کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 7 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فوائد دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (مکیال المکارم)
۱۱:۵۵, ۸/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۶/فروردین/۹۱ ۱۶:۴۸ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #1
آواتار
محبّت آن حضرت‏عليه السلام به مؤمنان و محبّت مؤمنان به آن حضرت از مهم‏ترين انگيزه‏هاي دعا کردن براي آن حضرت و درخواست تعجيل فرج آن جناب از پروردگار متعال است.و امّا محبّت آن حضرت‏عليه السلام نسبت به مؤمنين: دسته‏هاي مختلفي از اخبار بر آن دلالت دارد، از جمله:

1 - احاديثي که دلالت مي‏کند: امام نسبت به مؤمنين به منزله والد مهربان و پدر شفيق، بلکه براي آن‏ها از پدر هم مهربان‏تر است.

2 - اخباري که دلالت دارد: شيعيان به منزله برگ‏هايي براي درخت امامت هستند.

3 - رواياتي آمده که: امام به خاطر حزن شيعيانش محزون و در مصايب آن‏ها متأثّر و در بيماري آن‏ها متألّم مي‏گردد.

4 - احاديثي که دلالت مي‏کند: امام‏عليه السلام براي شيعيانش و در حق آنان دعا مي‏کند.

5 - رواياتي دلالت دارد که: امام‏عليه السلام انفال و مانند آن را براي شيعيانش در زمان غيبت مباح نموده است.

6 - اخباري دلالت مي‏کند که: امام‏عليه السلام براي دوستانش دادرسي مي‏کند، موارد بسياري نيز اين امر اتفاق افتاده که بعضي از آن‏ها را در اين کتاب آورده‏ايم.

7 - آنچه دلالت مي‏کند که امام‏عليه السلام در تشييع جنازه مؤمن حاضر مي‏شود.

8 - احاديثي که حاکي از گريستن امامان‏عليهم السلام هنگام گرفتاري دوستانشان و هنگام وفاتشان و غير اين‏ها مي‏باشد که ان شاء اللَّه بر پژوهنده پوشيده نمي‏ماند.


البته محبّت مؤمن نسبت به آن جناب از واجباتي است که حقيقت اسلام و قبولي اعمال با آن حاصل مي‏شود، بلکه براي محبّت آن حضرت تأثير خاصّي هست که ان شاء اللَّه تعالي در بخش هشتم کتاب خواهيم گفت، پس اي دوستان و مشتاقان آن حضرت! براي حبيب خويش دعا کنيد و از خداوند بخواهيد که ديدارش را نصيب شما گرداند.




داشتم کتاب مکیال المکارم رو می خوندم که به این بخش رسیدم اما حقیقتش رو بخواهید دلم نیومد این قسمت رو تنهایی بخونم و ازش رد بشم.

به امید روزی که ما هم از شیعیان مولا علی (علیه السلام) باشیم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۰:۴۴, ۹/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۹/خرداد/۹۱ ۱۰:۴۷ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #31
آواتار
نتايج دعا براي فرج :
35- بشارت و مدارا در هنگام مرگ


چند روايت شاهد اين مطلب است از جمله:

در کافي از محمد بن يحيي، از احمد بن محمد، از ابن سنان، [1] از عمار بن مروان است که گفت: شخصي که از حضرت ابي عبد اللَّه صادق‏ (علیه السلام) شنيده بود، برايم نقل کرد که آن حضرت فرمود: به خدا سوگند! از شما قبول مي‏کند و سوگند به خدا که شما را مي‏آمرزد، ميان هر يک از شما و جايگاهي که بر آن مورد غبطه است و خوشي و روشني چشم در آن است جز اينقدر فاصله نيست که جانش به اين‏جا رسد - و با دست به گلويش اشاره کرد - آن‏گاه فرمود: وقتي چنين شود و به احتضار برسد، رسول خدا و علي و جبرئيل و ملک الموت‏ (علیه السلام) نزد او حاضر گردند.

آن‏گاه علي (‏ع) به او نزديک مي‏شود و مي‏گويد: يا رسول اللَّه! اين شخص ما خاندان را دوست مي‏داشت پس او را دوست بدار.

و رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به جبرئيل مي‏فرمايد: اين شخص خدا و رسول او و خاندانش ار دوست مي‏داشته پس او را دوست بدار.

و جبرئيل به ملک الموت مي‏گويد: اين کسي است که خدا و رسول و خاندانش را دوست داشته است پس او را دوست بدار و بر او آسان بگير.

پس ملک الموت به او نزديک مي‏شود و مي‏گويد: اي بنده خدا! آزادي کردنت را گرفتي؟ تذکره تبرئه خود را گرفتي؟ در زندگي دنيا به عصمت کبري متمسّک شدي؟

پس خداوند او را توفيق مي‏دهد که بگويد: آري.

سؤال مي‏کند: آن چيست؟

مي‏گويد: ولايت علي بن ابي طالب‏ (علیه السلام).

ملک الموت گويد: راست گفتي، و از آنچه حذر داشتي خداوند تو را از آن ايمن نمود، و به آنچه اميدوار بودي رسيدي، مژده باد تو را به سلف صالح مرافقت با رسول خدا و علي و فاطمه (‏ع).


سپس به آساني روحش را مي‏گيرد، و بعد کفنش از بهشت و حنوطش از مشک اذفر از بهشت نازل مي‏گردد، که به آن کفن و حنوط تجهيز، و آن‏گاه با حُلّه زردي از حُلّه‏هاي بهشتي پوشانده مي‏شود، و چون در قبرش قرار دهند دري از درهاي بهشت برايش گشوده مي‏شود که از نسيم ملايم و بوي گل‏هاي آن بر او برسد.

سپس به مقدار يک ماه، راه از پيش رويش و از سمت راست و سمت چپش وسعت داده مي‏شود، آن‏گاه به او گفته شود: همچون عروسي که بر رختخوابش آرام گيرد، آسوده بخواب. بشارت باد تو را به آسايش و استراحت و بهشت و نعمت، و پروردگاري که (بر تو) غضبناک نيست.


آن‏گاه آل محمد (علیه السلام) را در جنان رضوي ديدار مي‏کند، با ايشان از غذايشان مي‏خورد و از آبشان مي‏آشامد، و با آنان در مجالسشان سخن مي‏گويد، تا آن هنگام که قائم ما اهل البيت بپاخيزد و چون قائم ما بپاخيزد، خداوند تعالي آنان را برانگيزد، پس لبيک‏گويان گروه گروه به سويش مي‏آيند. در آن هنگام باطل‏جويان به ترديد افتند و هتک کنندگان حرمت‏هاي الهي از هم پاشيده شوند - که اندک خواهند بود - عجله کنندگان هلاک گردند و آن‏ها که فرج را نزديک دانند نجات يابند. از اين جهت است که رسول خدا به علي (‏ع) فرمود: تو برادر مني و وعده من و تو وادي السلام باشد. [2] .

و ...

وجه استشهاد به اين روايت اين‏که، پيش‏تر اشاره کرده‏ايم، و نيز بيان خواهيم کرد که دعا براي حضرت قائم (‏ع) و تعجيل فرج آن حضرت مايه کمال ايمان و ثبوت آن تا هنگام مرگ مي‏باشد.

پس سبب غير مستقيم است براي رستگاري به اين فضيلت، اضافه بر اين‏که خود اين دعا تمسّک به عصمت کبري - يعني ولايت علي بن ابي طالب‏ (علیه السلام) - است، پس سبب رسيدن به اين مقام مي‏باشد.

و نيز از دلايل اين موضوع روايتي است که در اصول کافي به سند صحيحي از ابن ابي عمير از حکم بن مسکين از حضرت ابي عبد اللَّه صادق‏ (علیه السلام) که فرمود: هرکس به مؤمني سروري رساند خداوند - عزّوجلّ - از آن سرور مخلوقي مي‏آفريند که به هنگام مرگ ديدارش کند و به او گويد: مژده باد تو را اي دوست خدا به کرامت و رضوان او.

و هم‏چنان با او خواهد بود تا اين‏که داخل قبرش شود، باز همان سخن را گويد و چون از قبرش برخيزد باز آن سخن را تکرار نمايد. سپس همواره با او بماند و در مواقع ترس او را مژده دهد و همان سخن را بگويد.

