کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 9 رای - 4.89 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مزاج شناسی
۲۰:۵۹, ۲۹/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/بهمن/۸۹ ۱۱:۲۵ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #1
آواتار
یکی از مباحث مهم در طب سنتی، بحث مزاج شناسی است. حضرت علی (علیه السلام) در خطبه یک نهج البلاغه می فرمایند: "خداوند انسان را مخلوطی از رنگ‏های گوناگون، و چیزهای همانند و سازگار، و نیروهای متضادّ، و اخلاط و مزاج‏های گوناگون، گرمی، سردی، تری، و خشکی قرار داد. "

طبق آثار مکتوب باقی مانده از دانشمندان گذشته، مزاج به معنای آمیختن دو چیز با یکدیگر است. در واقع مزاج کیفیت و حالتی است که از واکنش متقابل اجزا مواد متضاد (آتش، هوا، آب و خاک) به وجود می آید. در این واکنش متقابل، بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از مواد متضاد با هم ترکیب می شوند، و بر یکدیگر تاثیر می گذارند، از این ترکیب، کیفیت و حالت متشابهی به وجود می آید که مزاج نامیده می شود. به زبان بسیار ساده تر مزاج نتیجه تاثیر کیفیت های عناصر چهارگانه یعنی گرمی، سردی، خشکی، و رطوبت بر یکدیگر است.

اگر بدن آدمی را دقیقاٌ مورد برسی قرار دهیم، می بینیم که از اندام های متعددی تشکیل شده و هر اندامی از سلول های خاص ساخته شده است. هماهنگی اندام ها نیز موجب سلامتی و حیات و ادامه آن می گردد. در بدن هر فرد چهار نوع خلط وجود دارد که آنها را اصطلاحاٌ اخلاط اربعه می نامند. اخلاط اربعه که در واقع معادل همان عناصر اربعه یعنی آتش، هوا، آب و خاک می باشند، عبارت اند از صفرا ، خون ، بلغم و سودا. در حالت طبیعی، اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمی باید به حالت تعادل باشد تا زندگی و ادامه حیاط او مقدور باشد. تعادل اخلاط اربعه را مزاج گویند.
با مطالعه اخلاط اربعه به طور جداگانه وظیفه هر یک مشخص می شود. هر نوع مواد غذایی، اثر خاصی بر روی اخلاط اربعه می گذارد و آن را به حالت تعادل یا عدم تعادل در خواهد آورد. با توجه به اینکه تعادل کدام یک از این اخلاط در بدن به هم خورده باشد، یک فرد ممکن است صفراوی مزاج، دموی مزاج، بلغمی مزاج و یا سوداوی مزاج باشد. که انشاالله مشخصات هر یک به تفکیک ارائه خواهد شد.

مشخصات افراد صفراوی مزاج

صفرا چیست؟
خون از 4 بخش یا به عبارتی 4 طبقه تشکیل شده است. این بخش ها با توجه به وزنشان به ترتیب روی هم قرار گرفته اند. صفرا سبکترین خلط می باشد و در بالای سایر اخلاط قرار گرفته است. صفرا دارای مزاج گرم و خشک است.
خلط صفرا که معنی فارسی آن تلخه است دارای رنگ زرد تا سبز است. مزه آن هم تلخ است و از این رو به آن تلخه نیز گفته می‌شود. این خلط دارای چندین وظیفه می باشد، از مهمترین وظایف خلط صفرا ترقیق و قابل نفوذ کردن خون در مویرگها و گذرهای بسیار باریک غذا است. از دیگر وظایف خلط صفرا شستشوی جدار روده‌ها از بلغم‌ها و مواد چسبنده است. ضمنا احساس نیاز به دفع مدفوع نیز از کارهای خلط صفرا است. بخشی از خلط صفرا نیز به مصرف تغذیه برخی اندام‌ها مثل ریه می‌رسد.
نسبت این خلط در خون بایستی 1% باشد، در صورتی که از این مقدار تجاوز کند، در فرد با توجه به میزان افزایش این خلط ممکن است علائم زیر بروز نماید که به چنین فردی، صفراوی مزاج می گویند.

