کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 8 رای - 3.88 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام مهدی شناسی ( گـــــام دوم )
۱۲:۴۴, ۲۹/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #1
آواتار

[تصویر: BESM2.png]
عرض سلام و احترام به کاربران محترم بیداری اندیشهSmile

اسلام گرایی و گسترش انـدیشه دینی در دهه های اخیر رشد روز افزونی داشتـه و تـشنگان این مباحث اسلامـی علی الخصوص معارف مهدویت در میان جوامع اسلامی،دشمن را بر آن داشته است تا در مقابل این سیل خروشان سدی را ایجاد نماید!

در این راستا دشمن راه های مختلفی را در پیش گرفته است؛ از جمله تهیه فیلم ،بازی های رایانه ای و تبلیغات گسترده بر علیه اسلام و ...

در این میان می توان ادعا داشت که مـهـدویـت از مهمترین و اثر گذارترین آموزه هاست و دشمن به این امر پی برده و با تمام توان شروع به فعالیت علیه این آموزه حیاتی کرده است.

انکار این آموزه،سعی در تحریف آن،تحمیل مدل ها و نمونه های ساختگی خود از مهدویت و مدل جامعه مهدوی و حمایت از مدعیان و ایجاد شبهات از عمده تلاش های دشمنان است.

در نگاه اول این حرکات دشمن بسیار آسیب زا و مخرب است ؛اما در حقیقت مصداق روشن این سخن است که :
" عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. . ."

[تصویر: mahdi_qam22.png]
ما نیز برای رو شنگری در فضای تالار بیداری اندیشه و افزایش سطح آگاهی کاربران محترم این تالار گفتمان،

سعی در شناخت مسائل مهم و اساسی در موضوع مهدویت را داریم.

◀◀پس از ایراد مطالبی مهم در مبحث امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان)، حال به موضوعاتی دیگر دراین زمینه می پردازیم؛

لــذا:


1-خواهشمندم در مبحث مشترک شوید وارسال ها رااز ابتدا همراهی نموده ودر موضوعات اظهار نظرنمایید تاشاهد پویایی این مبحث باشیم.

2-از آنجا که سن اکثر اعضای تالار در رده نوجوانان می باشد، شاید مطالب برخی ارسال هابرای کاربران با تجربه، تکرار مرکررات باشد،
پس به احترام بقیه دوستان تحمل بفرماییدSmile

3-اگـر سوالی خارج از موضوعات مـبحث برای دوستان پیش آمـد در پیـام خصوصی بـه بنده اطلاع دهند تا مسیر مبحث دچار تغییر نگردد.


افوض امری الی الله،ان الله بصیر بالعباد


با مبحث همراه باشید . .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 3 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۹:۵۴, ۱۱/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #21
آواتار
سلام بر منجی موعود

سلسله مباحث شناخت امام عصر-امام زمان در قرآن باشد كه مورد توجه حضرتش قرار گیرد.
اول با شناخت امام زمان در قرآن

همانطور كه میدانید قرآن اكمل و اصدق دیگر كتب آسمانی است.قران در سوره نحل آیه 89 خود را اینگونه معرفی می كند:
« وَ نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ»
و ما این كتاب را بر تو نازل كردیم كه بر هر چیزی روشنگر و هدایت و رحمت برای مسلمانان است.
اما ....
اما وقتی به این كتاب مقدس رجوع می كنیم،متوجه میشویم كه در بسیاری از موارد یا حرفی به میان نیامده و یا به صورت بسیار كوتاه صحبتی شده.برای مثال قرآن در باره قارون در سوره قصص آیه 76به صورت اجمالی فرموده:
«إِنَّ قارُونَ كانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ فَبَغى‏ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحینَ »
همان طور كه متوجه شدید در قرآن مواردی از این قبیل بسیار زیاد اند.پس چگونه است كه همه چیز در قرآن بیان شده است؟
در جواب می گوییم درست است كه همه چیز در قرآن نهفته است اما دلیل نمی شود هر كس هر موقع كه اراده كند بتواند به قران رجوع كرده و به جوابش برسد.در سوره نحل آیه 44خداوند به پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید:
«وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ»
و ما این قرآن را بر تو نازل كردیم تا برای مردم روشن كنی انچه را كه ما بر آنان فرو فرستادیم....
پس قرآن كتابی خودآموز نیست كه هر كس بتواند با مراجعه به آن به جوابش برسد،بلكه نوع قرآن به گونه ایست كه مردم مجبور شوند به پیامبر و بعد ازایشان طبق احادیث بسیاری از جمله ثقلین (كه از طریق شیعه و سنی به مراتب نقل شده) به امام معصوم رجوع كنند تا به هدایت برسند
(لازم به ذكر است كه بر این مبنا، عبارت حسبنا كتاب الله كه بعد از شهادت پیامبر گفته شد،حرفی كاملا غلط و اشتباه است)
نكته دیگری كه لازم به ذكر است،این است كه مواردی یافت می شود كه قرآن درباره كوچكترین و جزیی ترین چیز ها گفته شده.برای مثال در قرآن درباره مورچه،زنبور عسل،چگونگی رشد انسان و موارد بسیاری كه به نظر از اهمیت چندانی برخوردار نیستند صحبتی به میان آمد. پس چگونه است كه درباره امام سخنی ذكر نشده است؟
نكته دیگری كه باید گفته شود این است كه خداوند در قرآن وعده هایی داده و میدانیم كه«إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعاد»
پس چرا برخی از این وعده ها محقق نشده؟
به عنوان نمونه در سوره قصص آیه 5 می خوانیم:
«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین»
ما اراده كردیم تا بر مستضعفان زمین نعمت ببخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.
اما...
اما آنچه ما از ابتدا شنیده ایم و آنچه اكنون می بینیم، محرومان و بیچاره گان همواره مورد ظلم ستمگران بوده اند وهیچ گاه این وعده محقق نشده و
البته كه خداوند وعده خود را عملی می كند.
واگر بخواهیم به این دسته از آیات بپردازیم، موارد فراوانی یافت می شوند.
و نكته دیگر این كه دانشمندان اهل سنت راجع به مهدویت كتب فراوانی نوشته اند. به عنوان مثال قندوزی حنفی متوفی 1298ه.ق ،رییس سلسه ی نقشبندیه از عرفای اهل سنت تركیه بوده است و الان قبر او در تركیه قرار دارد.
او بزرگترین دانشمند قرن 13 اهل سنت است و كتابی به نام ینابیع الموده دارد كه در آن 54 آیه از قرآن را كه به امام عصر ارواحناه فداه مربوط است -به همراه روایات ذیل آن از رسول الله صلی الله علیه و آله- ثبت كرده است.
كتاب بعدی كه بین شیعیان و اهل سنت بسیار معروف است عقد الدرر نوشته سلمی شافعی است كه خصوصیات حضرت را بسیار نقل كرده است.و كتب بسیاری كه نشانگر اعتقاد اهل سنت به امام عصر ارواحناه فداه است.

