تالار گفتگوی بیداری اندیشه

مشاهده تالار در قالب اصلی: اثبات امامت مولا علی (علیه السلام) مباحثه
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید.برای مشاهده نسخه قالب بندی شده روی لینک فوق کلیک کنید
صفحه: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
به نام خدا

بنا به درخواست مکرر جناب عایشه این تاپیک ایجاد شد
بنده نظرم این بود که اول اثبات شود نظر خداوند در مورد خلافت چیست و در تاپیک دلایل خلافت شیخین ابوبکر عمر عثمان بعد از پیامبر ( ص )مباحثه

هم مشغول همین بودیم . منتها با اصرار ایشان همینجا در این مورد بحث میکنیم . از ارسال پست های بلند خودداری میکنم ان شاالله . یکی یکی با حوصله .

با توجه به اینکه مسلمانان معتقدند قران بهترین راهنمایی است که دست نخورده باقی مانده است اول از همه مراجعه میکنیم به قران



وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون


اما ترجمه کامل آیه شریفه: «خداوند وعده داده است كساني از شما را كه ايمان آورده‌اند وكارهاي نيكو انجام داده‌اند به خلافت بر گزيند، همان طور كه قبلاً كساني را به خلافت برگزيده است و حتماً آن دینى را که براى آنها پسندیده است (دین اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد، و بى‌‏تردید حال آنها را پس از بیم و ترس به امن و ایمنى تبدیل نماید به طورى که تنها مرا بپرستند و چیزى را شریک من قرار ندهند. و هر کس پس از این (نعمت بزرگ) کفران ورزد، چنین کسانى به حقیقت نافرمانند»


۱ـ خداوند وعده میدهد . وعده خداوند راست است و حتما اجرا خواهد شد .

۲ـ کسانی را که ایمان اورده اند و عمل نیکو انجام داده اند به خلافت برگزیند . یعنی در اینده برگزیند

۳ـ خداوند خود این کار را خواهد کرد و این ایه ناظر به اینده است . و با توجه به اینکه بعد از رسالت نبی اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نازل شده . بنابرین این وعده برای بعد از ایشان است

۴ـ این کار به همان روشی است که قبلا هم انجام داده است و قبلا نیز خلافایی از مومنین را برای این کار برگزیده است .

۵ـ حتما ان دینی را که برای انها پسندیده است (مهم) برای انها مستقر سازد

۶ـ هر کس از این نعمت بزرگ کفران ورزد به حقیقت چنین کسانی فاسقند

مفاهیم بسیاری از این ایه شریفه برداشت میشود که جهت دوری از اطاله کلام میسپاریم به اینده



بنابرین خداوند میفرماید به همان روش قبلی عمل خواهد کرد

فهل ینظرون إلّا سنّت الاولین فلن تجد لسنّت الله تبدیلاً و لن تجد لسنّت الله تحویلاً».(سوره فاطر، آیه 43)

پس هرگز در روش و سنت الهی تغییری نمی بینی و هرگز برای روش خدا تبدیلی نخواهی یافت.

و حتما خلیفه برخواهد گزید

پس باید بگردیم ببینیم خداوند چه کسی را چگونه (به چه وسیله ای ) طوری که اتمام حجت باشد برای بندگان مثل قبل برگزیده است .

یا علی (علیه السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به اینکه شما باز به این آیه استناد کردید! لطفا پاسخهای بنده درباره این آیه را (که در تاپیک اثبات خلافت است) در اینجا هم کپی کنید (لطفا در هر دو تاپیک موجود باشد)
سعی می کنم شماره ارسالهای مرتبط را ذکر کنم.
شماره ارسالها: 35-37-41-45
خوب تشکر این شد حرف حساب .

چشم اثبات امامت فقط در این تاپیک . اثبات خلافت در ان یکی .

البته این ایه قرینه های قابل توجهی دارد . به نظر شما چون خداوند به جمع خلفا اشاره میفرماید . و شیعیان میگویند فقط نام مولا علی (علیه السلام) در قران امده است . پس این ایه صدق امامت نیست و در واقع در امامت است . درست است؟

اگر استدلال شما این است تا به ان بپردازیم


تشکر

نقل قول:. در این آیه خداوند می فرماید:کسانی و نمیگوید کسی
اگر شما معتقد باشید که خداوند طبق نص نام سیدنا علی را(طبق فرض شیعیان با تفسیر برخی آیات!) در قرآن آورده بنابراین باید اسامی بقیه امامان را هم آورده باشد تا کلمه "کسانی" صدق پیدا کند. که میدانیم اینگونه نیست.
بنابراین اگر خداوند خودش "کسانی" را انتخاب میکند چرافقط از یکی نام میبرد؟!پس باید پذیرفت که آن یکی هم برداشت شخصی از قرآن است وخداوند از هیچ فردی به صورت مشخص نام نبرده.
[font=Times New Roman][/font]
بله
البته لطفا ابتدا 4 ارسال ذکر شده نیز اینجا کپی شود.
به نام خدا

