کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 4 رای - 2.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مباحثی پیرامون خدا شناسی در اسلام #
۲۲:۰۳, ۱۲/تیر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/فروردین/۹۱ ۲۲:۱۴ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
با سلام راستش شايد اين تاپيک يه ذره متنش سنگين باشه ولي خوب اين رو براي اين مي نويسم که در بعضي از سايت ها ميان و در موردش صحبت مي کنن حالا من مي خوام تو اين قسمت مطرح کنم :دي
سوال اصلي اين خدا چيست و آيا وجود دار؟
اره يه ذره درکش سنگين خواهشا به موارد زير توجه کنيد و سپس شروع به ....
1- بنده هيچ گونه گرايشي به بي ديني يا شک در مورد خدا پيدا نکردم وفقط اين رو براي بعضي ها مي نويسم که
نظراتي عجيب قريب در مورد خدا مي دن؟
2- در اين رابطه من فقط و فقط خواهشا توجه کنيد اين شايد يه نظر سنجي باشه من يه هفته بهتون وقت مي دم که فقط و فقط باز مي گم نظرتون در مورد اينکه خدا چيه مثلا يکي مي گه خدا همون عشق يکي ديگه يه چيزه ديگه مي گه من اين رو به بعضي از بچه ها مي گم که يه ذره حساسا من گفتم فقط يه هفته وقت داريد که به اين سوال جواب بديد اصلا بحث نکنيد کاري به پست ديگران نداشته باشيد انشاا.. هفته ديگه اين موقع بحث سر اين موضوع رو يعني بحث روي گفته ها تون رو شروع مي کنيم پس الان فقط بگيد خدا چيه و ايا وجود دارد يعني خدا رو تعريف کنيد ؟؟؟؟



خوب حالا جواب به اين سوال رو شروع مي کنم من ابتدا شروع مي کنم شما هم توجه کنيد؟
خدا وجود دارد؟؟؟؟
خوب يه سوال سختيه بايد اول يه تعريف دقيق از خدا بکنيم ؟ خدا چيه؟ بعضي ها مي گن خدا همون عشق اما به نظر من خدا چيز نيست يا شخص نيست بعضي ها اين فکر رو مي کنن اما خدا جسم نيست که بگيم اين طرف هست يا اون طرف اين استدلال من و يه دليل ديگه اينه به نظر من اين جهان يه پديد ه اي که اين پديده ها حتما به يه افريننده مثلا ما که يه ربات درست مي کنيم اين ربات رو ما درست کرديم پس ما مي شيم خالقش يعني ربات خود بخود نمي تونه درست بشه البته اين نظر شخصي من


در پايان مي خواستم يه مقاله بدم اما گفتم نظر شما رو بدون يه تعريفي از خدا بکنيد خواهشا بحث رو به جنجال نکشيد و توهين نکنيد و از همه مهم تر بحث رو به فلسفه نکشيد فقط و فقط تعريف خودتون رو از خدا بکنيد

پايبندي به مقررات کمال شخصيت شما رو مي رسونه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۲۰, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #2
آواتار
دوست گرامی ما از تفکر و بحث در مورد ذات خدا نهی شدیم . چون فکر محدود ما هیچ راهی به این نامحدود نداره و فقط موجب دیوانگی و گمراهی و .. میشه (خدا چیست؟)
ما خدا رو با صفاتش و اثارش میشناسیم . چون ذهن ما غیر ماده و قوانین حاکم بر ان را درک نمیکند .
در مورد رباط شما خالقش نیستید مبدلش هستید . (ناظم)خالق کسی است که از عدم به وجود میرساند .
استدلال شما در مورد رباط برهان علیت هست (کمی هم نظم). این برهان وجود خدا رو ثابت میکنه . دوستان خودشون با این برهان اشنا هستند .
شما در این تاپیک معلوم نیست چه می خواید . دلیل اثبات خدا رو میخواهید؟
خداوند تعریف ندارد . توصیف دارد . ضمن اینکه بحث به فلسفه و توحید هم خواهد کشید . بحث های توحیدی بسیار پیچیده و ثقیل است
من که متوجه نشدم شما دقیقا چه می خواهید . ضمن اینکه این بحث بسیار بسیار ضریف و حساس است .
یا حق
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۸, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #3
آواتار
برخی از موضوعات هست که نمیشه تعریفشون کرد و بزرگترینش هم خداست... علتش هم اینه که هیچ وقت یک جز اون هم یک جز بسیار بسیار کوچیک، نمیتونه احاطه بر کل داشته باشه تا بتونه تعریفش کنه.... شما میخواید بدونید دیگران در مورد خدا چه احساسی دارن؟ یا به دنبال توجیه عقلی برای اثبات خدا هستید؟
اگه اولی منظورتونه من میتونم نظرمو بدم: خدا همان کسی است که در لحظات با او بودن، بهترین، پاک ترین و بزرگترین احساس را خواهی داشت...