بازتاب روانی و رفتاري در افراد صفراوي:
1- علاقمند به ادبیات و ریاضیات، 2- داراي استعداد خشونت و بدخلقی، 3- پائیز و زمستان را دوست دارند، 4- گاهی عاشق و گاهی فارغ، 5- گاهی با اراده، گاهی سست، 6- گاهی پرانرژي گاهی کم انرژي، 7- داراي استعداد معنوي به صورت مقطعی، 8- تند و تیز و بی قرار، 9- گاهی پر جرأت و گاهی آرام، 10 - پرخاشگر، 11 - ناآرام و دودل، 12- گاهاً باعث رنجش دیگران می شود. 13 - تیزبین و دقیق در برخی ابعاد، 14 - مقید به اصول، منظم و حساس، 15- آینده نگر و گاهاً خیالباف و دقیق در تصمیم گیري، 16 - حاضرجواب و باهوش، 17 - گاهاً سخاوتمند، 18 - میل بالاي جنسی و توان جنسی متغیر، 19 - سریع، چالاك و پرانرژي 20 - پرحرف.

علائم پوستی صفراوي ها
داراي پوستی خشک و بدون رطوبت، داراي منافذ پوستی درشت، رگهاي دست گاهی آشکار و گاهی پنهان هستند، رنگ پوست گرایش به زردي دارد، سفیدي چشم سفید با گرایش زرد است، مردمک چشم میشی روشن است، موي سر، خشک و ضخیم و برجسته است، رنگ مو، سیاه و خرمایی است و صفراويها غالباً کم مو هستند.

علایم گوارشی صفراوي ها
مزة دهان تلخ صبحگاهی است، غالباً دهان خشک و تشنه است، افراد صفراوي کم اشتها هستند، توان هضم غذا بالاست، نفخ معده ندارند، یبوست ندارند، گرایش به شیرینی و شوري هم ندارند.
افراد صفراوي غالباً گرایش به ترشی دارند، بوي بد دهان ندارند، بوي بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم ندارند، تمایل به سردي ها دارند و از گرمی ها گریزانند.

افراد صفراوي غالباً در اثر حجامت تعدیل مزاج یافته و رنگ و رویی به مراتب روشنتر از قبل خواهند داشت، اشتهاي آنان با حجامت افزایش مییابد و در صورت تکرار حجامت فربه و چاق خواهند شد. نمونهاي از رژیم غذایی مناسب براي افراد صفراوي کاهوست که سرد و تر است و براي دفع صفرا مفید است. ماهی، ماست و به طور کلی لبنیات، گوجه فرنگی، مرکبات، ماء الشعیر (آب جو) آبغوره ، آبلیمو براي صفراوي ها مفید و لازم است.

ادامه دارد...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 3 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۰:۵۶, ۲۷/بهمن/۸۹
شماره ارسال: #21
آواتار
با توجه به اهمیت تغذیه مناسب، جهت متعادل نگه داشتن مزاج، لازم است تا مزاج مواد غذایی اعم از گیاهان و حیوانات را بدانیم تا بتوانیم با توجه به مزاج خود، مواد غذایی مناسبی را برای خوردن انتخاب نماییم.
البته نکته ای که حائز اهمیت است این که معصوم می فرماید: (اصل کل داء البروده - اصل و ریشه هر بیماری سردی است)، همچنین بهترین مزاج، مزاج گرم و تر می باشد؛ بنابراین باید سعی شود همزمان با مصرف مواد غذایی مختلف و با انواع مزاج ها، بیشتر از مواد غذایی با مزاج گرم استفاده شود.

مزاج گیاهان

قدرتمندترین و کاربردی ترین قسمت گیاه، دانه گیاه می باشد. دانه گیاه آن قدر قدرتمند است که می تواند مزاج خاک را به مزاج خود تغییر دهد. با کاشتن دانه های متفاوت در خاک، گیاهان متفاوت می روید. برآیند جغرافیایی نیز بر مزاج گیاه تاثیر دارد.
سه قانون کلی برای تشخیص مزاج گیاهان داریم: 1- مزه ها 2- رنگ ها 3- بوها. البته این قوانین استثناهایی دارد.