و نكته آخر این كه روایاتی كه علمای شیعی نقل كرده اند-چون از روایات معصومین استفاده كرده اند- تعداد بیشتری از آیات را بیان كرده اند و این آیات را بیش از 300 آیه بیان كرده اند.كتاب المعجم الامام المهدی در پنج جلد نوشته ی محقق محترم،حجت الاسلام علی كورانی است. جلد پنجم در این باره است و 264 آیه را با سند از كتب شیعی نقل كرده است.
برای اطلاع بیشتر به این كتاب مراجعه كنید.

حالا نوبت اونه که به بعضی از این آیات بپردازیم
1- مضطر

در تفسیرعلی بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه
«... امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء ... .»(سوره نحل-آیه 62)
روایت شده است:
" این آیه در حق قائم ما است که به خدا قسم مضطر اوست!"
سپس فرمودند:
" هر گاه دو رکعت نماز در مقام ابراهیم بخواند، پس خداوند پاسخ او را میدهد و هر سختی را از او برطرف
می گرداند و او را خلیفه زمین می گرداند"(تفسیر القمی-ج2-ص125)

دوستان خوبم!
احتمالا تا حالا شنیدید که میگن این آیه رو اگه بخونید، دعاتون مستجاب میشه.
میدونید چرا؟
چون شما با خواندن این آیه در حقیقت دارید برای امام
غریبمون دعا می کنید.
و طبیعیه که ایشون هم در مقابل برای حوائج شما دعا میکنند.
و می دونید که- اگه خواسته و مصلحت خدا باشه- خواسته امام مستجابه!
(یه کمی فکر کنیم)

2-رب الارض
« و اشرقت الارض بنور ربها» (سوره زمر-آیه 69)

مفضل بن عمر( صاحب کتاب توحید مفضل) از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان در تفسیر این آیه فرمودند:
" رب الارض ، یعنی امام زمین."
گفتم: بعد از انکه قیام کرد چه می شود؟
فرمود:
" مردم از نور خورشید و ماه بی نیاز می شوند و از نور امام بهره می برند" (تفسیر قمی:253/2)

احتمالا از خودتون می پرسید مگه میشه؟

یه جایی یه حدیث از امام رضا علیه السلام خوندم که وقتی حضرت ظهور کنند، مردم دیگه هیچ نیازی به خورشید و ماه ندارند و از نور امام بهره می برند
البته در تفسیرش اومده بود منظور اینه که همه به صدرعلوم و دانش دست پیدا می کنند و
هیچ نیازی نیست که برای کسب علم و دانش از کسی بخواهند، بلکه همه از علم و عدالت حضرت بهره می برند.
طبق قرارمون چند آیه دیگه رو با هم می خونیم