امضای Tolou
کیست که به خدا اعتماد کرد
و
پشیمان شد؟
...


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۰۰, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #4
آواتار
خدا چیست؟

خودآ

از او پرسیدند:خدا چیست؟چه چیزی حقیقت است؟


استاد فرمودند:حقیقت چه چیز نیست و خدا "نه چیز" است.


پرسیدند:خدا یعنی چه؟


استاد فرمودند: یعنی "خود آ " به خود آ، بیدار شو و بگذار خودت بیایی.


پرسیدند: خدا کجاست؟


استاد فرمودند: او هم اکنون هم اینجاست.


پرسیدند: خدا را چگونه بیابیم؟


استاد فرمودند: خدا گمشده نیست که پیدا شود. این تویی که باید "یافته آیی"


پرسیدند: دین یعنی چه؟


استاد فرمودند: یعنی "نید" و "نید" هم یعنی نیاز و احتیاج! (توضیح: این کلمه در زبان انگلیسی

به معنی نیاز و احتیاج است. اگر کلمه ی دین را از آخر به اول بخوانیم میشود نید)


پرسیدند:خدا را چگونه بپرستیم؟


استاد فرمودند: جز او را نپرستید.


پرسیدند: چگونه از اراده ی خدا برخوردار شویم؟


استاد فرمودند: از اراده خود برخوردار نباشید.


پرسیدند: چگونه به خدا برسیم؟


استاد فرمودند: رسیدنی در کار نیست.پس چگونه ای هم نیست. او دور نیست که به او برسی.


پرسیدند: چگونه با حضور قلب نماز بخوانم و عبادت کنم؟


استاد فرمودند: دریاب در حضور کیستی.

"بر گرفته از کتاب جریان هدایت الهی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۲, ۱۲/تیر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۲/تیر/۹۰ ۲۳:۱۵ توسط MESSENGER.)
شماره ارسال: #5
آواتار
(۱۲/تیر/۹۰ ۲۳:۰۰)number11 نوشته است:  خدا چیست؟

خودآ

با سلام
لطفا با "تفکر اومانیستی" وجود مقدس الله" رو تحریف نفرمایید!


(۱۲/تیر/۹۰ ۲۲:۰۳)Gryffen نوشته است:  سوال اصلي اين خدا چيست

خلاصه ای از راههای مختلف خداشناسی:

1 - راه فطرت که در اعماق وجود انسان به وديعت نهاده شده است
مي توان با اندکي توجه و تامل و نجواي دروني آن را بوضوح مشاهده کرد.

2 - راه شهود عرفاني که در مسير تهذيب نفس و دوري از پليديهاي ظاهري و باطني و با تقويت ايمان و عمل صالح و اخلاص مي توان به آن دست يافت.

3 - دليل جهان شناختي و هر آنچه در آن به چشم مي خورد
در اين راه مي توان با نظم، حرکت، حدوث، امکان و نفس به اثبات خدا پرداخت.

4 - دليل وجود شناختي که با تکيه بر اصل واقعيت، وجود خداوند اثبات مي شود.

5 - دليل دروني و پي بردن از راه معرفت نفس و قواي آن و ملاحظه کردن فقر ذاتي نفس.

6 - دليل عقل عملي

7 - تجربه ديني به معناي گسترده و فراگير آن که به نوعي شامل وجدان اخلاقي و مسؤوليت پذيري و احساس هويت و کرامت انساني و احساس معنويت و حضور و درک «امر مقدس » و نظاير اينها مي شود همه اين راهها را مي توان در عنوان واحد «ساحتهاي رواني و ادراک عاطفي » خلاصه نمود.