مؤمن از او پرسد: تو کيستي خدايت رحمت کند؟

مي‏گويد: من آن سرور و شادماني هستم که بر فلاني وارد ساختي. [3]




مي‏گويم: وجه دلالت اين‏که: بدون ترديد مولايمان صاحب الزمان و پدران گرامي‏اش‏ (علیه السلام) از اين دعا خرسند و مسرور مي‏شوند، پس اين ثواب به نحو اتمّ بر آن مترتب است.




__________________________________________________​____________

[1] منظور از ابن سنان در اينجا محمد بن احمد بن سنان است که از عمار بن مروان روايت مي‏کند - چنانکه در رجال کبير و منتهي المقال تصريح شده است - مي‏گويم: اقوي - به پيروي از عده‏اي از محققين - آن است که به روايت محمد بن سنان اعتماد شود و او مورد وثوق و اطمينان است چنانکه سيد اجل علي بن طاووس و ديگران گفته‏اند، و محمد بن يحيي همان معروف به عطار است و احمد بن محمد همان ابن عيسي اشعري قمي مي‏باشد و عمار بن مروان مولي (=وابسته) بني ثوبان است و همگي آن‏ها - چنانکه علماي رجال گفته‏اند - ثقه هستند. (مؤلف).
[2] فروع کافي: 128:3.
[3] کافي: 191:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۳۱, ۱۰/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۱/خرداد/۹۱ ۱۱:۰۹ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #32
آواتار
36- اجابت دعوت خدا و رسول او


خداوند - عزّوجلّ - مي‏فرمايد:

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا للَّهِِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما يُحْيِيکُمْ»؛ [1]

اي کساني که ايمان آورده‏ايد! اجابت کنيد خدا و رسول را، هرگاه شما را فراخوانند بدانچه شما را زنده مي‏کند.

بدون شک منظور از زندگي در اين آيه، زندگي ابدي و معيشت خوش و خرّم است که با پيروي کردن از پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) حاصل مي‏گردد، و قبلاً بيان کرده‏ايم که تمام آنچه جانشينان معصوم پيغمبر امر نموده يا انجام داده‏اند، امر و فرمان خدا و رسول است.

و از مباحث گذشته و آينده اهتمام امامان (‏ع) در دعا براي مولايمان صاحب الزمان و تعجيل فرج و ظهور آن حضرت - صلوات اللَّه عليه - معلوم گشته و جايي براي تأمل و ترديد نيست که اهتمام بنده در اين امر بزرگ اجابت دعوت خدا و رسول او (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مي‏باشد.

اين معني تحت عناوين ديگري نيز در آيات مختلف قرآن آمده است، از جمله فرموده خداي تعالي:


«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْکُمْ»؛ [2]

اي کساني که ايمان آورده‏ايد! اطاعت کنيد خدا را و اطاعت کنيد رسول و اولي الامر از خودتان را.

و نيز تمام آياتي که به انجام کارهاي نيک امر مي‏کند و تأسي جستن و پيروي و اظهار محبّت نسبت به پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را دستور مي‏دهد.

__________________________________________________​____________
[1] سوره انفال، آيه 24.
[2] سوره نساء، آيه 59.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۰۶, ۱۱/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #33
آواتار
37- قرار گرفتن در درجه امیرالمومنین


دليل بر اين‏که دعا کننده براي تعجيل فرج و ظهور مولي صاحب الزمان (‏ع) روز قيامت همراه امير مؤمنان {علی} (‏ع) در درجه‏اش خواهد بود، روايتي است که در کمال الدين از آن حضرت آمده که فرمود: قائم ما را غيبتي است که مدتش طول مي‏کشد، گويي شيعه را مي‏بينم که در دوران غيبت او بسان گوسفندي که دنبال چراگاه مي‏گردد، دنبال چراگاهند امّا آن را نمي‏يابند. توجّه کنيد که هريک از آنان بر دين خود ثابت بماند و دلش بر اثر طول غيبت امامش قساوت نگيرد، روز قيامت با من در درجه‏ام خواهد بود.


سپس فرمود: به درستي که چون قائم ما (علیه السلام) بپاخيزد، براي احدي در گردنش بيعتي نخواهد بود، به همين جهت ولادتش مخفيانه انجام مي‏گيرد و خودش از انظار غايب مي‏شود. [1] .


