کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 3.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
من میگویم که این امتحان خدا نیست بی کفایتی مسولین است!
۰:۲۲, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱۳:۴۰ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
(۱۶/آبان/۹۱ ۱۹:۵۲)yektasepas نوشته است:  باسمه تعالی
سخن رانی "عبور ازنیل "استاد رائفی را گوش کنید بسیار عالی است و جواب این سوالتان را می گیرید
خلا صه اش این است که قبل از ظهور هر منجی ای از طرف خداوند در طول تاریخ 4 امتحان صورت می گیرد :
1- امتحان اقتصادی

می گویم که چرا این نوع امتحان اقتصادی فقط مخصوص مردم عادی است ؟! و مسئولان و روحانیون کوچکترین آسیب

و فشاری از تورم ها و گرانی ها نمی بیننند چون اولا حقوق رییس و روساخیلی بالاست , ثانیا اینها هزارجور رانت و

پاداش و ... دارند , ثالثا در خانه های مصادره ای زندگی می کنند و اجاره نمیدهند , رابعا هر چیزی ( مواد غذایی ,

لوازم و ...)را که بخرند از جیب حساب نمی کنند و خبر دقیق دارم که برای اداره یاورزاتخانه فاکتور می کنند ,پس این

تورم سرسام آور فقط آزارنده مردم عادی است نه سران درجه اول و دوم و سوم و روحانیت حاکم که از رفاه مطلق

برخوردارند . والله که حتی همین رائفی هم با پولهای اهدایی ح ک و مت ( از بیت المال) زندگی بسیار مرفهی دارد .


آیا راست گفته اند که کاهنان و بالایی ها ، با این جور حرفها که اوضاع بد اقتصادی(-ناشی از بی کفایتی و دزذی-)

امتحان و مشیت الهی است ، عوام الناس دیندار را تخدیر می کنند و خود در رفاه مطلق می زیند ؟!


پ.ن : لطفا این پست را مدیران پاک نکنند و جواب حرف را باید با حرف داد نه حذف , اگر پاک کنید مشمول ذمه

( -که عوام به غلط مشغول ذمه می گویند-) شمر و ابن زیاد و معاویه و اولی و دومی باشید . دی:

همین
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱:۲۳, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱:۲۴ توسط شاهین نقوی.)
شماره ارسال: #11
آواتار
(۱۷/آبان/۹۱ ۰:۵۸)علی 110 نوشته است:  اما شما وقتی استشهاد به آیات قرآن می کنید یعنی استشهاد با آیات قرآن را قبول میکنید!
پس در پاسخ به شما
اول خداوند در مورد فقر و غنا بخشیدن و دخالت مستقیم در امر روزی در قرآن می فرماید
أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (37-روم)
پس اگر مبنا را بر آیات قرآن بگذاریم که مورد تأیید شما هم هست که اگر نبود به آن استشهاد نمیکردید مشاهده میکنید که مطالب ارائه شده ی شما باطل است با میزان و سنجش معارف قرآن

برادر نجفی ما منتظر هستیم
و به توفیق الهی إن شاء الله کاملاً آمادگی داریم برای ادامه ی مناظره


اولا که من نجفی نیستم بلکه نقوی هستم ( یعنی شما به صورت ناخودآگاه افراد مشکوک به ن ظ ام را همتراز

و همردیف نجفی می دانید )

ثانیا من در نوشته شما فقط و فقط جبرگرایی شدید می بینم که این سنتی اموی است.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۳۲, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱:۵۸ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #12
آواتار
برادر عزیز از اینکه به اشتباه نام شما را نجفی گفتم از شما عذر خواهی میکنم
اما نکاتی چند
ببینید برادر
آیا ذکر آیات قرآن یعنی جبر گرایی؟

مسلماً معنای آن جبر گرایی نیست
صریح آیات دارد به سادگی و وضوح مطرح میکند که گشایش روزی و تنگی روزی به دست خداست
اگر منکر شوید که کافر به آیات خدا هستید