قانون مزه ها
مزه های شیرین --> گرم
مزه های تند --> گرم
مزه های شور --> گرم
مزه های تلخ --> گرم (به جز کافور که سرد است)
مزه های ترش --> سرد
مزه های گس --> سرد
بی مزه ها --> سرد

قانون بوها
بوهای تند --> گرم (فلفل)
بوی سرکه --> سرد
بوی مواد شیمیایی و زباله --> سرد
بوی مشک --> خیلی گرم
بوی گل مریم، گل محمدی، گل یاس --> گرم و لطیف
دود اسفند --> گرم

قانون رنگ ها
بیشتر مشکی ها --> گرم (خرما، سیاه دانه)
بیشتر قرمزها --> گرم (به جز گوجه فرنگی)
رنگ میوه ها هر چه به سمت رنگ های روشن برود، مزاج آنها سردتر می شود.

مزاج حیوانات

در ادامه مزاج بعضی از حیوانات ارائه می گردد:

زنبور --> مظهر صفرا
زنبور قرمز --> مظهر دم
کرم خاکی --> مظهر بلغم
مورچه --> مظهر سودا

مزاج پرندگان
گجشک --> گرم (جنب و جوش گنجشک نشانی از صفرای زیاد آن است) - برای درمان فشار خون بالا
کبوتر --> گرم (کمتر از گنجشک) - برای درمان فشار خون پایین
مرغ خانگی --> گرم (کمتر از کبوتر)
بوقلمون --> گرم
مرغ ماشینی --> سرد
خروس --> گرم

مزاج چهارپایان
گوسفند --> گرم
گاو --> سرد
بز --> سرد
گوساله --> سرد (کمتر از گاو)
شتر --> گرم

ماهی --> سرد
میگو --> گرم
خاویار --> گرم

امضای احیاء
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد كه من به آنچه انجام مي‏دهيد آگاهم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۴, ۲۹/بهمن/۸۹
شماره ارسال: #22
آواتار
سلام ما با دکتر خیراندیش رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران در ارتباط هستیم
ایشون محقق طب اسلامی و بتیانگزار حجامت درمانی در ایران هستند
هر کس به من ایمل بزنه براش سی دی ها رو پست میکنم
در ضمن ما با دکتر ابوالحبیب نیز در ارتباط هستیم ایشون از همکاران آقای دکتر خیر اندیش اند که در ارمنستان طب اسلامی میخوانند

امضای مهدی-68
مخسب آسوده ای برنا که اندر نوبت پیری*****بحسرت یاد خواهی کرد ایام جوانی را !!!!!
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۸:۰۰, ۲/اسفند/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/اسفند/۸۹ ۱۹:۰۱ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #23
آواتار
مزاج و اخلاط بدن انسان تابع عوامل مختلفی است. این عوامل را می توان تحت عنوان غذا مطرح کرد. در طب اسلامی و سنتی، 8 نوع غذا وجود دارد که در ادامه ارائه می شود.

1- غذای بلعیدنی و نوشیدنی
این نوع غذا، تنها غذایی است که طب نوین هم آن را قبول دارد. این نوع غذا همیشه مورد توجه اسلام بوده است و برای آن آداب و قوانینی را بیان کرده است. آداب غذا خوردن از لحاظ اسلام خیلی مفصل است. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای غذا خوردن و گفتن «الحمدالله» بعد از خوردن غذا.
تا گرسنه نشده اید غذا نخورید و قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید.
قبل و بعد از غذا دست ها را بشویید
در حالت نشسته غذا بخورید و از خوردن غذا به صورت ایستاده و در حال راه رفتن پرهیز کنید.
در زمان غذا خوردن، کفش به پا نداشته باشید.
در موقع غذا خوردن به غذا نگاه کنید و از نگاه کردن به دیگران بپرهیزید.
در زمان غذا خوردن از صحبت کردن پرهیز نمایید.

همچنین غذا بایستی از لحاظ مزاج، با سن افراد، جنسیت، فصل و شرایط اقلیمی محیط زندگی تناسب داشته باشد.