بيان استدلال به دو وجه است:

يکم: اين‏که دعا براي تعجيل فرج و ظهور مولايمان صاحب الزمان‏ (علیه السلام) نشانه پايداري و ثبات ايمان و دين است.

دوم: اين‏که اين دعا سبب کامل شدن ايمان و ثبوت آن براي انسان مي‏شود، به اين‏گونه که از فتنه‏هاي آخر الزمان نجات مي‏يابد.
همان‏طور که مولاي ما ابومحمد امام حسن عسکري (‏ع) به احمد بن اسحاق قمي فرمود: به خدا سوگند! غيبتي طولاني خواهد داشت که در آن دوران از هلاکت نجات نمي‏يابد مگر کسي که خداوند او را بر اقرار به امامتش ثابت بدارد، و به دعا کردن براي تعجيل فرجش توفيق دهد.


__________________________________________________​​____________
[1] کمال الدين: 303:1.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۱۹, ۱۳/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۳/خرداد/۹۱ ۹:۲۰ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #34
آواتار
38- محبوب ترین خلایق نزد خداوند


دعا کننده براي مولاي ما صاحب الزمان (‏ع) و براي تعجيل فرج و ظهور آن جناب محبوب‏ترين افراد نزد خداي تعالي است، زيرا که او به عموم مؤمنين نفع رسانيده، و نيز شادماني و سرور را بر ائمه اطهار و خاندان رسول اکرم‏ (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) وارد ساخته است.


شيخ اقدم ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني ‏رحمه الله در اصول کافي به سند موثّقي از حضرت ابي عبد اللَّه صادق‏ (علیه السلام) روايت کرده که رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: خلايق عيال خداوند هستند، پس محبوب‏ترين افراد نزد خداوند آن است که به عيال خداوند نفع رساند و خانداني را مسرور نمايد. [1] .

و نيز به سند مرسلي از حضرت ابوعبد اللَّه صادق‏ (علیه السلام) آمده که فرمود:



از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) سؤال شد: محبوب‏ترين مردم نزد خداوند چه کسي است؟


فرمود: سودمندترين افراد به حال مردم. [2] .

مي‏گويم: سرور و شادماني پيغمبر و امامان (‏ع) به دعا کردن براي حضرت قائم - عجّل اللَّه فرجه الشريف - امري روشن و واضح است. و امّا اين‏که اين دعا نفع دهنده به تمام مؤمنين بلکه همه اهل عالم است، به دو وجه بيان مي‏شود:

اول: تمام اهل عالم از آن حضرت و ظهورش نفع می برند
، پس دعا براي تعجيل آن، سودرساني به اهل جهان است.

دوم: در مکرمت چهل و چهارم خواهد آمد که خداوند متعال به برکت دعا کنندگان براي فرج و ظهور آن حضرت، عقوبت را از اهل زمين دور مي‏سازد.


ان شاء اللَّه تعالي.

__________________________________________________​​​____________
[1] کافي: 164:2.
[2] کافي: 164:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۴, ۱۶/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۶/خرداد/۹۱ ۱۰:۰۵ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #35
آواتار
39- گرامی ترین خلایق نزد رسول خدا


از آنچه در مکرمت بيست و يکم گفته شد که دعا کننده براي مولي صاحب الزمان (‏ع) از برادران پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مي‏باشد، اين مکرمت نيز استفاده مي‏شود، چون واضح است که برادران آن حضرت، گرامي‏ترين افراد نزدش مي‏باشند.

و نيز مؤيّد اين معني روايتي است که در بحار به سند خود از رفاعة بن موسي و معاوية بن وهب از حضرت امام صادق (‏ع) آورده که فرمود:


رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: خوشا به حال کسي که قائم اهل بيتم را دريابد در حالي که پيش از قيامش به او اقتدا کرده باشد، دوست او را دوست بدارد و از دشمنش بيزاري جويد و ولايت امامان هدايت کننده پيش از او راداشته باشد. آن‏ها رفقاي من و اهل دوستي و مودّت من و گرامي‏ترين افراد امّتم بر من مي‏باشند (به روايت رفاعه) و گرامي‏ترين خلق خدا نزد من. [1] .