در آیه دیگر هم صراحتاً دارد بیان میکند که بیماری و نقص در اموال و .... همگی از مظاهر امتحان الهی هستند
و اگر باز منکر این معنا شوید هم باز این کفر به آیات خداست


اما در مورد جبرگرایی که خود از مظاهر عظیم انحراف اعتقادی است

حال سوالی از شما دارم
جبر است
یا
اختیار است
یا چیزی ما بین آن
با مسئله ی روزی هم آغاز میکنیم
موافقید؟
ببینیم نقش انسان در کسب روزق روزی اش جبر است، یا اختیار است یا چیزی ما بین آن است

وظیفه ی انسان در قبال کسب روزی چیست
و تلاش او و تدبیر او چه میزان در افزایش و کاهش رزقش اثر دارد؟
استدعا دارم شما به این سوالات پاسخ دهید
تا بعد حقیر هم پاسخ مبسوط را تقدیم کنم

إن شاء الله و به توفیق الهی
ما کاملاً آمادگی مناظره را داریم

(۱۷/آبان/۹۱ ۱:۲۳)شاهین نقوی نوشته است:  اولا که من نجفی نیستم بلکه نقوی هستم ( یعنی شما به صورت ناخودآگاه افراد مشکوک به ن ظ ام را همتراز

و همردیف نجفی می دانید )

ببینید برادر عزیز
یکبار دیگر برادرانه به شما توصیه میکنم
شما نهایتاً از روی گمان میتوانید این احتمال را بدهید که بنده افراد مشکوک به نظام را همتراز با نجفی بدانم
اما نهایتاً گمانی است که با یقین فاصله دارد و دادن نظرات و نسبت های اینچنینی به این شکل از مصادیق تهمتی است که بدتر از غیبت است و غیبتی که بدتر از زنا است
ما در روایات داریم که انسان باید حسن ظن داشته باشد
شاهین نقوی که نام شما است
دو بخش دارد
شاهین و نقوی
شباهتی زیادی به شاهین نجفی دارد که در مورد امام علی النقی آن کلیپ اهانت آمیز را ارائه کرده
پس طبیعی است که ذهن به اشتباه
شاهین نقوی را شاهین نجفی بنویسد
به هر حال باز هم از این اشتباه پوزش می طلبم

به هر حال اگر مایل بودید برادر
ما به توفیق الهی إن شاء الله آماده ایم که تا هر جا که لازم میدانید به مناظره در مورد این بحث بپردازیمSmile

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۰۱, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱۱:۰۱ توسط freewish.)
شماره ارسال: #13

شاهین نقوی عزیز، شما به دیگران نسبت جبر گرای اموی و قضاوت نا آگاهنه می دهید چون از نوشته های خودتان برداشت هایی بر علیه شما را میکنند.
حال لطفا به حرفهای خودتان در تالار کمی گوش کنید،
- شاهین نقوی میگوید بیایید کتاب "لطایف النقی" را در مورد فضایل امام نقی (علیه السلام) تالیف کنیم. لطف کنید فایلی را تهیه کرده اید در اختیار ما بگزارید تا با نظرات شما بیشتر آشنا شویم.
- شاهین نقوی بسیاری از افراد بزرگ جامعه و مدیران را می شناسد و از آنها اسنادی در اختیار دارد که اگر رو کند موجب زندانی شدن آنها یا خود او در زندان تعطیل شده کهریزک می شود.
- دکتر عباسی هم از نظر بعضیها بیشتر از کارتون یوگی استراتژِیی ندارد.
- شاهین نقوی پروفایل خود را پر نمیکند، آیا قصد ماندن در تالار را دارد؟
- نظرات جزیی شاهین نقوی در پستها بماند، خودش حتما متن آنها را میداند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۱, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱۱:۵۳ توسط blue.blood.)
شماره ارسال: #14
آواتار
(۱۷/آبان/۹۱ ۰:۴۰)مجید املشی نوشته است:  
ببینید آقای نقوی

قرار ما چیز دیگری بود. گفتیم باید برای حرفهایمان دلیل هم اقامه کنیم.