3- بقیه الله

«بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَ مَا أَنَا عَلَیْكُم بحَِفِیظٍ » (هود:84-86)
شیخ نور الدین ابن الصباغ ( 784 - 855 ه‍ ) فقیه مالکی مذهب و استاد سخاوی، حدیث بسیار جالبی را از امام باقر (علیه السلام) در این باره نقل کرده است:
نخستین سخنى كه مهدى (علیه السلام) - پس از قیام خود - مى گوید این آیه است: «[b]بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ». سپس مى گوید: منم بقیة اللَّه و خلیفه و حجت او بر شما.
پس هیچ مسلمانی بر او سلام نمى كند، مگر اینكه مى گوید: سلام بر تو ای بقیه ی خدا در زمین.
همچنین در زیارت آل یاسین می خوانیم:
السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه...
ممکن است که این سوال پیش آید که منظور از بقیه الله چیست؟
اگر به قران مراجعه کنید می بینید که شان نزول این آیه درباره قوم حضرت شعیب و مردم مدین است که نه تنها بت، بلکه درهم و دینار بتشان شده بود و در معامله کم فروشی می کردند
به همین خاطر قرآن می فرماید :
پیمانه و ترازو
را با عدل بنا نهید.....
و در پایان می فرماید
:
باقی مانده حلال را که برای شما می ماند - اگر ایمان داشته باشید- بپزیرید که برای شما بهتر است.
اما معنی عام لفظ بقیه الله آن است که ذخیره خداوند محسوب می شود.
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی، تو............................ مقصود تویی،کعبه و بتخانه بهانه

1-صفوان بن مهران از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
«هر کس به تمام امامان اقرار کند و مهدی را قبول ننماید،مانند کسی است که نبوت تمام انبیا را پذیرفته و نبوت محمد-صلی لااه علیه و آله و سلم- را قبول ندارد.
پرسیدند:ای فرزند رسول خدا!مهدی کیست؟ ایا از اولاد توست؟
فرمودند:نفر پنجم از اولاد -امام- هفتم است، شخص خودش از شما غائب می شود و بردن نامش برای شما حرام است»
(بحار الانوار:43/51 ب6 ح4 -از کمال الدین با دو طریق)

همچنین حدیث زیبای دیگری نیز وجود دارد
2- رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند:
«هر کس خروج مهدی را انکار کند، قطعا به انچه که خداوند به محمد نازل کرده کافر شده است»
(ینابیع الموده:3/108 . 162-منتخب الاثر:ص149- الزام النصاب:ص59)

همون طور که از ظاهر قضیه معلوم میشه، اعتقاد به وجود حضرت صاحب الزمان از درجه بسیار بالایی برخوردار است.
به قدری که اگر فرد به تمام امامان و اولیاء الله اقرار بکنه اما زیر بار این عقیده نره، رسما از دین اومده بیرون!!جالبه بدونید عده ی زیادی(حتی همین الان) در دنیا(حتی تو همین کشور شیعه) وجود دارند که به راحتی وجود بزرگوار رو انکار و حتی مسخره می کنند.
فقط کافیه یه جست و جوی کوچیک توی اینترنت بزنید تا همه چی دستتون بیاد.
ادم نا خداگاه یاد ایه 103-104 سوره کهف میافته که میگه:
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم‌ بِالاخْسَرِینَ أَعْمَـٰلاً . الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی‌ الْحَیَو'ةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا . »
کسانی که فکر می کنند نه تنها حقیقت رو پیدا کردن، بلکه حتی جزو رده بالایی ها هستند! ولی در حقیقت اصلا حقیقت رو پیدا نکرند.
البته اگر یه کم دقیق تر نگاه کنیم، شاید بشه با توجه به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه،مات میته جاهلیه»
گفت که کلا معصومین علیهم السلام دارای این ویژگی هستند.
راستی منظور از معرفت امام در این حدیث چیست؟
معرفت باید معرفتی باشد که بتواند انسان را از جاهلیت خارج کند.
پس قطعا ان یک معرفت ظاهری نیست.یعنی شناخت ظاهری و مشخصات امام این ارزش را ندارد که ان معرفت مطلوب را به ما بدهد تا ما را از جاهلیت نجات دهد. .......
التماس دعا

منبع "
http://abasalehe.mihanblog.com/

امضای aboutorab
غدیر "
«مظلوم ترین حقیقت خاک خورده تاریخ»
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۳, ۱۲/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #22
آواتار
سلام بر منجی موعود

روایاتی از امام حسن و حسین علیها السلام درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نویسنده : سجاد گوهری مقدم -

‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/۱۸


١- شیخ صدوق در کتاب کمال الدین از ابوسعید عقیصاء روایت می کند که چون حضرت امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کرد و مردم نزد وی می آمدند، عده ای حضرتش را از صلح با معاویه سرزنش کردند، فرمودند: وای بر شما! نمی دانید مقصود من چه بود صلح من با معاویه از آنچه آفتاب بر آن می تابد و غروب می کند، برای شیعیانم بهتر است. نمی دانید که من امام شما هستم و اطاعت از فرمان من بر شما واجب است و به فرموده پیغمبر یکی از دو آقای اهل بهشت می باشم؟
گفتند: چرا می دانیم
فرمودند: نمی دانید، که چون خضر علیه السلام کشتی را سوراخ کرد و آن کودک را به قتل رسانید و دیوار را استوار نمود(آیات 59 تا 82 سوره کهف) باعث خشم موسی بن عمران علیه السلام شد که حکمت آن کار بر او پوشیده بود ولی نزد خداوند عمل خضر کاری موافق حکمت و صحیح بود؟ نمی دانید(چنین مقدر شده) که هر یک از ما ائمه سازش با سلطان زمانش را به گردن می گیرد، جز قائم ما که عیسی روح الله پشت سر او نماز می گذارد و خداوند ولادت او را از مردم پوشیده می دارد! و خود وی از نظرها پنهان خواهد شد تا چون ظهور کند بیعت هیچ کس در گردن وی نباشد.(و مجبور نشود در برابر سلاطین زمانش سکوت نموده با آنها بیعت و سازش کند)او فرزند نهمی برادرم حسین پسر فاطمه بانوی، بانوان است، خداوند در طول غیبت عمر او را طولانی گرداند آنگاه با قدرت کامله خود بصورت جوانی که کمتر از چهل سال داشته باشد ظاهر سازد. تا همه بدانند که خداوند بر همه چیز توانا است.
و نیز در آن کتاب از امام صادق علیه السلام از آنحضرت روایت نموده که حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند: پسر نهمین من سنتی از یوسف و سنتی از موسی بن عمران دارد و او قائم ما اهل بیت است که خداوند در یک شب کار او را اصلاح می کند(وسائل ظهور او را فراهم می آورد و یاران او را نزد او گرد آورد)
نیز در آن کتاب از عبدالله بن زبیر روایت نموده که گفت: شنیدم امام حسین علیه السلام می فرمودند: قائم این امت نهمین فرزند من است و هم اوست که از نظرها غائب شود و در حال حیات ارثش را تقسیم می کنند.
و نیز در کمال الدین از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمودند: ما دوازده مهدی داریم. اول آنها امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام و آخر آنها نهمین فرزند من است، او امامی است که قیام به حق می نماید خداوند زمین را پس از آنکه(با کفر و بدبینی اهلش) مرده باشد، بوسیله او زنده می کند و هم بوسیله او دین حق(اسلام) را بر همه ادیان غالب می گرداند، هرچند مشرکان نخواهند. او غیبتی دارد که در آن مردم بسیاری از دین بر می گردند و گروهی دیگر بر دین حق (اسلام) ثابت باشند.
برخی (از روی سرزنش) به انها می گویند: اگر راست می گویید موقع ظهور امام زمان چه وقت است؟ آگاه باشید آنها که در غیبت وی با تحمل رنجهاو تکذیب بی دینان بر عقیده خود ثابت می مانند، مثل کسانی هستند که با شمشیر در رکاب رسول خدا جهاد کرده اند!

برای امام منتظر دعا کنید
اللهم عجل لولیک الفرج
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۱۸, ۱۹/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #23
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

قسمت پنجم


4- شناخت مقدمه لازم وفای به عهد خداوند است:
سوره رعد آیه 19 و 20:انما یتذکر اولو الالباب. الذین یوفون بعهده الله ولا ینقضون المیثاق.
تنها صاحبان خود متذکر می شوند کسانی که به عهد خداوند وفا می کنند و پیمان را نمی شکنند.
و در ادامه حین آیات سخن از عهد مشکنان به میان می آید و خدا می فرماید (و الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه او لذک لهم اللعنة و لهم سوء الدار )سوره رعد آیه 25: آنان که عهد خدا را پس از پیمان گرفتنش می شکنند همان کسانی هستند که به دوری از رحمت الهی و عاقبت بد گرفتار می شوند.(این عهد و میثاق خصوص امام علی (علیه السلام)و امامان بعد او گرفته شده)
سوره بقره آیه 40:اوف بعهدی و اوف بعهدکم
امام صادق(علیه السلام):اوف بولایه بن ابی طالب فرض من الله اوف لکم بالجنه (تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی ج1 ص58)
در جای دیگر امام صادق می فرمایند :نحن عهد الله فمن وفی بعهدنا قفدو فی بعد الله
ما عهد خدا هستیم که هرکه به عهد ما وفا کند بعهد خدا وفا کرده.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود به خدا قسم آدم از دنیا رفت در حالی که از قوم خود برای وفا به عهد فرزندش شیث پیمان گرفته بود اما آن ها وفا نکردند نوح نیز در حالی از دنیا رفت که برای وصیش سام پیمان گرفت اما امت او به عهد خود وفا نکردند . ابراهیم هم وقتی از دنیا رفت از قومش برای وصی خود اسمائیل پیمان گرفت اما امتش به عهد خود وفا نکردند همچنان ابراهیم برای یوشع بن نون پیمان گرفت اما امتش وفا نکردند عیسی بن مریم نیر که به آسمان برده شد برای شمعون بن حمون الصفا معاهده بسته بود اما مردم به عهدشان وفا نکردند و بعدئ فرمود : من هم به زودی از شما جدا می شوم و از میانتان می روم و درحالی که با امت خود در مورد علی بن ابی طالب عهد بسته ام ولی آنها همچون امت های پیشین باوصی من مخالفت می کنند و اورا نا فرمانی می کنند سپس فرمودند؟
آگاه باشید من عهد خود را با شما در مورد علی علیه السلام تجدید می نمایم پس هر که عهد شکنی کند به هنر خود عهد شکنی نموده و هر کس به عهدی که با خدا وابسته وفادار باشد خداوند اجر بزرگی به او خواهد بخشید . قسمتی از آیه 10 سوره فتح و کافی ج1ص236ح3
عدم شناخت اهل بیت مساوثی با انکار انهاست
حضرت علی علیه السلام فرمودند:قسم به ان کسی که دانه را شکافت و خلق را آفرید من از قدرتی نسبت به ملکوت اسمان ها و زمین برخور دارم که شما تحمل داشتن بعضی از آنها را ندارید اسم اعظم پروردگار73 حرف است. عاصف بن برخیاء 1 حرف آن را می دانست و با ان یک حرف در زمینی که بین او و تخت بلقیس بود تصرف کرد و ان را پیمود و تخت را برداشت و دومرتبه زمین به شکل اول برگشت این عمل سریع تر از چشم به هم زدنی انجام شد به خدا قسم 72 حرف دست ماست و یک حرف که مخصوص خداوند است و در علم او نهفته است و هیچ نیرو و قدرتی نیست مگر به سبب خدای بلند مرتبه و بزرگ شناخت ما را هر کس به ما معرفت پیدا کردوانکار کرد هرکس که ما را نشناخت (مناقب ال ابی طالب ج4ص52 القطره ج1ص18)
امام باقر(علیه السلام) فرمودند:همانا بنده مؤمن نباشد تا خدا و رسولش و همه امام ها و امام زمانش را بشناسد و در کار هایش به امام زمانش مراجعه کند و تسلیم او باشد و بعد فرمود چگونه آخری را بشناسد و او نسبت به اوَلی جاهل باشد.(باب الحجه شناسایی امام حدیث2)
انشاالله ادامه دارد
سید یاسر فتاحی معصوم