چون دعا براي فرج و ظهور آن حضرت از اقسام اقتدا کردن به او است، چنان‏که در حديث ولادتش آمده که خودش براي اين امر دعا کرد و گفت:


«اَللَّهُمَّ انْجِزْ لِي وَعْدِي، وَأَتْمِمْ لِي أَمْرِي وَثَبِّتْ وَطْأَتِي وَامْلَأِ الأَرْضَ بِي عَدْلاً وَقِسْطاً»؛

پروردگارا! وعده مرا تنفيذ کن و امر [قيام] مرا به اتمام رسان و گام‏هايم را استوار گردان و زمين را به واسطه من پر از عدل و داد گردان. [2] .

و در کمال الدين از عبد اللَّه بن جعفر حميري است که گفت:


از محمد بن عثمان عَمري پرسيدم: آيا صاحب اين امر را ديده‏اي؟

گفت: آري. و آخرين باري که او را ديدم، کنار بيت اللَّه الحرام بود، در حالي که مي‏گفت: بارخدايا! آنچه به من وعده داده‏اي، تنفيذ کن. [3]

و نيز در همان کتاب از عبد اللَّه بن جعفر حميري است که گفت: شنيدم محمد بن عثمان عَمري مي‏گفت: آن حضرت‏ (علیه السلام) را ديدم که به دامن کعبه - رکن مستجار - چنگ زده بود و مي‏گفت: خدايا! از دشمنانم انتقام بگير. [4] .


__________________________________________________​​​​____________
[1] بحار الانوار: 129:52.
[2] بحار الانوار: 13:51.
[3] کمال الدين: 440:2.
[4] کمال الدين: 440:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۵۳, ۱۷/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/خرداد/۹۱ ۱۱:۵۵ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #36
آواتار
40- داخل شدن به بهشت به ضمانت رسول خدا


دليل بر اين - اضافه بر آنچه قبلاً گذشت که اين دعا مايه شفاعت است - روايتي است که صدوق در خصال مسنداً آورده که رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: هرکس پنج چيز را براي من ضامن شود، بهشت را براي او ضمانت کنم.

گفته شد: يا رسول اللَّه! آن‏ها چيست؟

فرمود: نصيحت براي خداوند - عزّوجلّ -، و نصيحت [و خيرخواهي] براي رسول او، و نصيحت براي کتاب خدا، و نصيحت براي دين خدا، و نصيحت براي جامعه مسلمين. [1] .

مي‏گويم {نویسنده}: نصيحت، خيرخواهي است. و ترديدي نيست که تمام اقسام پنج‏گانه فوق با دعا کردن براي تعجيل فرج مولايمان صاحب الزمان (‏ع) حاصل مي‏شود، زيرا که با ظهور آن حضرت غم و ناراحتي از اولياي خدا برطرف شده و رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مسرور گشته و احکام کتاب الهي آشکار شده. و دين خدا بر جهان، غالب و فرج براي جامعه مسلمين حاصل خواهد گشت.



41- مشمول دعای رسول خدا


در احتجاج آمده که رسول اکرم‏ (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) پس از ياد کردن ائمه اطهار (علیه السلام) دست‏هاي خود را به دعا برداشت و گفت: خدايا! دوست بدار هرکس خلفاي مرا دوست بدارد و ولاي امامان امتم را پس از من داشته باشد، و دشمن بدار هر آن‏که با آن‏ها دشمني کند، و هرکه آن‏ها را ياري کند ياري‏اش کن و هرکس خواريشان را بخواهد خوارش گردان.... [2] .

و بدون شک دعا براي مولي صاحب الزمان‏ (علیه السلام) موالات و ياري آن حضرت و تمام امامان برحق (‏ع) است. [و چنين کسي مشمول دعاي خير رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مي‏شود]



__________________________________________________​​​​​____________
[1] خصال صدوق: 294:1.
[2] احتجاج: 98:1.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۲۵, ۲۱/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۱/خرداد/۹۱ ۱۷:۲۶ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #37
آواتار
41- مشمول دعای رسول خدا


در احتجاج آمده که رسول اکرم‏ (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) پس از ياد کردن ائمه اطهار (علیه السلام) دست‏هاي خود را به دعا برداشت و گفت: خدايا! دوست بدار هرکس خلفاي مرا دوست بدارد و ولاي امامان امتم را پس از من داشته باشد، و دشمن بدار هر آن‏که با آن‏ها دشمني کند، و هرکه آن‏ها را ياري کند ياري‏اش کن و هرکس خواريشان را بخواهد خوارش گردان.... [1] .

