج اول، كتاب الحجه، باب ان الارض لا تخلوا من حجة، حديث 2
  • اینا رو گفتم تا با قران و حدیث میشه بیشتر به امام شناسی ( وجود و بودن و ثمره ) امام پی ببریم.
ممکنه یکم

امضای mahdy30na
بسم الله الرحمن الرحیم
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسى بهتر می‏داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت‏يافتگان داناتر است

Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
نحل 125
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۵۱, ۳۰/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #5
آواتار
لطف کنید بفرمائید

شناخت امام زمان چه ضرورتی دارد

چگونه بفهمیم این شناخت را داریم

این شناخت مستلزم چه نوع روش زندگیست؟

امضای عبدالرحمن
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۲۵, ۳۰/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #6
آواتار
نقل قول:لطف کنید بفرمائید

شناخت امام زمان چه ضرورتی دارد

با توجه به حدیث شریفِ
.

اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏.

پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم.
پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، در دین خود گمراه خواهم شد!!!

اصول کافی، 1/337.
.

بر مبنای این حدیث شریف هر شخصی که بخواهد در خیل منتظران و شیعیان حضرت قرار گیرد باید ایشان را بشناسد، این شناخت ابعاد گسترده و متعدد دارد،بعد از شناخت مبانی اعتقادی مهدویت شخص منتظر باید با مباحث معرفت شناختی ویژه ی حضرت حجت آشنا شود.

مباحثی مانند چگونگی ولادت حضرت، علت نامگذاری حضرت به کنیه های مختلف مانند بقیة الله، مهدی، قائم و... وجوه شباهت حضرت حجت به سایر پیامبر و ائمه و دلایلی این وجوه شباهت یا مباحثی پیرامون امامت خاص ایشان، پاسخ به پرسشها و شبهاتی پیرامون حضرت مانند دلایل غیبت و طول عمر حضرت، مسئله ی اختیاری یا اجباری بودن غیبت، منجی باوری در سایر ادیان و مکاتب، امام زمان در منابع اهل سنت، و... که هر یک به وجهی از وجوه شناخت حضرت حجت خواهد پرداخت.



بقیه دوستان دو قسمت مانده سوالات جناب عبدالرحمن رو پاسخ میدن؟Smile
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۱, ۳۰/اردیبهشت/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۱/اردیبهشت/۹۳ ۰:۰۱ توسط مصباح.)
شماره ارسال: #7
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


در تکمیل " چرای " ضرورت شناخت حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) :


1- «مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف إِمامَ زَمانِهِ مَاتَ مَيتَةَ الجاهِليَّةِ؛ »
هركس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است. (صحيح بخاري، ج5، ص13)

به عبارتی : عدم معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) = مرگ جاهليت = مردن در كفر و نفاق و گمراهي



2- «مَن مَاتَ وَ هُوَ عَارِفٌ لِإِمَامِهِ كَمَن هُوَ مَعَ القَائِمِ فِى فُسطاطِهِ؛»
كسي كه با معرفت امامش بميرد، مانند كسي است كه با حضرت قائم (عج ) در خيمه اش بوده باشد.(كليني، الكافى، ج1، ص371)


به عبارتی : معرفت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) = مقام معيّت و سيادت باطني




3- امام حسین (علیه السلام) نیز در باره ی معرفت امام می فرمایند :
« هان ای مردم! همانا خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند. پس هرگاه او را بشناسند او را بپرستند و هر گاه او را بپرستند، با پرستش او از بندگی هر آنچه جز خداست بی نیاز گردند.
مردی سوال کرد : ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت! معرفت خدا چیست؟

حضرت فرمود : این است که اهل هر زمانی، امامی را که باید از او فرمان برند، بشناسد. »
(فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام)، صص 604-605)

یعنی فلسفه ی آفرینش انسان، رسیدن به مقام معرفت خداست. اما این معرفت حاصل نمی شه مگه به معرفت امام و حجت عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف).



4- امام صادق (علیه السلام) درباره ی کمترین حد معرفت می فرمایند :
« کمترین حد معرفت به امام آن است که [بدانی] امام مساوی با پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است مگر در درجه ی نبوت. امام وارث پیامبر است و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و باید در هر امری، تسلیم او بود.»