امضای nasimesaba
خدایا
تو همانی که من میخواهم
کمک کن همانی باشم که تو میخواهی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۵۷, ۱۹/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #24
آواتار
سلامی دوبارهSmile

یکی از سوالاتی که ذهن جوانان و نوجوانان را به خود مشغول نموده،نظارت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر اعمال و رفتار و عملکردهای متفاوت همه شیعیان است.

این مسئله را می توان اینگونه مطرح نمود:


چگونه حضرت حجت که در یک مکان است ، ناظر همه جا می باشد ؟

بايد دانست كه حاضر و ناظر دانستن امام به اين معنا نيست كه امام با چشم سر، افراد را نگاه مي‌كند، همانگونه كه شاهد و ناظر بودن خدا نيز شهود و ديدن مادي نيست. بلكه امام داراي حقيقت وجودي بسيار بلندي است كه مربوط به گستره اين عالم مادي نيست.

در بسياري از اخبار براي پيامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و ائمه(علیه السلام) غير از آنچه كه ما آن را نفس و روح مي‌ناميم، مقامي والاتر اثبات شده و آن مقام نورانيت است.

در روايتي نقل شده : "نخستين چيـزي كــه خـداي متـعـال آفـريد نور پيامبر اكـرم و امامان بـود" (بحار الانوار،ج25،ص22)

و در روايت ديگر آمده :"خداوند در آغاز، نور محمد صلی الله و علي علیه السلام را خـلق كرد" (بحار الانوار،ج54،ص170)

و در روايتي ديگر بيان شده است "خـــداونــد از نـــور عــظـــمــت خـــويـــش، آنــــان را آفــــريد" (بحار الانوار،ج15،ص24).

آفرينش از نور خدا، چندان براي ما روشن نيست ولي مي‌توان گفت: غير مادي و مقامي بس بلند است.

اين مقام نورانيت چون محيط و دربردارنده زمان‌ها و مكان‌ها است پس بر همه چيز احاطه وجودي دارد و نمونه و مثلي است براي علم الهي، يعني همانگونه كه خداي متعال بر همه ما سواي خويش، احاطه حضوري دارد و اين ربطي به زمان و مكان ندارد آنها نيز، كه مظهر تام اسماي الهي‌اند،و علمشان هم مظهر علم الهي است، به موجودات احاطه حضوري دارند.

بر اين اساس، استقرار، حضرت در مكاني از مكان‌هاي اين كره خاكي، منافاتي با شاهد و ناظر بودن ايشان ندارد. استقرار براي بدن مادي است و شاهد و ناظر بودن مربوط به مقام نورانيت و روح مطهر آنان كه وسعت وجودي دارد مي‌باشد.

برگرفته از کتاب معارف قرآن، بحث انسان شناسی


ادامه دارد،ان شا الله . .



امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۰۸, ۲۱/خرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۱/خرداد/۹۳ ۱۴:۱۱ توسط nasimesaba.)
شماره ارسال: #25
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت ششم

5- شرط قبولی اعمال:
اعمال ما در صورتی قبول میشودکه معرفت به خدا ورسول واهل بیت بالاخص امامش داشته باشیم.[/font]
والعصر....الا الذین آمنو وعملو الصالحات
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ایمان وعمل صالح دو برادر بسته به یک ریسمانند خدا یکی را بدون دیگری نمی پذیرد(میزان الحکمه باب ایمان ح1289)
قال الباقر علیه السلام لا یقبل الله عملاً من العباد الا بمعرفتنا (جامع احادیث شیعه ص434)
خداوند هیچ عملی را از بندگانش قبول نمیکند مگر به واسطه شناخت ومعرفت ما اهل بیت
در مورد آیه (والله الماسماءالحسنی فاد عوه بها) از امام صادق سؤال شد، حضرت فرمودند به خدا قسم ما اسماء نیکوی پروردگاریم که خدای تعالی هیچ عملی را از بندگانش نمی پذیرد مگر دارای معرفت و شناخت ما باشد (کافی ج 2 ص 249)
مزار مشهدی ص586 شهادت که بوسیله تو اعمال پذیرفته میشود واعمال پاکیزه میگردد وحسنات دو چندان میشود وسیات محو میگردد وگفتارمان تصدیق وهر که شما را نشناسد دیگری را به جای شما بر گزیند وخدا او را به صورت در آتش افکند
عبادت بدون راهنمایی حجت خدا عبادت غیر خداست
در زیارت جامعه کبیره آمده است: خدا بواسطه موالات ودوستی شما امر دین را به ما می آموزد واعمال واجب شده را از ما میپذیرد(من لا یحضره الفقیه ج2ص416)
امام صادق (علیه السلام)وقتی ما را شناختی کار خیر خواه کم باشد یا زیاد انجام بده که همانا از تو پذیرفته میشود(کافی ج2ص464)
قال ابی جعفر (علیه السلام)[font=B Lotus]:
بنی الاسلام علی خمسه اشیاء: علی الصلاة و الزکاة و الحج و الصوموالولایه ولم یناد شی کما نودی بالولایه.اسلام بر پنج پایه بنا شده است نماز ،زکات ،روزه،حج وولایت برای هیچ کدام از چهار اصل قبل به اندازه ولایت سفارش نشده است سپس امام فرمودند : فاخذ الناس باربع وترک هذه (یعنی الولایه)ومردم چهار اصل قبلی را گرفته اند و ولایت را رها کرده اند (کافی ج2ص18ح3)
ذروةٌ الامر و سنامه و مفتاحه و باب الاشیاء والرضا الرحمن الطاعة للامام بعد معرفته ان الله عزوجل یقول: من یطع الرسول نقد اطاع الله و من تولی و ما ارسلناک علیهم حفیظا أما لو ان رجلاً قال لیلة و صام نهاره و تصدق بجمیع ماله و حج جمیع دهره و لم یعرف ولایة ولی الله فیو الیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه، ما کان له علی الله جلَ وعزَ حقٌ فی ثوابه و ما کان من اهل الایمان ثم قال: (اولئک المحسن منهم یدخله الله الجنه بفضل رحمته))
ترجمه
فراز امردین و بلندترین کار آن و کلید آن در هر چیزی و خشنودی خدای رحمن طاعت امام است،پس از شناختن او، زیرا خدای عز وجل می فرماید(80 سوره نساء) (( هر که از رسول اطاعت کند محققآً خدارا اطاعت کرده و هر که پشت دهد ما تو را نسبت به او نگهبان نفرستادیم)) امَا اگر مردی همه شب عبادت و همه روز روزه دارد و همه مالش را صدقه دهد و همه عمرش را حج کند و ولایت ولی خدا را نداند تا پیرو او باشد و همه کارش به راهنمایی او باشد او را بر خدای عزوجل ثوابی نیست و از اهل ایمان نباشد،سپس فرمود: آنان هرکدام خوش کردار باشند، خدا به فضل و رحمتش او را در بهشت در آورد.(اصول کافی کتاب ایمان وکفرباب دعائم الاسلام ح 5)
بنا بر این ولایت اهل بیت علیهم السلام فرع دین نبوده وهمه دین غیر از (توحید ونبوت ) فرع ولایت محسوب میشود.
امام صادق (علیه السلام): ما دانایان و برپا دارندگان و دعوت کنندگان به راه او هستیم به واسته ما خدا شناخته و پرستیده می شود ما راهنمایان به سوی خدا هستیم اگر ما نبودیم خدا پرستیده نمی شد(بحار النوار ج 26 ص 260 ح38)
امام صادق (علیه السلام): وهنگام مرگ ازروح میت پنج چیزسؤال می شود (نماز،روزه، حج،زکات،ولایت) که اگر ولایت کامل باشد اعمال را جبران میکند. (کافی جلد 3 ص 241ح 15) (( .....و أحسن فی جمیع أحوالنا و امورنا معرفتنا))(مفاتیح)
انشاالله ادامه دارد ...
سید یاسر فتاحی معصوم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۱۳, ۸/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #26
آواتار
در مورد آیات و روایاتی که در مورد عرضه کردن اعمال ما به ائمه صحبت می کنند کمی توضیح دهید ؟

خدای سبحان در قرآن مجید می فرماید:
.
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَ‌ى اللَّـهُ عَمَلَكُمْ وَرَ‌سُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ (سوره توبه آیه 9)
بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را می بینند..