2- غذای شنیداری
مجموعه آنچه را که می شنویم، غذای شنیداری را تشکیل می دهد. میزان اثر این غذا از غذای بلعیدنی بیشتر و سریعتر و ماندگارتر است. زمانی که غذایی را می خورید، بایستی زمانی برای هضم به آن اختصاص پیدا کند تا جذب بدن شود و بعد از مدتی هم اثر آن در بدن از بین می رود. اما آنچه را که می شنویم، بدون نیاز به گذشت زمان، اثرش را می گذارد و گاهی این کلام آنقد اثرگذار است که تا سالها در یاد انسان باقی می ماند. در حقیقت زخم بدن خوب می شود، اما زخم زبان ماندگارتر است.
تمامی حروف، جملات، لحن کلام، صداها و موسیقی ها دارای اثر و طبع مخصوص به خود هستند.
کلام الهی (قرآن)، کلام معصومین و ادعیه و همچنین صوت دلنشین قرآن دارای طبع گرم هستند.
صداهای موجود در طبیعت شامل صدای آب، باد، آبشار و پرندگان و حیوانات دارای طبع گرم هستند.
کلیه اصوات مصنوعی اعم از صدای ماشین، موتور، کارخانه ها و ... طبع سرد دارند.
موسیقی های غرب دارای طبع گرم اول و سرد آخر می باشند. به این صورت که ابتدا در افراد شور و هیجان و گرمی ایجاد کرده و در نهایت به پوچی می رساند.

3- غذای پنداری

معصوم می فرماید: گمان و پندار بد، بدن را سوراخ می کند.
از مهم ترین غذاها در طب اسلامی و سنتی، فکر، پندار و تصورات انسان است. پندار باید مثبت و امیدوارکننده باشد تا انرژی مثبت تولید کرده و زمینه ساز هضم و جذب بهتر غذا در بدن شود. پندار بد و منفی و تصویرسازی در مورد افراد و جهان اطراف، قبل از همه خود شخص را تحت تاثیر قرار می دهد و درگیر می کند؛ نه سایر افراد را.

ادامه دارد ....
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۶:۱۶, ۴/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #24
آواتار
4- غذای دیداری
هر آنچه را که می بینیم برای بدن یک غذا محسوب می شود که بر سیستم گوارش ما تاثیر می گذارد. دیدن یک منظره طبیعی زیبا مانند آبشار، آب روان، جنگل و کوهستان، تاثیری مثبت و دیدن ترافیک، تاثیری منفی خواهد داشت. در حقیقت هر منظره ای که ساخته دست خداوند است دارای طبع گرم و هر آنچه حاصل دست بشر است، طبعی سرد دارد.
تمام مناظری که در اطراف ما قرار دارد، دارای رنگ می باشند. رنگ ها یکی از غذاهای دیداری مهم هستند. رنگ های موجود در طبیعت، مانند رنگ درختان و گل ها رنگ هایی با طبع گرم هستند.
نکته مهمی که باید بیان شود، انتخاب رنگ لباس است، بهترین رنگ ها از دید اسلام، رنگ های سفید، زرد، سبز و آبی هستند. که هر یک اثر خاصی نیز دارند. (مثلا رنگ آبی مانع چشم زخم می شود.) رنگ مشکی در اسلام مکروه عنوان شده زیرا رنگ سیاه موجب غلبه سردی بر بدن می شود.

5- غذای بویایی
آنچه را که استشمام می کنیم، هم غذا هست. بوها در ذائقه انسان تاثیر می گذارند. بعضی از آن ها گرم و بعضی سرد هستند. بوهای گرم، اشتها را زیاد و بوهای سرد، اشتها را کم می کنند. همچنین به کمک بوهای گرم می توان مغز را گرم و فرد را از افسردگی، آلزایمر و کند ذهنی نجات داد.
بوی عصاره گل ها مانند گل محمدی، گل یاس، بهار نارنج، بوی اسفند گرم هستند. بوهای شیمیایی، سرد می باشند.

6- غذای جذبی
غذای جذبی از طریق پوست مصرف می شود. غذای جذبی دو مزیت نسبت به غذای خوردنی و آشامیدنی دارد: 1- اثر غذای جذبی خیلی سریعتر و راحت تر از غذای بلعیدنی می باشد. 2- غذای خوردنی و آشامیدنی، روی سایر اندام های بدن هم اثر می گذارد، اما غذای جذبی را می توان تنها در محل یک اندام خاص مصرف نمود.
در مورد انواع غذای جذبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
استفاده از انواع روغن های گرم مانند روغن کنجد در موضعی که درد می کند و سرد شده است. مانند درد مفاصل و یا سرد شدن معده.
بستن موضعی از بدن با شال پشمی. (بستن کمر)
استفاده از تشک و زیرانداز گرم و مناسب مانند پشم و پنبه. (به علت اینکه در زمان خواب بدن از بیرون سرد می شود؛ حتما باید از روانداز و زیرانداز مناسب استفاده شود. تشک ها همواره با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف انتخاب می شده است. ولی متاسفانه امروزه باب شده که از تشک های خوشخواب در همه مناطق استفاده شود. که عامل مهمی در انتقال سرما به بدن محسوب می شوند...)