جه فرقی بین یک شبه افکن و کسی که حرف درست و حقیقت را بیان می کند وجود دارد؟!
این اخبار دقیق شما سند هم دارد؟
آیا می توان اشتباه یک نفر را برای دیگر افراد هم تعمیم داد؟!
به شما عرض کردم که اگر برای حرفتان برهان هم داشته باشید یقینا پاسخ مناسبی هم دریافت می کنید. اما به این صورت...

عزیز ِ من ، این چیزا دیگه سند نمیخواد ... خیلی واضحه ...

نقل قول:ببینید اولاً کسی که میگوید اول من باید تکونی بخورم تا خدا در عوض کاری کند
هنوز نفهمیده که حتی همان تکان هم به توفیق الهی خورده و اگر توفیق خدا شامل حالش نبود توانی و عزمی برای گام برداشتن به سمت خیر نداشته

آقا علی ، نمیخوام بحث رو چند شاخه کنم ، ولی این که میشه جبر ... مگه اینکه تو کلمه ی توفیق یه چیزی باشه که من درک نکرده باشم ...


إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

نقل قول:ارتباطش با این آیه چیست و چرا ناقض برداشت معروفی است که به غلط معمولاً از این آیه میشود
ببینید خداوند از سر رحمت و فضل خود بارها شده است بر کسان و حتی امتهایی که کفران نعمت کرده اند و در مسیر خیر گام بر نمیدارند فیض میدهد و مقلب القلوبی میکند
کما اینکه بسیار دیده اید که کسانی امری گناه میکنند و بر اثر فضلی بی استحقاق دستگیری میشوند

اما همانطور که سیاق آیه هم نشان میدهد
منظور این است که خدا اگر نعمتی به قومی یا شخصی بدهد، کریم تر از آن است که بخواهد بی دلیل بستاند مگر آنکه مقدماتش را خود دریافت کننده ی نعمت با اعمال و رفتار اختیار خود فراهم کند
و همانطور که ملاحضه میفرماید
تغییر حالت را در پایان آیه منوط به ارتکاب گناه کرده
یعنی تغییر حالت از منعم بودن به محروم شدن از نعمت!!!!!!!!!!!!!!


شرمنده آقا علی ، ولی شما از یه تفسیر استفاده کردی ، من از یه تفسیر ِ دیگه استفاده میکنم ...

نقل قول:منظور از آیه "اِن‌َّ اللّه‌َ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوم‌ٍ حَتّی‌َ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم‌" چیست‌؟




پرسشگر محترم‌!خداوند متعال در سوره رعد، آیه 11 (آیه مورد نظر شما) می‌فرماید:"برای انسان مأمورانی است که پی در پی‌، از پیش‌رو، و از پشت سرش او را از حوادث ]غیر حتمی‌[ حفظ می‌کنند، ]ولی‌[ خداوند سرنوشت هیچ قوم ]و ملتی‌[ را تغییر نمی‌دهد، مگر آن که آن‌هاخود را تغییر دهند، و هنگامی که خدا اراده سویی به قومی ]به خاطر اعمالشان‌[ کند هیچ چیز مانع آن نخواهد شد، و جز خدا سرپرستی نخواهند داشت‌."