از طرفی ، نبی اکرم اسلام شاهد و گواه امت است :
.

« يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْ‌سَلْنَاكَ شَاهِدًا» (احزاب آیه45)

« فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَـٰؤُلَاءِ شَهِيدًا» (نسا آیه41)
.
..
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد9 ،صفحه 398 می گوید :

هر عملی که انسان انجام می دهد ، از خیر یا شر ، خدا و رسولش و مومنان ، حقیقت عمل خیر یا عمل شر را مشاهده می کند .

ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند :

« در هر بامداد كردار بندگان نيكوكار و فاسق بر رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) عرضه مي‌شود؛

پس بر حذر باشيد از كردار ناشايست. همين است معناي قول خداي تعالي « قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ »
کافی جلد 1 صفحه 219
.
.
همین طور در تفسیر آیه شریف 5 سوره بقره که از نزول ملائکه و روح صحبت می کند مفسرین با استدلالات عقلی و نقلی بیان می کنند که کسی جز و وجود مقدس حضرت ولی عصر و حجت خدا نمی تواند محل نزول ملائکه باشد که امور بندگان به او عرضه می شود
.
.
از امام رضا (علیه السلام) هم روایت شده است :
« والله ان اعمالکم لتعرض علی فی کل یوم و لیله »
به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه می شود .
.
.
بنابراین پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امامان (علیه السلام) از حقیقت اعمال بندگان با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده می کنند .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۰۶, ۱۶/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #27
آواتار
[تصویر: GoD.png]
با سلام و عرض ادب و احترام
ولادت امام رضا (علیه السلام) رو تبریک میگم.Heart
پیشگویی غیبت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
«احمد بن اسحاق»، یکی از یاران خاص و گران قدر امام عسکری(علیه السلام) ، می گوید: به حضور امام عسکری (علیه السلام) رسیدم می خواستم درباره ی امام بعد از او بپرسم ، حضرت پیش از سوال من فرمود :
ای احمد بن اسحاق ! خداوند از زمانی که آدم را آفریده تا روز رستاخیز ، هرگز زمین را از «حجت» خالی نگذاشته و نمی گذارد. خداوند از برکت وجود حجت خود در زمین ، بلا را از مردم جهان دفع می کند و باران می فرستد و برکات نهفته در دل زمین را آشکار می سازد.
عرض کردم: پیشوا و امام بعد از شما کیست ؟ حضرت به سرعت برخاست و به اتاق دیگر رفت و طولی نکشید که برگشت ، در حالی که پسر بچه ای را که حدود سه سال داشت و رخسارش همچون ماه شب چهارده می درخشید ، به دوش گرفته بود.
فرمود: احمد بن اسحاق ! اگر پیش خدا و امامان محترم نبودی ، این پسرم را به تو نشان نمی دادم ، او همنام و هم کنیه ی رسول خداست ، زمین را پر از عدل و داد می کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد. او در میان این امت (از نظر طول غیبت) همچون «خضر» و «ذوالقرنین» است، او غیبتی خواهد داشت که (در اثر طولانی بودن آن) بسیاری به شک خواهند افتاد و تنها کسانی که خداوند آنان را در اعتقاد به امامت او ثابت نگه داشته و توفیق دعا جهت تعجیل قیام و ظهور او می بخشد ، از گمراهی نجات می یابند . . . .1
برگرفته از کتاب سیره ی پیشوایان – نویسنده مهدی پیشوائی ص ، 670
-------------------------------------------------------------
1.صدوق ،کمال الدین ، ج 2 ، ص 384(باب 38) .

امضای Night_World
[تصویر: Ya_Mahdi.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۰۸, ۱۷/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #28
آواتار
[تصویر: GoD.png]
امام حسین بن علی (علیه السلام) می فرماید:

اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد ، خداوند آن روز را طولانی می کند تا آن که مردی از نسل من قیام می کند و دنیا را پر از عدل و داد می کند چنان که از ظلم و ستم پر شده است. از رسول خدا شنیدم چنین می فرمود.1

امام جواد (علیه السلام) به عبدالعظیم حسنی رحمته الله فرمود:

قائم ما همان مهدی منتظر است که در زمان غیبت باید در انتظارش بود ، زمان ظهور باید اطاعتش نمود. او سومین فرزند من خواهد بود.سوگند به آن خدایی که محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را به پیامبری برگزید و امامت را ویژه ی ما خاندان قرار داد، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد ، خدا آن روز را طولانی می گرداند تا مهدی ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند چنان که از ظلم و ستم پر شده است. خداوند متعال کار وی را یک شبه اصلاح می کند ، چنان که کار موسی کلیم الله را در یک شب اصلاح فرمود او رفت تا برای همسرش آتش بیاورد اما با منصب نبوت و رسالت بر گشت.
امام جواد (علیه السلام) سپس فرمود:
بهترین اعمال ما ، انتظار ظهور و قیام اوست.2