از طرفی توی آموزه های دینی، برای تقویت اعتقاد، راهکارایی ارائه شده، که یکیش معرفته :


اگه معرفت بیشتر شه (البته معرفت قلبی چرا که در غیر این صورت معرفت غیر دینی نمونش می شه شیطان که علم داشت ولی ایمان نداشت)، این معرفت قلبی منجر به عمل می شه

یعنی اینکه لازمه ی عمل و فعل ما در امور دینی و در این مبحث زمینه سازی ظهور، معرفت هستش.


در همین زمینه امام علی (علیه السلام) می فرمایند :

"عمل کننده ی بی معرفت، مانند الاغ بدون آسیابی است که حرکت می کند ولی به پیش نمی رود. "



یه نکته : شناخت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از شناخت دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) جدا نیست و اگه کسی به طور کلی به جایگاه ائمه واقف شد، صفات و ویژگی های اون ها رو شناخت و به مسئولیت خودش در برابر اون ها پی برد، قطعا نسبت به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم به شناخت شایسته ای می رسه.
بهترین راه هم برای رسیدن به این معرفت ، همونطور که توی پست دوم گفته شد، مطالعه هستش.







امضای مصباح
[تصویر: photo_2017_04_20_14_10_20.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۱۰, ۳۱/اردیبهشت/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۱/اردیبهشت/۹۳ ۱۰:۱۴ توسط MohammadSadra.)
شماره ارسال: #8
آواتار
ببخشید من آیه حدیث بلد نیستم. این روش عملی رو خودم ابداع کردم بر اساس یک سری صغری کبری چیدن های منطقی. (باور بفرمایید بی ادبی نیست، برای کسی که اعتقاد نداره، کاملاً منطقیه. برای کسی که اعتقاد داره، عشق بازی با محبوبه.)

روش تست عملی وجود امام زمان

در صورتی که موجودی به نام امام زمان موجود باشد، به کمال و کیفیت توصیف شده در مذهب شیعه بنابراین نزدیک ترین فرد به خدا و مزین به صفات خدایی و در نهایت کمال خواهد بود. ==> یکی از صفات این شخص باید ادب و قدردانی باشه. نتیجه صفت مذکور این خواهد بود که امام زمان در مقابل هدیه ای که دریافت می کنه یا باید هدیه ای هم سطح و یا در اکثر موارد هدیه ای بالاتر رو به شخص برگردونه.

بیایید تست کنیم. یه هدیه بدیم و منتظر نتیجه بمونیم. سوال، چه هدیه ای؟ جواب، تنها دعایی که به یقین پذیرفته خواهد شد صلوات بر محمد و آل محمد می باشد. این هدیه رو به محضر ایشون تقدیم کنید و منتظر جواب بمونید.

برای کسانی که اعتقادی به ایشون ندارن پس گرفتن ما به ازای هدیه، میشه اثبات وجود و حجت رو تمام می کنه. برای کسایی که اعتقاد دارند یا میشه عشق بازی با حضرت یا در موارد تاجر صفتی مثل من، میشه یه تجارت بسیار پر سود.

پ.ن.
*به دور از ادبه هدیه مقابل رو شما معرفی کنید منتظر باشید تا ایشون خودشون انتخاب کنند.
**باور بفرمایید من کافر نیستم.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۵, ۳۱/اردیبهشت/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۱/اردیبهشت/۹۳ ۱۲:۱۲ توسط nasimesaba.)
شماره ارسال: #9
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: ضرورت طرح مباحث مهدویت
مقدمه بحث:
طرح مباحث شریف مهدویت به صورت گسترده وفراگیر از ضروری ترین بایسته های مذهبی وفرهنگی جامعه ما ویا بهترین آنها است. چرا که پرداختن به این مباحث وسیله وراهی است برای ایجاد شناخت نسبت به حضرت حجت (عجل الله فرجه الشریف)
1.امام صادق( علیه السلام)