ادامه دارد ...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۸, ۵/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #25
آواتار
7- غذای اُنسی
همه انسان نیازمند غذای انسی هستند. غذای انسی، همان همدلی و مانوس بودن است.
انس با خداوند بالاترین و بهترین مرتبه انس است. قلب انسان، حرم خداوند است. شیعیان در رابطه با غذای انسی، ثروتمندترین مردم جهان هستند، زیرا علاوه با انس با خداوند، با ائمه اطهار که انسان های بسیار والایی هستند نیز مانوس می باشند.
در زندگی اگر در کنار افرادی زندگی کنیم که علاقه و احساسی بین ما وجود ندارد، موجب می شود تا همه چیز را سیاه ببینیم و برعکس، وجود روابط صمیمانه بین افراد موجب می شود تا کویر خشک را هم بهترین مکان زندگی احساس کنیم. غذای انسی بر اشتها و هضم غذا و سلامتی انسان ها تاثیر به سزایی دارد.

8- غذای جنسی
همه انسان ها در برابر غذای جنسی مانند کودک هستند و مثل او برخورد می کنند. تمام انسان ها به محبت نیاز دارند و خواستار ابراز آن هستند. یکی از نشانه های سلامت یک جامعه، سلامت جنسی آن جامعه است. قوه جنسی تابع مزاج، جنسیت، سن و موقعیت جغرافیایی زیست و طبع غذای غالب آن منطقه می باشد. علاوه بر طبیب، هر فرد، خود به تنهایی بایستی جهت متعادل نگه داشتن این قوه، با توجه به عوامل موثر (که عنوان شد)، در انتخاب دارو و غذا دقت لازم را نماید.

از برآیند 8 غذای ارائه شده، هضم به وجود می آید. در صورتی که در یکی از این غذاها کمبود و نقصی باشد، هضم هم ناقص صورت می گیرد.

مراحل هضم
به طور کلی مراحل هضم به 5 مرحله زیر تقسیم می شود:
1- هضم اول در دهان (مهمترین بخش گوارش در دهان صورت می گیرد زیرا در صورتی که نقصی در غذا باشد، غذا بد وارد معده می گردد)
2- هضم دوم در سرمعده (3 تا 4 ساعت بعد از خوردن غذا)
3- هضم سوم در قعر معده (3 تا 4 ساعت بعد از سرمعده)
4- هضم چهارم در کبد
5- هضم پنجم در رگ ها و مویرگ ها
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۳۳, ۱۲/اسفند/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۲/اسفند/۸۹ ۱۴:۳۴ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #26
آواتار
مراحل اصلی زندگی انسان

مراحل اصلی زندگی انسان دارای چهار مرحله 7 ساله می باشد. 1- بدو تولد تا 7 سالگی؛ 2- 7 تا 14 سالگی؛ 3- 14 تا 21 سالگی؛ 4- 21 تا 28 سالگی

1- هفت سال اول زندگی
دو عنصر گرمی و رطوبت در بدن وجود دارد. گرمی و سردی باید در این سن کنترل شود و نباید به صورت زیان بخش و بیش از اندازه مصرف گردد. البته تغذیه مادر در زمان بارداری در مزاج نوزاد بسیار موثر است. گرمی و رطوبت نوزاد ممکن است با توجه به تغذیه مادر تغییر کرده و کم یا زیاد شود. به عنوان مثال کودک دچار زردی و یا بی حالی بیش از اندازه شود.

2- هفت سال دوم زندگی
در جنس مونث رطوبت بالا موجب افزایش قد و رشد سایر اندام های آنها می شود. در جنس مذکر رطوبت کمتر از مونث است. حرارت موجود در این سن بیشتر به مصرف مغز و رشد فکری می شود.