دوست گرامی امGryffen ؛
قبول بفرمایید که هر کدوم از این "براهین" ، توضیحات مفصلی می طلبه...
اگه منظور شما راه "دل" هست که از اون به راه "فطرت" اشاره میشه..
به هر حال؛
ادامه بحث در این زمینه با توجه به اهداف مشخص این تالار، جای تامل داره...
در پناه خدای مهربان
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۹, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #6
آواتار
بی خدایی یعنی سرگشته بودن مضطرب بودن ناامید بودن ترس داشتن
کافیه یه روز به حال خودمون رها بشیم... احساس جدا بودن گویاترین تعریفه که بودن خدا رو معنی میکنه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۴۶, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #7
آواتار
بینید شروع کردید ها
گفتم تعریف دقیا از خدا بکنید به نظر خود شما خو شخص خودتون خدا چه معنی داره
گفتم بحث رو به بی راه نکشید اگه این جوری باشه من از مدیر سایت می خوام این بحث رو ببنده
وحید 110 و دوست گرامی من فقط یه تعریف دقیا می خوام گفتم بعد از یه هفته به بحث در این مورد می پردازیم مطمئنا باید از روش های فلسفی به این موضوع بپردازیم
من فقط الان می خوام بدونم تعریف کاربران در مورد خدا چیه؟؟


قصد توهین هم ندارم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۵۸, ۱۲/تیر/۹۰
شماره ارسال: #8
آواتار
با اجازه جناب گریفین . فکر کنم منظور ایشون اینه که شما خدا رو به چه صفاتی میشناسید ؟
و اینکه شناخت شما از خدا چگونه است .در چند جمله از دیدگاه خودتون خداوند رو توصیف کنید .
جناب گریفین زیاد در قید واژه های فنی و تخصصی نیستند . بیشتر قلبی و احساسی منظورشون هست .

موفق یاشید
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۵, ۱۳/تیر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/خرداد/۹۷ ۱۷:۰۴ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #9
آواتار
نکته ی 1 اینجا اصول عقاید شیعه هست

و برای بحثهای مبتنی بر نظرهای شخصی باید به قسمت های دیگر تالار رفت


با استناد به کلام خود خدا در قرآن و سخنان مفسران بر حق قرآن یعنی 14 معصوم پاسخ تقدیم می گردد:
خدا این است:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ (11-الشوری)


چیزی مانند خدا نیست و او شنوا و بیناست.

خدا آن چیزی هست که چیزی مانند او نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدا یه چیزی هست اما چیزی مانند او نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



و اما بنشینید پای سخنان مولی الموحدی امیرالمومنین امام العارفین علی بن ابیطالب

قسمتهایی از خطبه ی 1 نهج البلاغه ترجمه ی دشتی:

عجز انسان از شناخت ذات خدا

سپاس خداوندى را كه سخنوران از ستودن او عاجزند،
و حسابگران از شمارش نعمت‏هاى او ناتوان،
و تلاشگران از اداى حق او درمانده‏اند.
خدايى كه افكار ژرف انديش، ذات او را درك نمى‏ كنند
و دست غوّاصان درياى علوم به او نخواهد رسيد.

پروردگارى كه براى صفات او حدّ و مرزى وجود ندارد،
و تعريف كاملى نمى‏توان يافت
و براى خدا وقتى معيّن، و سر آمدى مشخّص نمى‏توان تعيين كرد.
مخلوقات را با قدرت خود آفريد،
و با رحمت خود بادها را به حركت در آورد و به وسيله كوه‏ها اضطراب و لرزش زمين را به آرامش تبديل كرد.

شناخت خدا

سر آغاز دين، خداشناسى است،
و كمال شناخت خدا، باور داشتن، او،
و كمال باور داشتن خدا، شهادت به يگانگى اوست؛
و كمال توحيد (شهادت بر يگانگى خدا) اخلاص،
و كمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا كردن است،
زيرا هر صفتى نشان مى‏دهد كه غير از موصوف، و هر موصوفى گواهى مى‏دهد كه غير از صفت است،
پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعريف كند او را به چيزى نزديك كرده، «3» و با نزديك كردن خدا به چيزى، دو خدا مطرح شده؛ و با طرح شدن دو خدا، اجزايى براى او تصوّر نموده؛ و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است. و كسى كه خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى‏كند و هر كس به سوى خدا اشاره كند، او را محدود كرده، به شمارش آورده.

و آن كس كه بگويد «خدا در چيست؟» او را در چيز ديگرى پنداشته است،
و كسى كه بپرسد «خدا بر روى چه چيزى قرار دارد؟» به تحقيق جايى را خالى از او در نظر گرفته است،
در صورتى كه خدا همواره بوده، و از چيزى به وجود نيامده است. با همه چيز هست، نه اينكه همنشين آنان باشد، و با همه چيز فرق دارد نه اينكه از آنان جدا و بيگانه باشد. انجام دهنده همه كارهاست، بدون حركت و ابزار و وسيله، بيناست حتّى در آن هنگام كه پديده‏اى وجود نداشت، يگانه و تنهاست، زيرا كسى نبوده تا با او انس گيرد، و يا از فقدانش وحشت كند. (7)


از اظهار نظرات شخصی در باره اعتقادات در بخش اصول عقاید شیعه بپرهیزید

این بخش نظرات شخصی را نمیخواهد استنادات به آیات و روایات را میخواهد!!!!!!!!!!!!!!