و بدون شک دعا براي مولي صاحب الزمان‏ (علیه السلام) موالات و ياري آن حضرت و تمام امامان برحق‏ (علیه السلام) است. [و چنين کسي مشمول دعاي خير رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مي‏شود] .





42- آمرزش گناهان و مبدل شدن سیئات به حسنات


بر اين امر دلالت مي‏کند روايتي که شيخ احمد بن فهد حلّي‏رحمه الله در کتاب عدّة الداعي از رسول اکرم (‏ص) آورده که فرمود: هيچ قومي به ذکر خداي - عزّوجلّ - ننشينند مگر اين‏که فرشته‏اي از آسمان آنان را آواز دهد که: برخيزيد! به تحقيق که سيئات شما مبدّل به حسنات شد و همگي‏تان آمرزيده شديد. [2] .

وجه دلالت اين‏که: دعا براي مولايمان صاحب الزمان‏ (علیه السلام) از اقسام ذکر خداوند است، پس در هر جلسه‏اي که مؤمن براي مولايش دعا کند به اين مکرمت نائل گرديده است. دليل بر اين‏که ياد آن حضرت از اقسام ذکر خدا است، روايتي است که در وسائل و کافي از حضرت ابي عبد اللَّه صادق (‏ع) آمده که فرمود: هر آن گروه که در جلسه‏اي گرد هم آيند و ذکر خدا نکنند و از ما ياد ننمايند، جز اين نيست که آن مجلس روز قيامت مايه حسرت آن‏ها خواهد بود.

سپس فرمود: ابوجعفر (علیه السلام) مي‏فرمود: ذکر ما از [اقسام] ذکر خدا است، و ياد دشمنان ما از [مصاديق] ياد شيطان مي‏باشد. [3] .



__________________________________________________​​​​​​____________
[1] احتجاج: 98:1.
[2] عدّة الداعي: 238.
[3] وسائل الشيعه: 1180:4؛ و کافي: 496:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۲۳, ۲۳/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #38
آواتار
43- وسیله تائید خداوند در عبادات


مداومت در دعا براي مولايمان صاحب الزمان (‏ع) سبب مي‏شود که خداوند متعال انسان را در عبادت تأييد مي‏نمايد.

دليل بر آن روايتي است در عدّة الداعي از پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) آمده که فرمود: خداوند سبحان فرمود: هرگاه بدانم که اشتغال به من در بنده‏ام غالب است، شهوتش را در سؤال و مناجات خودم قرار مي‏دهم، و هرگاه بنده‏ام چنين شد، پس اگر خواست اشتباه کند بين او و اشتباه کردنش حايل شوم. حقّا که آنان اولياي من هستند، حقّا که آنان قهرمانان‏اند. [1] .

بيان دلالت اين‏که: همان‏طور که آيات و روايات دلالت دارند، دعا از مهم‏ترين اقسام عبادت‏ها مي‏باشد و شکّي نيست که ارزنده‏ترين و عظيم‏ترين انواع دعا آن است که براي کسي باشد که خداوند حقّش را بر تمام خلايق واجب ساخته، و به برکت وجود او فيض به همه موجودات رسيده است.


و نيز بدون ترديد مراد از اشتغال به خداوند، مشغول بودن به عبادت او است، و همان است که مداومت بر آن سبب مي‏شود که خداوند انسان را در عبادت تأييد و مدد نمايد و او را از اولياي خود قرار دهد.

نتيجه اين‏که: مواظبت و مداومت در دعا براي مولايمان صاحب الزمان‏ (علیه السلام) و درخواست فرج و ظهور آن حضرت از خداوند موجب حصول اين فايده عظيم مي‏گردد. بنابراين بر اهل ايمان لازم است که در هر زمان و مکان به اين امر اهتمام ورزند.