کتاب سیره ی پیشوایان – نویسنده مهدی پیشوائی ، ص 710
----------------------------------------------------------------------------------------
1.صدوق ، کمال الدین ، ج 1 ، ص 318

2. صدوق ، همان کتاب ، ج 2 ، ص 377 ; مجلسی ، بحارالانوار ، ج 51 ، ص 156.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۳, ۲۲/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #29
آواتار
[تصویر: GoD.png]
نامه ی امام عسکری (علیه السلام) به «علی بن حسین بن بابویه قمی» ، یکی از فقهای بزرگ شیعه : امام در این نامه پس از ذکر یک سلسله توصیه ها و رهنمودهای لازم ، چنین یادآوری می کند:

صبر کن و منتظر فرج باش که پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرموده است: برترین اعمال امت من انتظار فرج است.

شیعیان ما پیوسته در غم و اندوه خواهند بود تا فرزندم(امام دوازدهم) ظاهر شود ، همان کسی که پیامبر بشارت داده که زمین را از قسط و عدل پر خواهد ساخت ، همچنان که از ظلم و جور پر شده باشد.

ای بزرگمرد و مورد اعتماد و فقیه من ! صبر کن و شیعیان مرا به صبر فرمان بده ! زمین از آنِ خداست و هر کسی از بندگانش را که بخواهد ، وارث (حاکم) آن قرار می دهد. فرجام نیکو ، تنها از آنِ پرهیزگاران است. سلام و رحمت خدا و برکات او بر تو و بر همه ی شیعیان باد ! 1

کتاب سیره ی پیشوایان – نویسنده مهدی پیشوائی ، ص 662

*************************
خدایا در طول زمان غیبت و بی خبری ما از امامان ، یقین را از ما سلب مکن و یاد و انتظار او و ایمان به او و اعتقاد راسخ به ظهور او و توفیق دعا و صلوات برای او را از ما مگیر.2


Heartاللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهمHeart

_____________________________________

1. ابن شهرآشوب ، مناقب آل ابی طالب ، ج 4 ، ص 425 .
حاج شیخ عباس قمی ، الانوار البهیه ، ص 161 .
تتمه المنتهی ، ص 299 با اندکی اختلاف در الفاظ .

2- مفاتیح دعا ایام غیبت، منقول از جناب عثمان بن سعید عمروی- نائب اول امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
کتاب : آثار اعتقاد به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تالیف دکتر قندهاری(صفحه 58 و 59)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۱۲, ۲۴/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #30
آواتار
[تصویر: GoD.png]
شما که نمی خونید اما من قرار میدمSmile

.
.
.
امام سجاد (علیه السلام) در وصف منتظرانِ امام مهدی (عج) می فرمایند :.
.
.
آن هایی که در زمان غیبتِ او قائل به امامت او و منتظر ظهور اویند ، برترین مردم همه ی زمان هایند ، چون خداوند به آن ها شعور و فهمی می دهد که غیبت او نزد آن ها همانند مشاهده ی اوست و خداوند این ها را در آن زمان همانند مجاهدان در کنار رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) قرار می دهد ، این ها مخلصان حقیقی و شیعیان راستینِ ما و دعوت گران به سوی دین خدا در نهان و آشکار هستند.
1
.

.
رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به امام علی (علیه السلام) فرمودند :
.

ای علی ! بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آن ها از روی یقین ، مردمی هستند که در آخرالزمان خواهند بود ، پیامبر را ندیده اند و از امام نیز محجوبند ، اما به سوادی که بر بیاضی نوشته شده است ایمان دارند (اما فقط از طریق نوشته هایی که به دستشان رسیده ایمان آورده اند).2



کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بُعد هستی - نویسنده اصغر طاهرزاده ، ص 16و17 و 34 و 35

--------------------------------------------------------
1. بحارالانوار، ج52، ص 122.
2. کمال الدین ، ج1، ص538 ،باب 25 ، ح8.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تبلیغات بر ضد امام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف قبیله منتظر 1 342 ۲۷/شهریور/۹۵ ۱۲:۳۴
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان) حسن عزتي 31 11,068 ۴/شهریور/۹۵ ۲۱:۳۸
آخرین ارسال: irantrn
  زندگینامه کامل امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جواد مخبریان 0 309 ۲/مرداد/۹۴ ۰:۲۱
آخرین ارسال: جواد مخبریان
  امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)-موجود موعود مجنون العباس 8 1,527 ۱۷/خرداد/۹۴ ۱۲:۰۷
آخرین ارسال: مجنون العباس
  چگونه وحدت جهانی درعصر حکومت امام مهدی ایجادمیشود؟ behabadi 0 278 ۱۱/دی/۹۳ ۹:۴۳
آخرین ارسال: behabadi
  غيبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نگاه امام حسين (علیه السلام) IR66 0 457 ۴/اسفند/۹۲ ۲۱:۰۲
آخرین ارسال: IR66
  تاویل دو آیه قرآن به امام مهدی علیه السلام ali0077 0 622 ۵/تیر/۹۲ ۱۶:۱۳
آخرین ارسال: ali0077

پرش در بین بخشها:


بالا