سورةُ الحَديد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (1)
لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُحْيي‏ وَ يُميتُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (2)
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ (3)

هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فيها وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (4)
لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (5)
يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ هُوَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (6)

آنچه در آسمانها و زمين است براى خدا تسبيح مى‏گويند و او عزيز و حكيم است. (1)
مالكيّت (و حاكميّت) آسمانها و زمين از آن اوست
زنده مى‏كند و مى‏ميراند و او بر هر چيز توانا است! (2)
اوّل و آخر و پيدا و پنهان اوست و او به هر چيز داناست. (3)
او كسى است كه آفرید آسمانها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] سپس بر تخت قدرت قرار گرفت (و به تدبير جهان پرداخت) آنچه را در زمين فرو مى‏رود مى‏داند، و آنچه را از آن خارج مى‏شود و آنچه از آسمان نازل مى‏گردد و آنچه به آسمان بالا مى‏رود
و هر جا باشيد او با شما است،
و خداوند بیناست نسبت به آنچه انجام مى‏دهيد ! (4)
مالكيّت آسمانها و زمين از آن اوست
و همه كارها به سوى او بازمى‏گردد. (5)
شب را در روز مى‏كند و روز را در شب
و او به آنچه در دل سينه‏ها وجود دارد داناست. (6


در كافى به سند خود از عاصم بن حميد روايت كرده كه گفت:
شخصى از على بن الحسين (علیه السلام) از توحيد سؤال كرد،
حضرت فرمود:
خداى تعالى مى‏داند كه در آخر الزمان مردمى خواهند آمد اهل تعمق و تحقيق، و به همين جهت سوره" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" و آيات سوره حديد تا جمله" عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ" را نازل كرد،
و اگر كسى بخواهد در معارف توحيد بيش از اين كنجكاوى كند هلاك و گمراه مى‏شود «3».

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۳۰, ۱۳/تیر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۳/تیر/۹۰ ۲:۵۲ توسط Unname28.)
شماره ارسال: #10
آواتار
خدا قابل توصیف نیست! کلمات ضعیف هستند و قدرت توصیف خداوند رو ندارند. خدا رو باید احساس کرد. دنبال توصیف برای خدا نباشید!
وجود خدا برای من ثابت شده است.
معجزه بزرگی رو شما همیشه میبینید اما توجه نمی کنید. خود شما یک معجزه هستید. به جسم خودتون, روحتون و ذهنتون نگاه کنید که چقدر پیچیده و پیشرفته هستند و چطور میلیارد ها نفر وجود دارند که همه خاص هستند و هیچ کدام شبیه دیگری نیستند. سازنده چه کسی میتواند باشد؟
شما نمیتوانید خدا رو بشناسید مگر این که این فکر رو که خدا رو میشناسید تغییر دهید
______________
آقا علی خواهش میکنم انقدر علامت تعجب نگزارید و نوشته هاتون رو بیش از حد بزرگ نکنید چون خواندن مطالب تون رو سخت میکنه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  مباحثی پیرامون جبر و اختیار و رزق و روزی و آزمایش و ........ علی 110 7 4,979 ۸/مرداد/۹۲ ۱۶:۳۵
آخرین ارسال: وحید110
Star مباحثی پیرامون عالم ذر و عوالم دیگر!!!# m.shirazi80 27 11,562 ۱۹/شهریور/۹۱ ۲۲:۵۵
آخرین ارسال: علی 110
  مباحثی پیرامون ولی فقیه (قسمت اول و دوم) دیدگاه امام خمینی و روایات و قانون اساسی وحید110 20 6,667 ۲۵/تیر/۹۱ ۱۰:۳۰
آخرین ارسال: فاطمه خانم
Star مباحثی پیرامون بعد باطنی حضرت زهرا(سلام الله علیه) و شناخت مقام ليلة‌القدري ایشان#$ zarati313 19 8,587 ۱۰/دی/۹۰ ۱۵:۰۵
آخرین ارسال: N.Mahdavian

پرش در بین بخشها:


بالا