کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 4 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شناخت حضرت بقیة الله در محضر امام خمینی
۰:۳۵, ۹/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

[تصویر: MAHDI%20FATEMEH.jpg]

در این تاپیک سخنان امام خمینی را پیرامون وجود حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء بصورت طبقه بندی شده و منظم مرور می کنیم.

غم مخور، ايام هجران رو به پايان مي رود
اين خماري از سر ما مي گساران مي رود

پرده را از روي ماه خويش، بالا مي زند
غمزه را سر مي دهد، غم از دل و جان مي رود

بلبل اندر شاخسار گل هويدا مي شود
زاغ با صد شرمساري از گلستان مي رود

محفل از نور رخ او نورافشان مي شود
هر چه غير از ذكر يار، از ياد رندان مي رود

ابرها از نور خورشيد رخش پنهان شوند
پرده از رخسار آن سرو خرامان مي رود

وعده ديدار نزديك است، ياران مژده باد
روز وصلش مي رسد، ايام هجران مي رود






امام زمان واسطه فیض و ناظر اعمال

به اعتقاد ما ادامه حیات بر کره زمین وابسته به حجت خداست .
بشر و همه موجودات محتاج واسطه ای هستند که فیض را از مبداء فیاض گرفته به آنها برساند و این واسطه در هر عصر حجت خدا در زمین است.

حضرت امام خمینی رحمه الله وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را واسطه فیض و عنایات الهی می داند و با کمال افتخار اعلام می دارد آن بزرگوار امروز سکان هدایت را بر عهده دارند:

ولی اللهّ اعظم و بقیة الله فی ارضه ارواحنا لتراب مقدمه الفدا که واسطه فیض و عنایات حق تعالی است و دعای خیرش بدرقه امت جد بزرگوارش صلی الله علیه و آله می باشد.1

در جایی می فرمایند:

ما مفتخریم که ائمه معصومین از علی بن ابی طالب گرفته تا منجی بشر، حضرت مهدی صاحب الزمان - علیهم آلاف التحیات والسلام - که به قدرت خداوند قادر زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.2

1-صحیفه امام ج17 ص316
2-صحیفه امام ج21 ص396
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۶, ۹/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #2
آواتار
نفس امام و تصرف در عالم

امام راحل رحمه الله برای خلیفه الهی در این نشئه و عالم تصرفی تام و تمام را قائل است و می فرماید:

چون لیلة القدر لیله توجه تام ولی کامل و ظهور سلطنت ملکوتیه اوست به توسط نفس شریف ولی کامل و امام هر عصر، و قطب هر زمان که امروز حضرت بقیة الله فی الارضین،سیدناو مولانا و امامنا و هادینا حجة بن الحسن العسکری ارواحنا لمقدمه فداء است تغییرات و تبدیلات در عالم طبع واقع شود.1

در بیانی دیگر می فرمایند:
اگر سر لیلة القدر و سر نزول ملائکه در شب های قدر - که الآن هم برای ولی اعظم حضرت صاحب سلام الله علیه این معنا امتداد دارد - سر این ها را ما بدانیم، همه مشکلات ما صاحب آسان می شود.

1-آداب الصلاة امام خمینی (رحمة الله علیه) ص268
2-صحیفه نور، ج19، ص 171و172.

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۴۲, ۱۱/مرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۱/مرداد/۹۳ ۱۶:۴۴ توسط سیمرغ.)
شماره ارسال: #3
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

ذخیره خدا

امام خمینی با اشاره به اهمیت قضیه غیبت و لزوم آمادگی و مهیا شدن برای آمدن حضرت صاحب(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آورده اند: قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمی است که به ما مسائلی را می فهماند منجمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود(علیه السلام) که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر.

در زمان ظهور مهدى موعود- سلام اللَّه عليه- كه خداوند ذخيره كرده است او را از باب اينكه هيچ كس در اولين و آخرين، اين قدرت برايش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است كه تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چيزى كه انبيا موفق نشدند به آن با اينكه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارك و تعالى ايشان را ذخيره كرده است كه همان معنايى كه همه انبيا آرزو داشتند، لكن موانع، اسباب اين شد كه نتوانستند اجرا بكنند، و همه اوليا آرزو داشتند و موفق نشدند كه اجرا بكنند، به دست اين بزرگوار اجرا بشود.

خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت. من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم. بزرگتر از این است. نمی توانم بگویم که شخص اول است؛ برای این که دومی در کار نیست، ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم الا همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر.

در بیانی دیگر امام آورده اند:
آخرین ذخیره امامت حضرت بقیة اللهّ ارواحنا فداه و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار... می باشد.

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۲۳, ۱۲/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #4
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

عصاره موجودات
امام خمینی حضرت ولی عصر«عج» را انسان کامل و عصاره موجودات دانسته ذیل آیه «وَالعَصْرِ إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ» می فرماید:
وَالعَصْرِ إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ، عصر هم محتمل است که در این زمان حضرت مهدی - سلام اللّه علیه - باشد یا انسان کامل باشد که مصداق بزرگش رسول اکرم و ائمه هدی و در عصر ما حضرت مهدی - سلام اللّه علیه - است. قسم به عصاره موجودات، عصر، فشرده موجودات، این که فشرده همه عوالم است، یک نسخه ای است نسخه تمام عالم، همه عالم در این موجود، در این انسان کامل عصاره است و خدا به این عصاره قسم می خورد.(1)

1_ صحیفه امام، ج 12،
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۶, ۱۳/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #5
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

بقیة الله خاتم ولایت
حضرت امام قدس سره در بخشی از سخنان خود پیرامون نبوت و امامت بر این عقیده است که نور نبوت و امامت از صدر خلقت بوده و خواهد بود و می فرماید: صلوات و سلام خدا بر پیامبران خود، خصوصا خاتم و افضل آنان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و بر امامان و اولیای عظیم الشأن خداوند، به ویژه خاتم آنان مهدی منتظر بقیة اللهّ فی الوری ارواحنا لمقدمه الفداء.

در جایی آورده اند:
ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۱, ۱۵/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #6
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