3- هفت سال سوم زندگی
در هر دو جنس، رطوبت کاهش یافته و حرارت همچنان باقی است. حرارت این سن موجب بروز رفتارهای زیر می شود: جست وخیز، شور و عشق، کارهای جسورانه، رفتارهای غیرعادی و درگیری با پدر و مادر.

4- هفت سال چهارم زندگی
مقدار رطوبت در هر دو جنس کم می شود. (البته نه به صورت محسوس). اما گرما ثابت و مطلق می ماند. در حقیقت گرما به اوج خود می رسد و موجب بروز رفتارهایی خارج از عرف اجتماعی می شود.

سن 28 تا 35 سالگی
حرارت رو به کاهش می گذارد. این کاهش زیان بخش نیست و در حقیقت آرام کننده است. البته مقداری حرارت و گرما تا سن 40 سالگی ادامه می یابد.

سن 40 سالگی
40 سالگی، سن تعادل است. در صورتی که فردی بتواند با کمال تندرستی و سلامت وارد سن 40 سالگی شود، می تواند سال های طولانی به زندگی خود ادامه دهد. مانند حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

40 تا 60 سالگی
سردی رو به افزایش می گذارد. پرشتاب و کم شتاب بودن سردی در ظاهر افراد دیده می شود. به عنوان مثال با بروز سفیدی در مو.

60 سال به بالا
از این سن، سردی رو به بالا می رود تا جایی که به سردی مطلق که مرگ هست، منجر می شود.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۲۱, ۱۷/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #27
آواتار
با سلام و تشکر ویژه از سرکار احیای محترم

مطالب بسیار مفیدی هست Smile

جزاکم الله خیرالجزاء

امضای حقیقت جو
روزی اگر ولای تو گردد بلای جان

من می خرم به قیمت جان، این بلا علی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۳, ۱۷/اسفند/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/اسفند/۸۹ ۲۲:۴۴ توسط mahdidost.)
شماره ارسال: #28
آواتار
اگر خواهان دانستن مزاج خود هستيد
مي توانيد به صورت خيلي آسان با گذاشتن پارامتر ها و خصوصيات كنار يكديگر مانند پازل مزاج خود را بدست آوريد .


تصویر زیر حاوی اطلاعاتی است که شما برای تشخیص مزاج خود نیاز دارید.
[تصویر: 14il8f3gukwfc5sspcr.jpg]

برای دیدن تصویر در ابعاد واقعی اینجا را کلیک کنید

منبع :طبیب خراسان
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۶:۴۲, ۱۹/اسفند/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۹/اسفند/۸۹ ۶:۵۱ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #29
آواتار
با تشکر فراوان از دوستمان mahdidost

دو مقاله که توسط دکتر خیراندیش تهیه شده است، برای دانلود ارائه می گردد. انشاالله که مفید باشد.

1- مزاج شناسی: شامل علائم عمومی و اختصاصی شناخت اخلاط چهارگانه

http://parsaspace.com/files/0783858884/M...2.pdf.html

2- شناخت مزاج ها و طبایع: شامل ارائه مزاج و طبایع ارکان و عناصر موجود در نظام طبیعت

http://parsaspace.com/files/7883858884/N...a.pdf.html

همچنین به کمک عکس هایی که در لینک زیر ارائه شده، به مزاج خوراکی ها پی ببرید.

http://basijmed.ir/Public/kolnegar/TebeS...hazaha.rar
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۵۵, ۲۴/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #30
آواتار
هو الشافی

مقدمه:
این مقاله سعی دارد توجه ما را به این نکته جلب کند که
رعایت کامل اصول تغذیه اگرچه مهم و لازم هستند ولی به تنهایی نمی توانند در رسیدن به سلامتی روح و جسم کافی باشند؛
متاسفانه نا آگاهی یا غفلت ما گاهی اوقات باعث میشودبه راحتی گناه کنیم، با ارتکاب هر گناهی که توسط شرع مقدس انجام آن حرام می باشد،آسیبی حتی در برخی موارد، به مراتب بیشتر از رعایت نکردن اصول تغذیه به جسم و روح خود وارد می نمایند و دچار بیماریهای مختلف می گردند.