به دنبال آیات گذشته سورة مذکور مبنی بر خبر داشتن خداوند از پنهان و آشکار مردم و حاضر و ناظر بودن او، در آیة مذکور اضافه می‌کند که خداوند متعال حافظ و نگهبان بندگان خود نیز می‌باشد و این حفاظت بی‌قید و شرط نیست و انسان خودش نیز باید کاری نکند که سرنوشت خویش را تغییر دهد؛ "اِن‌َّ اللّه‌َ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوم‌ٍ حَتّی‌َ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم‌" و سپس باز برای آن که اشتباه پیش نیاید که با وجود مأموران الهی که عهده‌دار حفظ انسان هستند، مسأله مجازات و بلاهای الهی چه معنا دارد، در پایان آیه اضافه می‌کند، "هرگاه خداوند به قوم و جمعیتی اراده سوء و بدی کند راه دفاع و بازگشت ندارد و کسی جز خدا یاور او نیست و اگر خداوند به عذاب و مجازات دستور دهد، حافظان و نگهبانان دور شده و انسان را تسلیم حوادث می‌کنند.
از آیه مذکور بر می‌آید که عده‌ای از فرشتگان مأمور حفاظت از انسان‌های مؤمن هستند و انسان‌ها را از گزند آفات و حوادث در بسیاری از موارد حفظ می‌کنند.
آیه مورد اشاره به این حقیقت نیز اشاره دارد که انسان قبل از هر چیز و هر کس خودش مقدرات و سرنوشت خویش را رقم می‌زند و در بسیاری از موارد عامل خوشبختی و یا بدبختی به خود او بر می‌گردد و در واقع اراده و خواست انسان‌ها و تغییرات درونی آن‌هااست که آن‌هارا مستحق لطف یا مستوجب عذاب خداوند می‌کند؛ یعنی اراده خداوند متعال در طول اراده و اختیار انسان است و سرنوشت فرد یا ملتی در گرو اعمال خود آن‌هااست‌.( ر.ک‌:تفسیر المیزان‌، علامه طباطبایی‌؛ ج 11، ص 308 ـ 311، انتشارات اسلامی‌، قم / تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 10، ص 142 ـ 147، دارالکتب الاسلامیة‌، تهران‌. )

منبع
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۹, ۱۷/آبان/۹۱
شماره ارسال: #15
آواتار
سلام به شما

(۱۷/آبان/۹۱ ۱۱:۳۱)blue.blood نوشته است:  عزیز ِ من ، این چیزا دیگه سند نمیخواد ... خیلی واضحه .....


نقل قول:اولا حقوق رییس و روساخیلی بالاست , ثانیا اینها هزارجور رانت و

پاداش و ... دارند , ثالثا در خانه های مصادره ای زندگی می کنند و اجاره نمیدهند , رابعا هر چیزی ( مواد غذایی ,

لوازم و ...)را که بخرند از جیب حساب نمی کنند و خبر دقیق دارم که برای اداره یاورزاتخانه فاکتور می کنند

والله که حتی همین رائفی هم با پولهای اهدایی ح ک و مت ( از بیت المال) زندگی بسیار مرفهی دارد

واضحه؟!
راستش فکر می کنم برای من واضح نیست.
شما تنها یک دلیل برای اینکه مثلا آقای رائفی پور از پول بیت المال زندگی مرفهی دارد بیاورید؟
مثلا بگویید او یک ماشین فلان دارد یا یک خانه ی زیبا در فلان جا دارد و...
آیا شما سندی دارید؟!
حرف من اینه که متهم کردن دیگران کار ساده ایه. بر فرض اگه یک مسئول از رانت استفاده می کند آیا می توانیم این حرف را به دیگران هم تعمیم دهیم؟!

امضای مجید املشی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۵۰, ۱۷/آبان/۹۱
شماره ارسال: #16
آواتار
نه عزیز ، من آدم شناخته شده ای مثل رائفی پور رو نمیگم ... اون حاج آقایی رو میگم که واسه ی اقامه ی فقط نماز ِ ظهر و عصر ماشین ِ اداره ی دولتی میره دنبالش ، میارتش ، نماز میخونه و میبرتش ... ماهی هم حدود 1تومن میگیره ... من این چیزا رو میگم ... خیلی هم زیادن ...
البته این طرف رو گفتم ، اون طرف رو هم بگم که تو همین قشر حوزوی آدم کم درآمد هم بسیار هست ، ولی کسایی که خیلی بیشتر از حقشون میگیرن تو این کشور بسیار زیادن و کسایی که حقشون خورده شده و کاری هم از دستشون ساخته نیست هم خیلی خیلی خیلی زیادن ...