افضلیت پیامبر و ائمه علیهم السلام

درباره خلقت انوار مقدّسه معصومین علیهم السلام و افضلیت ایشان به حدیث ذیل توجه کنید :
صدوق الطائفة رضوان اللّه علیه - فی عیون أخبار الرضا علیه السلام باسناده عن مولانا و سیدنا ، علی بن موسی الرضا - علیه آلاف التحیة والثناء - عن آبائه ، عن علّی بن أبی طالب علیهم السلام قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله : «ما خَلَقَ اللّه أفْضَلَ مِنِّی ؛ وَ لا أَکرَمَ عَلَیهِ مِنّی . قالَ علی علیه السلام فَقُلْتُ ؛ یا رَسُولَ اللّه فَأنْتَ أفْضَلُ اَمْ جَبرَئیلُ علیه السلام ؟ فَقَالَ صلی الله علیه و آله : یا عَلِی إنَ اللّه - تَبَارَک وَتَعالی - فَضَّلَ اَنبیائَهُ المُرسَلینَ عَلَی مَلائِکتِهِ الْمُقَرِبِینَ وَفَضَّلَنی عَلی جَمِیعِ النّبِیینَ وَالْمُرْسَلِینَ وَالفَضْلُ بَعْدِی لَک یا عَلِی و لِلأَئمَّةِ مِنْ بَعدِک ؛ وَ إِنَّ الْمَلائِکةَ لَخُدّامُنا وَخُدّامَ مُحبینا . یا عَلی، الَّذِینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَن حَولَهُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمِ وَیسْتَغْفِروُنَ لِلّذینَ آمَنُوا بِوِلایتِنَا یا عَلِی، لَوُلا نَحْنُ ما خَلَقَ اللّه آدَمَ علیه السلام وَ لا حَوّاءِ وَ لا الجَنَّةُ وَ لا النّار؛ وَ لا السَّمَاءَ وَ لا الأرضَ فَکیفَ لا نَکونُ أفْضَلَ مِنَ الْمَلائِکةِ وَ قَد سَبَقْنَاهُمْ إلی مَعرِفَةِ رَبَّنَا وَتَسْبیحِهِ وَتَهْلیلِهِ وَتَقْدیسِهِ لاِءنَّ أَوّلَ مَا خَلَقَ اللّه - عَزَّوَجَلَّ - أرْواحُنا ؛ فَأَنْطَقَهَا بِتَوحیدِهِ وَ تَمْجیدِهِ ثُمَّ خَلَقَ الْملائِکةَ . فَلَمَّا شاهَدوا أَرواحَنا نُورا واحِدا ، استَعظَمَت أَمْرَنَا فَسَبَّحنا ، لِتَعلَمَ الْمَلائِکةُ أنّا خَلقٌ مَخْلُوقُونَ ، وَأنَّهُ مُنَزَّة عن صِفاتِنَا ؛ فَسَبَّحَتِ الْملائِکةُ بِتَسْبیحِنا وَنَزَّهَتْهُ عَن صفاتنا . فَلَمّا شاهَدوا عِظَمَ شأنِنا، هَلَّلنَا لِتَعْلَمَ المَلائِکةُ أن لاَ إِلهَ إِلاَّ اللّه ، وَ أنَا عَبیدٌ ، و لَسنا بالآلِهَةِ یجِبُ أن نُعْبَدَ مَعَهُ أو دُونَهُ فَقَالُوا : لا إلهَ إلاَّ اللّه فَلَمَّا شَاهِدُوا کبَرَ مَحَلِّنا ، کبَّرنا ، لِتَعلَمَ الْمَلائکةُ أنَّ اللّه تَعالی أَکبَرُ مِن أن ینالَ عِظَمُ المَحَلَّ إلاّ بِهِ . فَلَمّا شاهَدوا ما جَعَلَه اللّه لَنا مِنَ الْعِزَّة و القُوَّةِ ، قُلْنَا : لا حَوُلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ باللّه لِتَعلَمَ الْملائِکةُ ان لاحول لنا ولاقوة الا باللّه فلمّا شاهدوا ما انعم اللّه به علینا واوجَبَهُ لنا من فرض الطاعة ، قلنا : الحمدللّه ، لِتعلم الملائکةَ ما یحِقُّ للّه تَعالی ذِکرُهُ عَلَینا مِنَ الحَمدِ عَلی نِعَمِهِ ؛ فَقالَتِ المَلائکةُ : «الحَمدُ للّه .» فِبِنا اهَتَدُوا إِلی مَعرِفَةِ تَوحیدِ اللّه - عزَّوَجَلَّ - وَ تسَبیحِهِ وَتَهلیلِه وَ تحمیده وتمجیده . ثُمَّ ، إنَّ اللّه - تَبارَک وَ تَعالی - خَلَقَ آدَمَ علیه السلام فَأَودَعَنا صُلبَهُ ؛ وَأمَرَ المَلائکةَ بِالسّجودِ لَهُ تَعظیما لَنا وإکراما ؛ وَکانَ سُجودُهُم للّه - عَزَّوَجَلَّ - عُبودِیةً ، وَلاِآدَمَ إکراما وطاعةً ، لِکونِنا فی صُلبِهِ . فَکیفَ لا نَکونُ أَفْضَلَ مِنَ المَلائکةِ وَقَد سَجَدوا لاِآدَمَ کلُّهُم أَجمعُون؟