از گناهان روز مره مانند دروغ، غیبت، تهمت، نگاه حرام به نامحرم، رعایت نکردن حجاب اسلامی و خوردن حق الناس گرفته تا گناهان دیگر که متاسفانه در جامعه امروزی ما بسیاری از افراد بدون هیچ شرم و حیائی، به صورت یک عادت روزانه مرتکب آنها می شوند، همگی در ایجاد اخلاط فاسد و تغییراتی حتی ناگهانی در سیستم طبیعی بدن و عدم تعادل آن موثر می باشند.
در طب سنتی در مبحث اعراض نفسانی در این زمینه مطالب ارزشمندی ارائه شده است که در این مقاله به کلیاتی از آن می پردازیم.


ساختار بدن و علت بیماری از منظر طب سنتی:
ساختار وجود آدمی دارای دو بخش است
یکی بخش اخلاط و عناصر تشکیل دهنده بدن و یک بخش ساختار روانی و روحی که قطعاً تاثیر متقابلی بر روی هم دارند.
وقتی بیماری در سطح جسم رخ می دهد اختلالی در اخلاط است یعنی عدم انسجام در اخلاط می باشد به عبارتی دیگر یا اخلاط فاسد می شوند یا زیادتر و یا کمتر از معمول می شوند و یا در جای نامناسب قرار می گیرند و به طور کلی این اختلال خلطی مبنای ایجاد بیماری است.
حال سوال اصلی این است که چرا و به چه مکانیزمی این اخلاط در بدن انسان به هم می ریزند؟

عواملی خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اخلاط و مزاج ما دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت ما و یا موجب از بین رفتن سلامت ما می شوند که به آن اسباب ضروریه یا سته ضروریه یا اسباب سته می گویند
یعنی غذا و نوشیدنیها، هوا، احتباس و دفع، خواب و بیداری، حرکت و سکون و نهایتاً اعراض نفسانی.

اعراض نفسانی مهمترین عامل بیماری:
اعراض نفسانی یعنی حالتهای روحی و روانی مثل غضب و خشم و سایر ویژگی های رفتاری و اعمال ویژه آدمی.
هر اختلالی که در ساختار شخصیت و روان انسان ایجاد شود بر روی اخلاط تاثیر می گذارد.
مثال جالبی حکیم سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی آورده است که می گوید مهمترین عاملی که بر روی اخلاط تاثیر می گذارد و باعث اختلال بدن می گردد، اعراض نفسانی یا حالتهای روحی و روانی است، او می گوید اگر چیزی به کسی بگویید که عصبانی شود، سریعاً تمام بدنش گر می گیرد، به لرزش می افتد و حرارت در بدنش ایجاد می گردد و تمام ساختار بدنش در چند لحظه دچار تغییر می شود، این حرارت و تغییراتی که ایجاد شده بخاطر آن است که از این کلمه شما رنجیده است، بنابراین می توان گفت اعراض نفسانی و حالات روحی و روانی بیشترین تاثیر را بر روی اخلاط و ساختار جسمی ما دارد. چون قدرت و سرعت تاثیرشان از غذا و از همه چیزهای دیگر بیشتر است.

وقتی که غم و غصه، اضطراب و نگرانی فکری شما زیاد می شود، روند تولید سودا در بدن افزایش می یابد، پوست سیاه می شود، زیر چشم ها سیاه می شوند و ممکن است سوزش معده، یبوست، ریزش مو و مشکلات دیگری حادث شود و می گویند فرد دچار غلبه سودا شده است چرا که یکی از مهمترین علتهای مهمش حالتهای روحی و روانی است، کسی که غصه می خورد و دچار غم است بعد از مدتی تغییرات اخلاط در بدنش به شکل واضح صورت می گیرد.