راستی ، شما آقای محسن مخمل باف رو میشناسی ؟!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۱, ۱۷/آبان/۹۱
شماره ارسال: #17
آواتار
یه ضرب المثل معروف هست که میگه:
گر تو بهتر میزنی بستان بزن
این که توی کشور دزدی میشه و فلانی حق بهمانی رو میخوره، درست، اما...
ما به چه شیوه ای عمل کنیم خوبه؟
انگلیس خوبه؟
یا اصلاً فرانسه؟
آمریکا چطوره؟
بابا همه این کشورا هشتشون گره نهشونه که.
چه نظامی خوبه؟
توی دوران سلطنتی ما فقیر و بیچاره نداشتیم؟
نظام دموکراسی هم که غربی ها دارن و مردمشون دارن مینالن که.
به جز نظام اسلامی چی دیگه خوبه؟
نظام مشکل نداره.
اگر مشکلی هست، از مسئولین هست.
یعنی قوانین نظام و سیستم درسته. اگر کم کاری ای هست، مال 4 نفر خائن به مملکت و نظامه.
شما در نوشته هاتون و نامه های خصوصی ای که میفرستین با آخوندها مشکل داری برادر من!
مشکلت درد مردم نیست.
در ضمن...
هر کسی که به مقامی میرسه، طبیعیه که 4 تا محافظ داشته باشه، مواظب اطرافش باشه، چه مالی، چه جانی و چه اجتماعی و ...
به همین دلایل مسئولین هر کشوری از مردم معمولی فاصله میگیرن و کمتر توی بطن جامعه هستن و از مشکلات خبر دارن.
این دلیل نمیشه که سیستم رو ببریم زیر سوال
اگه نماینده یه مملکت بیاد از همون میوه فروشی دم در خونه من و شما میوه بخره که معلومه 4 نفر مخالفش میکشنش.
باید از جون خودش محافظت کنه.
باید یه سری رعایت ها رو بکنه.
به قول یکی از استادای دانشگاه مامانم اینا...
خدا لعنت کنه قاتل عثمان رو که خلیفه کشی رو باب کرد که خلیفه ها از مردم جدا شن.
من کار مسئولین نظام رو تأیید نمیکنم.
اما حضرت عباسی نمیدونم اگه من جای اونا بودم این کارها رو میکردم یا نه!

خدا هر کی رو که داره برای مردم خدمت میکنه سرافراز کنه و هر خائن به مملکت رو رسوا کنه به حق فاطمه زهرا!
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۳, ۱۷/آبان/۹۱
شماره ارسال: #18
آواتار
(۱۷/آبان/۹۱ ۱۲:۵۰)blue.blood نوشته است:  نه عزیز ، من آدم شناخته شده ای مثل رائفی پور رو نمیگم ... اون حاج آقایی رو میگم که واسه ی اقامه ی فقط نماز ِ ظهر و عصر ماشین ِ اداره ی دولتی میره دنبالش ، میارتش ، نماز میخونه و میبرتش ... ماهی هم حدود 1تومن میگیره ... من این چیزا رو میگم ... خیلی هم زیادن ...
البته این طرف رو گفتم ، اون طرف رو هم بگم که تو همین قشر حوزوی آدم کم درآمد هم بسیار هست ، ولی کسایی که خیلی بیشتر از حقشون میگیرن تو این کشور بسیار زیادن و کسایی که حقشون خورده شده و کاری هم از دستشون ساخته نیست هم خیلی خیلی خیلی زیادن ...

راستی ، شما آقای محسن مخمل باف رو میشناسی ؟!

در مورد کسایی که خیلی بیشتر از حقشون میگیرن تو این کشور بسیار زیادن و کسایی که حقشون خورده شده کاملا درسته. این مسئله همیشه و در همه جا وجود داشته.
اما این به این معنا نیست که همه را به یک چوب برانیم.