وَإنَّهُ لما عَرَجَ بی إلی السَّما ، أَذَّنَ جَبَرئیلُ - علیه السلام - مَثَنی مَثَنی ؛ وَأَقامَ مَثنی و مَثَنی . ثُمَّ قالَ لی : تَقَدَّم یا مُحَمّدٌ . فَقُلْتُ لَهُ : یا جبرئیل اتَقدَّمُ علیک؟ فقال : نعم انّ اللّه - تبارک وتعالی - فَضَّلَ أنبیائَهُ عَلَی مَلائِکتِه أجمَعینَ ، وَفَضّلَک خاصَّةً. قال فَتَقَدَّمتُ ، فَصَلَّیتُ بِهم ، وَلافَخَر . فَلَمَّا انتَهَیتُ إلی حُجُبِ النُّورِ ، قالَ لی جَبرَئیلُ تَقَدَّم ، یا مُحمَّدُ؛ وَتَخَلَّفَ عَنِّی . فَقُلْتُ : یا جَبرئیلُ فی مثلِ هذا المَوضِعِ تُفارِقُنی؟ فَقَالَ : «یا مُحَمّدُ إنَّ انتَهاءَ حَدِّی الَّذی وَضَعَنی اللّه ، - عَزَّوَجَلَّ فِیهِ إلی هَذا المَکانَ ؛ فَإن تَجاوَزتُه ، احَتَرقَتْ أَجنحَتی بِتَعَدِّی حُدودَ رَبّی - جَلَّ جَلالُهُ - فَزَخَّ بِی فی النُّورِ زَخِّةً ، فَزجَّ بی فی النور زَجَّةً حَتّی انتَهَیتُ إلی ما شاءَ اللّه عَزَّوَجَلَّ من عُلُوِّ مُلکهِ فَنُودِیتُ : یا مُحَمَّدُ . فَقُلْتُ لَبَّیک رَبّی وَ سَعدَیک تَبارَکتَ وَتَعالَیتَ فَنُودِیتُ : یا مُحَمَّدُ ، أنْتَ عَبدی ، وَ أَنا رَبُّک ، فَإیای فَاعبُد ؛ وَ عَلَی فَتَوَکل . فَإِنَّک نوری فی عبادی ، وَرَسُولی إلی خلقی ، وَحُجّتی عَلی بَرِیتی . لَک وَ لِمَن تَبَعَک خَلَقتُ جَنَّتی وَ لِمَن خَالَفک خَلَقتُ ناری ؛ وَ لأوصِیائِک أَوجَبتُ کرامَتی ؛ وَلِشیعتِهم أَوجَبتُ ثَوابی . فَقُلتُ یا رَبَّ وَ مَن أَوصیائی؟ فَنُودِیتُ : یا مُحَمَّدُ أَوصیاوءک المکتُوبُونَ عَلَی ساق العَرش؛ فَنَظَرتُ وَأنا بَینَ یدی رَبّی - جَلَّ جَلالُهُ - إلی ساقِ العَرشِ ؛ فَرَأیتُ اثنَی عَشَرَ نُورا ؛ فی کلِّ نُورٍ سَطَرٌ أَخضَرُ ؛ عَلیهِ اسمٌ وَصِی مِن أَوصیائی أَوَّلُهُم عَلِی بنُ أَبی طالِبٍ علیه السلام وَ آخِرهُمُ مَهدِی أُمَتی . فَقُلْتُ : یا رَبِّ هوءُلاءِ أَوصیائی بَعدی؟ فَنُودیتُ : یا مُحَمَّدٌ ، هوءُلاءِ أَولیائی وَ أَحِبّائی وَ أَصفیائی وَ حُجَجی بَعدَک عَلی بَرِیتِی ؛ وَ هُمْ أَوصیاوءُک وَخُلَفاوءُک وَخَیرُ خَلقی بَعَدک؛ وَ عِزَّتی وَ جَلالی ، لأُظهِرَنَّ بهم دینی ، وَ لأُعلِینَّ بِهِم کلِمَتی ، وَلأُطَهِّرَنَّ الأرضَ بِآخِرِهِم مِن أعدائِی ؛ وَ لأُمَلِّکنَّهُ مَشارِقَ الأرضِ وَ مَغارِبَها ؛ وَ لأُسَخَّرَنَّ لَهُ الریاحَ ، وَ لاَءُذَلِلَنَّ لَهُ السحابَ الصَّعابَ ؛ و لأُرَقِّینَّهُ فِی الأسبابِ ؛ وَ لأنُصرّنَّهُ بِجُندی وَ لأَمُدَّنَّهُ بِمَلائِکتی حَتّی یعِلنَ دَعوَتی وَ یجمَعَ الخَلقَ علی تَوحیدی . ثُمَّ لأُدِیمَنَّ مُلکهُ وَلأُداوِلَنَّ الأَیامَ بَینَ أَولیائی إلی یومِ القِیامَةِ.