گناه و اثرات منفی آن از منظر طب سنتی:
خداوند متعال این بدن را به گونه ای دقیق طراحی کرده است که اعمالی که از آن سر می زند، در حوزه فیزیولوژی در همه انسانها یکسانند: خوردن، خوابیدن، ارتباط جنسی و ... منتها پروردگار قواعدی را گذاشته است تا این اعمال، تعادل اخلاط جسم را به هم نریزد، اگر از اعمالی که با این اخلاط جسم تنظیم شده اند، تخطی کنیم و رفتار را از چارچوب این دستورالعمل هایی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است، خارج کنیم؛ یعنی مرتکب گناه شویم و از دستورالعملی که صانع مهربان انسان برای این وجود گذاشته است خارج شویم باید منتظر بازخورد آن در جسم و روحمان باشیم.
از گناه تعابیر زیادی شده است یکی از آن تعابیر ذنب است. ذنب به مفهوم دم و دنباله است یعنی آثار گناه در وجود آدمی باقی مانده و به دنبال او کشیده می شود.
پیامبر اعظم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند: هر گناهی که فردی مرتکب می شود، نقطه سیاهی (سوداء) بر روی قلبش ایجاد می کند تا این که سیاهی ها زیاد می شود و کل قلب را می گیرد.
بنابراین گناه به معنای ارتکاب به عملی است، خارج از قواعدی که خالق برای این وجود طراحی کرده است که مستقیماً اثرش به خود گناهکار بر می گردد.
کارکردهای گناه چون خارج از سیستم تعریف شده برای وجود انسان است، وجود را تخریب می کند و این وجود وقتی تخریب شد دچار بیماری و اخلاط نابجا می گردد .

گناه و تاثیر آن در ایجاد اضطراب و از بین رفتن حس امنیت:
خداوند در قران کریم تعبیر زیبایی آورده است و می فرماید کسی که از من غافل شود، زندگی سختی خواهد داشت.
وقتی غفلت و گناه ایجاد می شود و فاصله از خداوند ایجاد می شود، احساس امنیت از بین می رود و می دانیم اساس خوشبختی حس امنیت است و اساس بدبختی عدم حس امنیت و اضطراب و ترس است که مادر تمام بیماریهاست.
وقتی با گناه این فاصله ایجاد می شود، آرامش جای خود را به اضطراب می هد. اضطراب و افسردگی و غم ایجاد سوداهای رسوبی و بیماری زا می کند. در سال 1985 میلادی در هاروارد نیز تحقیقاتی انجام شد و گفته اند که مهمترین عامل ایجاد سرطان، ایجاد بیماریهای عفونی، بیماریهای روماتیسمی و تمامی اختلالات، عقب نشینی سیستم ایمنی است که مهمترین علت آن غم و غصه و اضطراب است.
حال قلب یک فرد گناهکار سفت و سخت می شود و سیاه می گردد، دیگر جایگاه خداوند نیز نخواهد بود و از خداوند فاصله می گیرد و دچار اضطراب می گردد که این شروع تغییرات سودای بیماری زا در بدنش خواهد شد، هیجانات صفرایش را بهم می ریزد، بلغم، سودا و دم را به هم می ریزد و اختلال اخلاطی بسیار بدی ایجاد می کند که پایه تمام بیماریها از جمله سرطان است، سرطانها از رسوب سودا ایجاد می شوند و امروزه تاکید دارند که اضطرابها یکی از اصلی ترین فاکتورهای بروز سرطان است.

کلام آخر:
در نتیجه " الا بذکرالله تطمئن القلوب" حقیقتاً تموج و اختلال و پریشانی روان که منشاء آن گناه و دوری از خداوند است، باعث عدم تعادل ساختاری و شخصیتی شده که منجر به ایجاد سودا و اختلال در مکانیزم بدن انسان شده و انواع بیماریها را به همراه خواهد داشت.


[تصویر: gonah.gif]

مطلب بالا با قدری تلخیص آورده شده
اصل مطلب در سایت سینای سلامت
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  گرم مزاج ها بخوانند علی املشی 2 620 ۱۰/تیر/۹۵ ۱۵:۲۷
آخرین ارسال: mohsen21
  کاربردهای مزاج شناسی در انتخاب همسر و زناشویی+دانلود جزوره mahdidost 10 6,508 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۹
آخرین ارسال: amir4515
  آزمون شناخت مزاج علی املشی 11 2,265 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۵
آخرین ارسال: amir4515
  مزاج شناسی چیست؟ arax2015 1 288 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۳
آخرین ارسال: amir4515
  انتخاب شغل بر اساس مزاج یاســین 16 7,145 ۲/تیر/۹۴ ۱۹:۲۱
آخرین ارسال: amirak

پرش در بین بخشها:


بالا