آقای مخلباف رو هم می شناسم. Smile
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۷, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱۳:۲۳ توسط blue.blood.)
شماره ارسال: #19
آواتار
نه عزیز ، این یه بحث ِ دیگست ... من کاری به بقیه ندارم ، من دارم از الان ِ کشور خودم میگم ... واسه ی حرفهای شما هم جواب هست ، ولی قدم به قدم ... الان یه بحث ِ دیگه داریم که بهتر ِ خلط ِ مبحث نشه تا اولی تموم بشه ، بعد به موارد ِ بعدی هم میشه رسدیگی کرد .


پس شما اگه با اسم و شهرت ایشون آشنایی داری ، کلا آدم خوبیه ...!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۴۵, ۱۷/آبان/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۷/آبان/۹۱ ۱۴:۲۴ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #20
آواتار
سلام دوستان
به لطف خدا بحث بسیار بحث ارزشمندی است و حقیر به لطف خدا إن شاء الله به پاسخ دقیق تمام موارد اشاره شده خواهم پرداخت
اما برای اینکه کار منسجم باشد
اجازه دهید حقیر در اولین فرصت پاسخ مباحث مطرح شده را کامل تقدیم کنم و پس از آن مجدد پست باز میشود تا باز نظرات و سوالات سایر دوستان را داشته باشیم
و تا تکمیل بحث ان شاء الله همین روند ادامه خواهد داشت




(۱۷/آبان/۹۱ ۱۱:۳۱)blue.blood نوشته است:  شرمنده آقا علی ، ولی شما از یه تفسیر استفاده کردی ، من از یه تفسیر ِ دیگه استفاده میکنم ...


فقط یک نکته برادر
در جایی که معصوم به طور صریح منظور آیه را مشخص کرده دیگر تفسیر دیگران خیلی محلی از اعراب نداره
در این خصوص خداوند می فرماید از اهل ذکر بپرسید
یا در جای دیگر دارد که از راسخون در علم بپرسید
و در روایات تصریح شده که تبیین آیات قرآن تنها از طریق کسانی به درستی انجام میگیرد که علمشان متصل به علم خداست
یعنی رسول الله و معصومین
علاوه بر این که تفسیر باید همراه با قرائن متقن منظور نظر آیه باشد و قواعد کلی باشد
مثل قائده ی کلی که [b]سلب نعمت بی دلیل امکان ندارد چون خدا کریم است

یا دادن نعمت بی استحقاق و عملکرد خاص کاملاً امکان پذیر است و به هیچ وجه قائده ی کلی نیست که تا شما کاری نکنید خدا به شما فیض و نعمت نمی دهد که این یک دیدگاه انفعالی به خداوند است در حالی که خدا خود را فعال معرفی مکند در آیات قرآن چرا که مطابق صفت صاحب فضل بودن خداست و فضل یعنی بی استحقاق بخشیدن یعنی شما مستحق تغییر حال از حال بد به حال خوب نبودید به واسطه ی اعمالتان اما خداوند از سر فضل و کرم و لطفش این تحول حال را انجام میدهد
و....
موارد متعدد دیگر را به توفیق الهی به همین شکل تقدیم خواهم کرد و تاپیک پس از ارائه ی تمام مطالب برای انسجام موضوع مجدد باز میشود تا دوستان نظرات را ارائه دهند
و گرنه دوست من به تعداد افراد میتونه تفسیر داشته باشه هر آیه




نقل قول:ببینید اولاً کسی که میگوید اول من باید تکونی بخورم تا خدا در عوض کاری کند
هنوز نفهمیده که حتی همان تکان هم به توفیق الهی خورده و اگر توفیق خدا شامل حالش نبود توانی و عزمی برای گام برداشتن به سمت خیر نداشته

آقا علی ، نمیخوام بحث رو چند شاخه کنم ، ولی این که میشه جبر ... مگه اینکه تو کلمه ی توفیق یه چیزی باشه که من درک نکرده باشم ...