و از اموري که مناسب و مؤيّد اين مطلب است اين‏که: برادر عزيز ايماني فاضل مؤيّد به تأييد سبحاني، آقا ميرزا محمد باقر اصفهاني [2] - که خداوند بر بزرگي‏اش بيفزايد و آنچه آرزومند است به او عنايت فرمايد - همين روزها برايم نقل کرد که: شبي از شب‏ها در خواب - يا بين خواب و بيداري - مولايم امام همام حضرت امام حسن مجتبي‏ (علیه السلام) را ديدم که نزديک به اين تعبير، فرمود: بر منبرها به مردم بگوييد و به آن‏ها امر کنيد که توبه کنند و براي فرج و تعجيل ظهور حضرت حجّت‏ (علیه السلام) دعا نمايند، و اين دعا مثل نماز ميّت نيست که واجب کفايي باشد و با انجام دادن آن از سوي بعضي از مکلّفين از سايرين ساقط گردد، بلکه مانند نمازهاي يوميه است که بر تمام مکلّفين واجب است آن را انجام دهند.



__________________________________________________​​​​​​​____________
[1] عدة الداعي: 235.
[2] فقيه ايماني مؤلف کتاب الفوز الاکبر فيما يتعلّق بإمام العصرعليه السلام. [از آثار ارزشمندي است که به زبان فارسي تأليف شده و در اين سال‏هاي اخير منتشر شده است. مترجم] .
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۴۶, ۲۴/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/خرداد/۹۱ ۱۱:۴۹ توسط حسن عزتي.)
شماره ارسال: #39
آواتار
نقل قول:هرگاه بدانم که اشتغال به من در بنده‏ام غالب است، شهوتش را در سؤال و مناجات خودم قرار مي‏دهم، و هرگاه بنده‏ام چنين شد

منظورتون از بندهام...همون بنده هام است يا چيز ديگه؟؟؟


نقل قول: ونيز بدون ترديد مراد از اشتغال به خداوند، مشغول بودن به عبادت او است، و همان است که مداومت بر آن سبب مي‏شود که خداوند انسان را در عبادت تأييد و مدد نمايد و او را از اولياي خود قرار دهد.

به نظر بنده براي بودن در زمره اوليا الله فقط دست بر دعا داشتن كافي نيست و اين معناي تحت لفظي اين روايت به نظر ميرسد.
مراد از اشتغال به خداوند مشغول بودن به عبادت اوست...حال اينكه اين عبادت فقط در دعا بر سر سجاده و تسبيح و ذكر و ...خلاصه نمي شود.

رفتار و اعمال حسنه هر بنده اي در محضر خداوند ميتواند عبادت محسوب شود؛

امام حسين (علیه السلام) در كلامي جانفزا اينطور فرموده اند:
اَلخُلقُ الحَسَنُ عِبادَةٌ؛

خوش اخلاقى عبادت است.
يك بازاري از زمان بازگشايي محل كسب تا زمان بستن آن ميتواند با كسب روزي حلال و دور از دروغ گويي و كم فروشي و احتكارو ...به عبادت مشغول باشد و در زمره عبادت كنندگان باشد.

پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرموده اند:

عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است
.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

يك دانشجو؛ با كسب علم جهت تعالي و چشم پاك و رفتار ديني و... و هزاران شخص ديگر در جايگاه خود نيز با رعايت اخلاق و آداب ديني در دسته عبادت كنندگان خداوند قرار دارند.

مگر نه اينكه طبق آن داستان كه بنده چندين بار از برخي وعاظ شنيده ام؛
شخصي چله گرفته بود و شب و روزش در تضرع و زاري ميگذشت تا روي امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) راببيند و در محضر ايشان شرفياب شود،زماني كه توفيق حاصل شد از حضرت خواست كه بيشتر با حضرت ملاقات داشته باشد حضرت ايشان را به بازار برد و كفاشي را نشان آن جناب داد كه حقي را از كسي ضايع نميكرد و براي مشتريانش به نوبت كار را رسيده و ارزان خريدن و گرانفروشي در كارش نبود...

حضرت فرمود شما اينطور باش ما خودمان به ديدارتان مي آييم!!!