در تفسیر آیه ( و من یؤتی الحکمه فقد اوتی خیراً کثیرا 273 بقره) فرمودند: ملاک طاعت امام و معرفت امام است(کافی باب شناسایی امام حدیث11)
یکی از وظایف مردم نسبت به امام زمان (ارواحنا فداه) بدست آوردن شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن جناب و علائم حتمیه ظهور اوست (مکیال المکارم جلد 2)
امام صادق (علیه السلام) اعرف امامک(غیبت نعمانی باب 25 حدیث 1)ان حدیثنا
درک مقام ومنزلت ومعرفت امام آمادگی بسیار نیاز دارد .امام صادق (علیه السلام)ان حدیثنا
صعب مصتصعب لا یحتمله الاصدور منیره او قلوب سلیمه او اخلاق حسنه) شان وکار ما سخت وسنگین و دشوار است جز بر دلهای پاک روشن وسینه های صاف ونورانی واخلاق های نیکو (کتاب الحجه کافی ص255 ح1046)
معرفت اخص از علم است : معرفت، آگاهی به اصل چیزی است به درجه ای که از غیر خود فرق گذاشته شود و به طور تفصیل بیان شود ولی علم،چیزی را هم به طور اجمال بیان می کند و هم به طور تفصیل لذا هر معرفتی علم باشد ولی هر علمی معرفت نباشد (فروغ اللغه ابو هلال عسکری)
1.شناخت امام شناخت خدا :
2- حیات معنوی ما منوط به شناخت امام است :

3- شناخت امام نشانه ایمان:
4-شناخت مقدمه لازم وفای به عهد خداست
5- شرط قبولی اعمال:
6- معرفت امام مایه هدایت:
7- راه نجات از مرگ جاهلی
8- شناخت مقدمه عمل و حرکت است
9- مردم هیچ عذری برای ترک آن ندارند
10-یک شب هم بدون آن نباید سپری شود.
11- جلوگیری از گمراهی های دوران غیبت
12- نداشتن آن عذاب سختی در پی دارد.
13- در لحظه جان دادن بسیار به او نیازمندیم :
14- معرفت امام مایه نجات در قیامت و داخل شدن به سرای بهشت است
15- انسان را به مقام رزمندگان در رکاب امام زمان عج الله ارتقا می دهد
[/font][font=B Lotus]
سید یاسر فتاحی معصوم
انشاالله ادامه دارد
تمام موارد با ذکر توضیح و البته ادامه مبحث





امضای nasimesaba
خدایا
تو همانی که من میخواهم
کمک کن همانی باشم که تو میخواهی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۲۰, ۱/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #10
آواتار
قسمت دوم