اما در این مورد
دوست من شما آیا از ذات خود دارایی داری؟
یعنی ذاتاً نیرو داری یا به لطف خدا نیرو داری

آیا ذاتاً میتوانی به خیر بروی یا تا توفیق الهی شامل حالت نشود نمیتوانی
یادت هست در مسئله ی هدایت الهی چه بحثی داشتیم
خدا در قرآن میفرماید
خدا هر که را بخواهد هدایت میکند
در نگاه اول شاید این بوی جبر بدهد!
اما در آیات دیگر این مسئله تبیین می شود و خداوند می فرماید هدایت من به ظالم نمیرسد!!!!!!
این یعنی چی؟
یعنی خدا همه را هدایت میکند اما کسی که ظالم است (در حق خودش یا دیگران یا احکام خدا) در حقیقت با ظلمش مانع دریافت هدایت میشود
دقیقاً مانند این مسئله که خورشید نور میدهد
حالا اگر شما پرده ای ضخیم روی پنجره بیافکنید و اتاق تاریک شود آیا یعنی خورشید نورافشانی نمیکند و نمیتوان با نور خورشید اتاق را روشن کرد یا شما خود باعث نرسیدن نور خورشید شدید
ظلم همان پرده است که مانع رسیدن نور هدایت میشود
و این جبر نیست!
تازه بر اساس صریح آیات قرآن این خداوند است که اول میل توبه را از فضلش به بنده میدهد و بعد بنده توبه میکند و از ظلم رها میشود و بعد خداوند توبه اش را میپذیرد

نه عزیز ، من آدم شناخته شده ای مثل رائفی پور رو نمیگم ... اون حاج آقایی رو میگم که واسه ی اقامه ی فقط نماز ِ ظهر و عصر ماشین ِ اداره ی دولتی میره دنبالش ، میارتش ، نماز میخونه و میبرتش ... ماهی هم حدود 1تومن میگیره ... من این چیزا رو میگم ... خیلی هم زیادن ...

ببین برادر
ایشون ادعا کرده که همه مسئولین و روحانیان این گونه اند و اگر شما معتقد به تعالیم اسلام باشید و بدون سند هم بخواهید این مدعی را داشته باشید این خلاف تقوا و اخلاق اسلامی است و از مصادیق تهمتی است که بدتر از غیبت است و غیبتی که بدتر از زنا است
برادرانه میگویم به شما
برای اظهار نظرات این چنینی بسیار باید مراقب بود ، خدا در این موارد که مربوط به آبروی بندگانش است بسیار سخت گیر است


وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمَْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَـٰئكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً.[36 اسرا]





و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (۳۶)




خلاصه اگر شما هم معتقدی که همه ی مسولین و روحانیون اینگونه اند و بدون سند هم ادعا میکنی این بسیار بسیار...














فقط یک نکته
دوستان
مسئله ی اصلی مناظره تاپیک را فراموش نکنند
اینکه آیا فقر و غنا دست خدا هست یا خدا فقط ناظر است!
و دیگر این که آیا این از مصادیق آزمایش الهی هست یا نه؟
اصل بحث مناظره این ست
اگر بحث حاشیه ای دارید تقاضای حقیر این است که در تاپیک دیگر باشد

پ.ن: کسی منکر این نیست که بی کفایتی مسولین و یا احیاناً خیانت و سو استفاده در به وجود آمدن این وضعیت نقش ندارد
بحث این است که اینجا آیا خدا فقط ناظر است در مسئله ی روزی؟
و اینکه آیا این از مظاهر امتحان خدا نیست؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  چه کسانی در دنیا امتحان می شوند؟ آفتاب 21 9,017 ۲/اردیبهشت/۹۴ ۱:۲۴
آخرین ارسال: آفتاب

پرش در بین بخشها:


بالا