صدوق الطایفه - رضوان اللّه علیه - در عیون اخبار الرضا با سندش به مولا علی بن موسی الرضا - علیه آلاف التحیة والثناء – به نقل از پدرانشان ، به نقل از حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است، که حضرت رضا علیه السلام فرمودند : «رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : خداوند مخلوقی برتر از من و گرامیتر از من خلق نفرموده . حضرت علی علیه السلام فرمود : گفتم : «ای رسول خدا ، شما برترید یا جبرئیل؟» فرمود : یا علی ، خدای - تبارک و تعالی - انبیای مرسل خود را بر ملائکه مقربش برتری عطا فرمود و مرا بر تمامی انبیا و مرسلین برتری داد. و پس از من فضل و برتری از آنِ تو و ائمه پس از توست، و فرشتگان
، خادم ما و خادم دوستداران ما هستند . ای علی، حاملان عرش و همه کسانی که گرداگرد عرشند، به ولایت ما خداوند را با حمد کردن می ستایند و تسبیح می گویند و برای مؤمنین طلب مغفرت مینمایند . ای علی، اگر ما نبودیم آدم علیه السلام و حوّا و بهشت و جهنم و آسمان و زمین ، خلق نمی شد. پس، چگونه (ممکن است) از ملائکه برتر نباشیم و حال آنکه ما در شناخت خداوند و تسبیح و تهلیل و تقدیس او، بر آنان پیشی گرفتیم؛ زیرا اولین موجودی که خدای عزوجل خلق فرمود، روح ما بود که آ ن (روحها را) به توحید و تمجید خود گویا فرمود. سپس، ملائکه را خلق نمود. پس ، چون آنان ارواح ما را (به صورت) نوری واحد مشاهده کردند، شأن و منزلت ما را عظیم داشتند؛ پس ما تسبیح گفتیم تا ملائکه بدانند که ما موجوداتی خلق شده (خداوند) هستیم. و بدانند که خداوند از صفات ما (مخلوقات) منزّه است. پس، ملائکه به دنبال ما تسبیح گفتند و حق - تبارک و تعالی - را از صفات ما (مخلوقات) پیراسته دانستند، و چون ملائکه عظمت شأن و جایگاه ما را دیدند، ما تهلیل گفتیم تا بدانند که جزء «اللّه » خدایی نیست ، و بدانند که ما بندگان اوییم و الهه هایی که در کنار، یا مستقلاً پرستش شویم، نیستیم . پس ، ملائکه گفتند : هیچ معبودی جز اللّه وجود ندارد ، و چون بزرگی محل و مکانت ما را دیدند ، ما تکبیر گفته خدا را بزرگ داشتیم تا ملائکه بدانند که خداوند متعال بزرگتر و برتر از آن است که (نسبت) بزرگی و عظمت مکانت به کسی جز او سزد. و چون عزّت و قوتی که خداوند به ما عطا کرده، دیدند گفتیم : لا حول و لا قوة الا باللّه . هیچ حول و قوه ای جز به نیروی خداوندی نیست، تا ملائکه بدانند که ما هیچ حول و قوه ای جز آنچه خداوند به ما داده است، نداریم؛ و چون نعمتی که خداوند به ما داده - و آن را در برابر واجب نمودن طاعت و عبادت بر ما واجب نموده - ملاحظه کردند گفتیم : الحمدللّه ، تا ملائکه بدانند که خداوند در برابر نعمتهایی که به ما داده ، چه حق حمدی بر ما پیدا کرده است؛ و ملائکه نیز گفتند : الحمدللّه. پس ملائکه به وسیله ما به شناخت توحید خداوند - عزّوجلّ - و تسبیح و تهلیل و تحمید و تمجید او هدایت شدند. سپس خدای تبارک و تعالی ، آدم علیه السلام را خلق فرمود و ما را در صلب او به ودیعه نهاد و ملائکه را برای بزرگداشت و اکرام ما، به سجده بر او، فرمان داد؛ و سجده ملائکه برای خدای عزوجل از سر عبودیت (نسبت به او) و برای آدم علیه السلام به جهت اکرام (او) و اطاعت (خداوند) بود؛ زیرا که ما در صلب او بودیم . پس، چگونه (ممکن است که) ما برتر از ملائکه نباشیم و حال آنکه آنان همگی به آدم علیه السلام سجده کردند؟»