حال اينكه اگر مشغوليت به دعا و عبادت مد نظر است،بايد زندگي ديني و رفتار ديني را در بطن زندگي مان جاري و ساري كنيم تا خداوند ما را در زمره اوليا الله قرار داده و وقتي اين زمينه در ما فراهم شد بي شك در زمان جهالت و اشتباه،خداوند حايلي و اصله اي بين اين بنده و گناه بوجود مي آورد.

لازم به ذكر است كه عبادت صحيح در قرآن مجيد به دو صورت مطرح شده است : عبادت ظاهرى ، عبادت باطنى كه توضيح بسيار زيبا و مفصلي دارد.


يا علي (علیه السلام) مدد است.

امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۹, ۱/تیر/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۶/تیر/۹۱ ۹:۳۸ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #40
آواتار
44- دفع عقوبت از اهل زمین



خداوند متعال به برکت دعا کنندگان براي مولايمان صاحب الزمان‏ (علیه السلام) عذاب و عقوبت را از اهل زمين دفع مي‏نمايد. تقرير اين مطلب دو گونه است:

اول: در آخر حديث قدسي که از عدّة الداعي قبلاً آورديم چنين است:... آن‏هايند که اگر خواسته باشم زمين را به کيفر و عقوبت هلاک گردانم، به خاطر آن قهرمانان از آن‏ها (اهل زمين) دفع نمايم. [1] .

دوم: در کمال الدين به سند خود از حضرت ابوجعفر باقر (علیه السلام) آورده که فرمود: زماني بر مردم خواهد رسيد که امام آن‏ها از ايشان غايب شود، خوشا به حال آنان که در آن زمان بر امر ما پايدار بمانند. کم‏ترين چيز از ثواب که به آن‏ها رسد اين‏که: خداوند متعال به آن‏ها ندا کند: بندگان و کنيزان من! به سرّ من ايمان آورديد و غيب مرا تصديق کرديد. پس بشارت باد شما را به ثواب نيک از من. اي بندگان و کنيزانم! حقّا که از شما قبول مي‏کنم و شما را عفو مي‏نمايم و شما را مي‏آمرزم. و به شما، بندگانم را از باران سيراب گردانم و باد را از آن‏ها دفع نمايم. اگر شما نبوديد عذابم را بر آن‏ها نازل مي‏کردم.... [2] .

وجه استشهاد براي بيان مقصود اين‏که: اهتمام و مداومت در دعا براي حضرت صاحب الزمان‏ (علیه السلام) سبب پايدار ماندن بر سنّت و شيوه امامان‏ (علیه السلام) است، و بدين ترتيب وسيله‏اي مي‏شود براي رسيدن به اين مکرمت ارزنده.



__________________________________________________​​​​​​​​____________
[1] عدّة الداعي: 235.
[2] کمال الدين: 330:1.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  صدقات ما برای سلامتیِ امام زمان ali1455 0 151 ۱۲/اسفند/۹۶ ۲۳:۱۶
آخرین ارسال: ali1455
  تا رسیدن به محضر امام زمان : شناخت مادر امام مصباح 5 1,470 ۳/اسفند/۹۴ ۱۱:۲۹
آخرین ارسال: مصباح
  انسان‌ها در برابر وجود مقدس امام عصر(عجّل الله تعالي فرجه) جواد مخبریان 1 729 ۳۰/مرداد/۹۴ ۱۰:۱۴
آخرین ارسال: جواد مخبریان
Lightbulb (B)ساخت مسجدی به دستور امام زمان عجل الله (روایتی از یک معجزه) oO DaViD Oo 1 1,431 ۱۷/فروردین/۹۴ ۱۷:۰۸
آخرین ارسال: سدرة المنتهی
  دانلود مداحی ها و نواهای مذهبی در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جویای حقیقت 57 24,621 ۲۹/اسفند/۹۳ ۰:۴۸
آخرین ارسال: جویای حقیقت
  دلایل دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) Farzaneh 8 2,736 ۶/دی/۹۳ ۲۱:۲۸
آخرین ارسال: Farzaneh
  (A+)صفتی که تمام یاران امام زمان دارند و صفتی که هیچ یک از یاران امام زمان ندارند!!!!!!!! علی 110 4 8,711 ۲۴/آبان/۹۳ ۹:۴۵
آخرین ارسال: راوی110

پرش در بین بخشها:


بالا