1.شناخت امام شناخت خدا :
امام حسین (علیه السلام) آن گاه که از فلسفه آفرینش سخن میگوید معرفت خدا راغایت خلقت معرفی میکندو میفرماید:ای مردم همانا خداوند بندگان را نیافرید مگر برای این که او را بشناسند واو را بپرستند و با بندگی او از بندگی هر آن چه غیر خداست بی نیاز شوند کسی پرسید جانم فدای شما معرفت خدا چیست حضرت فرمود :این که اهل هر زمانی امامی را که باید از او فرمان برد بشناسد (فرهنگ سخنان امام حسین ع چاپ 6 ص604)
پس معرفت خدا حاصل نمی شود الابه معرفت امام و من عرفهم فقد عرف الله و من جَهِلَهُم فقد جهل الله (دعای جامعه صغیره)
درحدیث قدسی آمده است: ان اعظم الطاعات توحیدی وتصدیق نبییی والتسلیم لمن ینصبه بعده وهو علی ابن ابی الطالب (علیه السلام)والائمه الطاهرون من نسله علیهم السلام برترین بندگی اعتقاد به یگانگی خداست وقبول پیامبرش و تسلیم در برابر کسی که پیامبر او را من صوب کرده یعنی علی وپیشوایان معصوم از نسل او علیهم السلام( بحارج27 ص96 ح59)
پسبندگی خدا واطاعت او بستری جز ولایت اهل بیت واطاعت از ایشان و توجه به معرفت ایشان ندارد
امیر کلام علی علیه السلام خود را برای سلمان وابوذر این گونه معرفی میکند :میفرماید شناخت من از روی حقیقت ونورانیت،شناخت خدای عزوجل است.وشناخت خدای عزوجل از روی نورانیت وحقیقت شناخت من است و این همان دین خالصی است که خدای تعالی میفرماید :آن چیزی جز پرستش خالصانه خدا ،وبر پاداشتن نماز وپرداخت زکات امر نشده اند و این دین دین مستقیم وپایدار است.(فرات تا فرات ج 1 ص147)
در زیارت جامعه کبیره میخوانیم( اسئلک ان تدخلنی فی جملـة العارفین بهم وبحقهم)درخواست میکنیم که ما راعارف به اهل بیت وعارف به حقوق آنها قرار بده
ابی حمزه میگویدامام صادق (علیه السلام) به من فرمودند :همانا کسی خدا را می پرستد که خدا را بشناسدولی کسی که خدا را نمیشناسد او را همینطور که ملاحظه میکنی میپرستد،عرض کردم قربانت معرفت خدا چیست ؟ فرمود:تصدیق خدای عزوجل وتصدیق رسول خدا ودوست داشتن علی علیه السلام وپیروی از امامان بر حق او وبیزاری جستن به خدا از دشمن آنها همچنین شناخته میشود خدای عزوجل(کافی باب الحجه شناسایی امام ح1).
ابوذر از رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) نقل میکند :اگر من وعلی نبودیم خدا شناخته نمیشد اگر من وعلی نبودیم خدا هرگز عبادت و بندگی نمیشد واگر من وعلی نبودیم پاداش وکیفری نبود (بحار ج40 ص96 القطره ج1 ص43)
در کتاب اقبال الاعمال چنین آمده( فجعلتهم...ارکانا لتوحیدک وآیاتک ومقامک؛التی لا تعطیل لما فی کل مکان یعرفک بها من عرقک )پس آنان را پایه های استوار توحید و نشانه ها و مقامات خود قرار دادی،که هیچ مکانی از آن ها خالی نیست و هر کس که تو را شناخته به وسیله ی آن ها شناخته است (اقبال الاعمال ص464)
امام صادق (علیه السلام):
((ذُروَةٌالامر و سنا مه و مفتاحه و باب الأشیاء و رضا الرحمن تبارک و تعالی الطاعة للامام بعد معرفة )) ثم قال : ان الله تبارک و تعالی یقول من یطع الرسول فقد اطاع الله و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا(نساء 80)(اصول کافی ، کتاب الحجه،باب فرض طاعة الامام)
امام کاظم (علیه السلام): حجت خدا بر خلقش تمام نمیشود مگر به وسیله امامی که شناخته شود.
روایت حضرت اشاره به وجوب بر دلیل و محبت به خداوند متعال است که شناخت خدا ممکن نیست مگر به وجود امام پس شناخت این امام بر مردم واجب است و تعیین او بر خدا لازم است تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهد و به مقام قرب الهی برساند پس شناخت امام مساوی با شناخت خدا است(کافی جلد 1 صفحه 143)

انشاالله ادامه دارد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  غیبت امام مهدی ع را جدی بگیریم؟! Mforootaghe 1 155 ۲۳/فروردین/۹۶ ۱۳:۱۱
آخرین ارسال: عبدالرحمن
  تبلیغات بر ضد امام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف قبیله منتظر 1 416 ۲۷/شهریور/۹۵ ۱۲:۳۴
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان) حسن عزتي 31 11,775 ۴/شهریور/۹۵ ۲۱:۳۸
آخرین ارسال: irantrn
  زندگینامه کامل امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جواد مخبریان 0 384 ۲/مرداد/۹۴ ۰:۲۱
آخرین ارسال: جواد مخبریان
  امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)-موجود موعود مجنون العباس 8 1,673 ۱۷/خرداد/۹۴ ۱۲:۰۷
آخرین ارسال: مجنون العباس
  چگونه وحدت جهانی درعصر حکومت امام مهدی ایجادمیشود؟ behabadi 0 318 ۱۱/دی/۹۳ ۹:۴۳
آخرین ارسال: behabadi
  غيبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نگاه امام حسين (علیه السلام) IR66 0 514 ۴/اسفند/۹۲ ۲۱:۰۲
آخرین ارسال: IR66

پرش در بین بخشها:


بالا