و چون من به آسمان عروج کردم جبرئیل علیه السلام (اذکار) اذان را دوبار دوبار گفت و (اذکار) اقامه را دوبار دوبار گفت و گفت : «محمّد پیش فرما» گفتم : ای جبرئیل ، آیا بر تو پیشی گیرم؟ گفت : «بله ، خداوند تعالی انبیایش را بر تمامی ملائکه برتری داده و تو را ، به طور خاص ، برتری عطا فرمود» . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود پس، من پیش رفتم، و با آنان نماز خواندم، و این را مایه فخر و غرور قرار نمی دهم. چون حجابهای نور را به پایان رساندم جبرئیل به من گفت : «محمّد صلی الله علیه و آله پیشرو و به جلو بفرما. و از من عقب ماند .» گفتم: ای جبرئیل، در چنین جایی از من جدا می شوی؟ گفت «محمّد صلی الله علیه و آله ، نهایتِ حدّی که خداوند برای من معین فرموده همین جاست و اگر از آن بگذرم ، بالهایم ، به سبب تعدّی و تجاوز از حد پروردگار می سوزد .» پس، در نور، بارقه ای برای من درخشید و پیکانی از نور با شتاب را پیش برد تا به (آن حد از) علو و رفعت ملکی که اراده خداوند بر آن بود، رسیدم . ندایم دادند : «ای محمّد» پاسخ دادم : «بلی ، ای خداوندگارم که مبارک و متعالی هستی .» پروردگارم ندایم داد : «ای محمّد ، تو بنده منی و من پروردگار توأم پس ، فقط مرا پرستش کن و بر من توکل نما ؛ زیرا تو نور من در میان بندگانم هستی و فرستاده من بر خلایق و حجّتم بر مردمانی . بهشت خود را برای تو و کسانی که از تو پیروی کنند و شیعه تو باشند آفریدم و آتشم را برای آنان که با تو مخالفت ورزند . کرامت خود را برای اوصیای تو واجب کرده ، ثواب خود را برای پیروانت واجب نمودم .» عرض کردم : «پروردگارا اوصیای من کیانند؟» فرمود : «ای محمّد ، اوصیایت آنانند که نامشان بر ساق عرش نگاشته شده است .» پس ، در حالی که در نزد مقام پروردگار - جل و جلاله - بودم به سوی عرش نگریستم و دوازده نور دیدم که در هر کدام نوشته ای سبز رنگ بود و بر آن نام یکی از اوصیایم نوشته شده بود . که اول آنان علی بن ابیطالب و آخرشان مهدی امتم بود. عرض کردم : «پروردگارا (آیا) اینان اوصیای منند پس از من؟» ندایم داد : «ای محمّد اینان اولیا و دوستان و برگزیدگان من و حجتهایم پس از تو بر مردمانند و آنان اوصیای تو و جانشینانت ، و بهترین مخلوقاتم پس از تو هستند سوگند به عزت و جلالم که دین خود را به وسیله آنان آشکار ساخته، و کلمه (حق) خود را با آنان اعتلا می بخشم و زمین را به وسیله آخرینشان از دشمنانم پاک می کنم، و او را مالک مشرقها و مغربهای زمین ساخته و بادها را مسخّرش می کنم ، ابرهای سخت را تحت سیطره او در آورده (و مطیع و فرمانبر او می سازم) ، و او را در راههای تعالی بالا خواهم برد . با لشکریان خود یاری اش داده ، و با ملائکم مددش می رسانم تا آنکه دعوت من برای جمع شدن مردم بر وحدانیتم را اعلام کند و آنگاه دولتش را پایدار ساخته ، و تا روز قیامت روزگار و ایام حکمرانی را میان اولیای خود (دست به دست) می گردانم .»



عیون اخبار الرضا علیه السلام ؛ ج 1 ، ص 204 ، «باب السادس والعشرون» ، ح 22 .
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۵۳, ۱۹/مرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۹/مرداد/۹۳ ۰:۵۴ توسط سیمرغ.)
شماره ارسال: #7
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

امام مهدی ، حاکم بر جمیع

امام رحمه الله در فرازی دیگر از سخنان خود می گوید: «همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن خاتم رسل است و این [امام زمان] خاتم ولایت، آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است».

امامت و انسان کامل، 106.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۰۰, ۲۰/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #8
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن تام
به عقیده امام رحمه الله حاملان واقعی قرآن و دست یافتگان به حقایق و لطایف کلام وحی ائمه علیهم السلام هستند و این بزرگواران با تمام وجود تحقق بخش آیات طیبات الهی هستند .

ایشان در این باره می فرماید:
«حمله قرآن کسی است که باطن ذاتش تمام حقیقت کلام جامع الهی است و خود، قرآن جامع و فرقان قاطع است مثل علی بن ابیطالب علیه السلام ، و معصومین از ولد طاهرینش(علیه السلام) که سراپا تحقق به آیات طیبات الهیه هستند و آن ها آیات اللّه عظمی و قرآن تام و تمام هستند.»

چهل حدیث ،498. نک ، ارشاد شیخ مفید، 344 .

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۴۰, ۲۵/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #9
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

شارح قرآن

امام در جایی دیگر معصومین علیهم السلام را شارحان کلام الهی و صاحبان مقام جمع می داند و چنین می گوید:
«شارح و مبین، آن ذوات مطهره معصومین از رسول خدا تا حجت عصر عجل الله فرجه که مفاتیح وجود و مخازن کبریا و معادن حکمت و وحی و اصول معارف و عوارف و صاحبان مقام جمع و تفصیلند.»

امامت و انسان کامل ، 129.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۶:۰۰, ۲۷/مرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/مرداد/۹۳ ۶:۰۱ توسط سیمرغ.)
شماره ارسال: #10
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

امام عصر غایت بعثت انبیاء

امام راحل رحمه الله حضرت ولی عصر علیه السلام را عصاره خلقت وتحقق بخش پیام رسالت پیامبران در همه شؤون زندگی می داند و اینکه امام زمان«عج» پرچمدار عدالتی است که همه انبیاء در پی آن بوده اند:

«حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجت بن الحسن العسکری... بزرگ شخصیتی که برپا کننده عدالتی است که بعثت انبیاء - علیهم السلام - برای آن بود... ابر مردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر می نماید و زمین را پس از آن که ظلم و جور آن را فراگرفته، پر از عدل وداد می نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می نماید.»(1)

جایی دیگر آورده اند:
«چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازی ها و فتنه انگیزی ها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخ های ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیاء علیهم صلوات الله و حامیان اولیاء - علیهم السلام - بوده، تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلم های ننگین و زبان های نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتو افکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند.»(2)

آری در سایه دولت امام عصر«عج» جامعه بشری از سرگشتگی نجات یافته و جهان پر از عدل و داد خواهد شد و همانا هدف و خواست همه انبیاء علیه السلام جامه عمل خواهد پوشید؛ چنان که آن بزرگوار را وارث سبزپوش رسالت رسولان می دانیم .

السلام علی وارث الانبیاء وخاتم الاوصیاء ، السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر...(3)

1. صحیفه امام، ج 14،472. نک ، بحارالانوار ، ج
52/304
2. همان.
3. زیارت حضرت صاحب الامر علیه السلام ، مفاتیح الجنان.

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تا رسیدن به محضر امام زمان : شناخت مادر امام مصباح 5 1,431 ۳/اسفند/۹۴ ۱۱:۲۹
آخرین ارسال: مصباح
Video کلیپ ثاثیرگذار شناخت امام زمان - رائفی پور 313rahro 0 593 ۳۱/مرداد/۹۴ ۱۴:۵۹
آخرین ارسال: 313rahro
Heart راه شناخت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخر الزمان چيست؟ hadi22 0 662 ۲۸/مرداد/۹۳ ۱۱:۵۳
آخرین ارسال: hadi22
  شعار یاران حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) Ramin_Ghn 61 28,705 ۸/آذر/۹۱ ۱۴:۴۵
آخرین ارسال: مرهم
Heart شناخت بیشتر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از طریق قرآن عبدالرحمن 0 1,094 ۱۲/مرداد/۹۱ ۳:۳۷
آخرین ارسال: عبدالرحمن
  شناخت، اطاعت و تكریم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) علمدار133 0 891 ۱۴/اردیبهشت/۹۱ ۲۲:۵۸
آخرین ارسال: علمدار133
  برای شناخت امام عصر (علیه السلام)چه باید کرد. seyed313 0 739 ۳۱/فروردین/۹۱ ۱۲:۱۴
آخرین ارسال: seyed313

پرش در بین بخشها:


بالا