اگر به قول شما هیچ نامی از کسی برده نشده است (که البته برده نشده است به طور مستقیم ) که موضوع حل است


ولی به نظر جماعت شیعه با قرینه محکم به اولین جانشین بلا فصل ایشان اشاره شده است . به نظر نمیرسد هیچ منافاتی با جمع خلفا داشته باشد چرا که شیعه را اعتقاد بر این است که پیامبر خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به عنوان واسطه وحی یا واسطه ابلاغ نظر خداوند . ابتدا مولا علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین خویش معرفی فرموده (که به نظر خواهد رسید ) و در ادامه نام تمام ان ۱۲ نفر امیر (که اهل سنت هم این ۱۲ نفر امیر را قبول دارند ) اورده است .
و هر یک از امامان (علیه السلام) با توجه به معرفی پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ایشان را به امت معرفی میکرده اند .
عقیده تک امامی متعلق به علویان است نه شیعیان .
همچنین ایاتی که شیعه برای اثبات امامت در قران استناد میکند حصری نیستند که مخالف با این ایه باشند

این که باید حتما در قران نام همه می امده است . یعنی یا همه یا هیچ کس نیز خلاف سیره قران است و البته غیر منطقی . چنانچه نام تمامی پیامبران (علیه السلام) نیامده و مثلا ذوالقرنین را که ذکر کردید با مشخصات و کنایه اورده که الان نظرات مختلفی در مورد نام ایشان وجود دارد و شما او را کورش خواندید.
یا تعداد اصحاب کهف و اسامی انها را نیاورده در قران . و ....

نکته دیگر اینه وظیفه تشریع و تبیین قران فقط بر عهده پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است و هیچ دلیلی نداشته که پیامبر جزیی ترین احکام را بیان فرمایند . اما یکی از مهمترین مسایل را رها کنند تا امت اسلام اینچنین دچار تفرقه شود .

کما اینکه ایشان معرفی هم فرموده اند بار ها و بار ها ولی متاسفانه در سقیفه (در تاپیک اثبات خلفا اشاره خواهد شد ) با باند بازی و علا رغم مخالفت بسیاری از صحابه به زور خلیفه تعیین کردند

(...بالبينات والزبر وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس مانزل اليهم ولعلهم يتفكرون )

اصل كلي كه ازاين آيه استنباط مي شود ،نقش تبيين ،تفسير وتشريح قرآن توسط پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است چراكه وظيفه قرآن بيان كليات واصول ديني والهي است وتشريح جزئيات آنها برعهده پيامبران وامامان مي باشد .واين يكي ازشئونات پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)مي باشد كه خداوند برايشان مي فرمايد (لتبين ) ونمي فرمايد(لتقرا)يا (لتبلوا) ولذا خداوند درقرآن كريم بيشتر به اصول مشترك بين اديان پرداخته وبيان جزئيات را برعهده پيامبر اكرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) گذاشته است .وي ادامه داد معرفي اشخاص توسط قرآن به ۴ طريق صورت گرفته است: اولين راه ،معرفي آنها به نام مي باشد مانند آيه ۶/صف «...مبشرا برسول ياتي من بعدي اسمه احمد » كه نام گرامي پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) درآيه صريحا اززبان حضرت عسيي (علیه السلام) نام مبارك پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نقل شده است .روش دوم درقرآن معرفي به عدد مي باشد همانطور كه درآيه شريفه آمده است (واذاخذ الله ميثاق بني اسرائيل وبعثنا منهم اثني عشر ...) مائده /۱۲درالبرهان مراد از (اثني عشرا) دوازده امام معصوم بيان شده كه بدين طريق درقرآن معرفي شده اند .روش سوم معرفي افراد باصفات آنها است .همانند آيه ۵۵/مائده « انما وليكم الله والرسول والذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه ويوتون الزكوه وهم راكعون » كه معرفي كننده حضرت علي (علیه السلام) مي باشد ونمونه هايي ازاين صفات درقرآن زياد است مثل « الذين يتبعون الرسول النبي الامي الذي يجدونه مكتوبا عندهم في التورات والانجيل يامرهم بالمعروف وينها هم عن المنكر و.......)

و اگر هم مستقیم اشاره میشد به اسامی ایندگان هزاران نفر با ان اسامی موجود بود کلی مدعی قلابی درست میشد . که البته درست هم شد حتی با این شرایط و همچنین بیم جان ایشان میرفت . همانطور که میبینید همه امامان (علیه السلام) شیعه در زندان بوده و شهید شدند . و اگر نام مام سجاد (علیه السلام) مثلا امده بود . یقینا در کربلا شهید میشدند

نقل قول:2. در این آیه خداوند می فرماید: همانگونه که سابقا کسانی را به خلافت برگزیده است. اگر منظور از خلفا "امام معصوم" باشد باید درگذشته هم امامان معصومی به خلافت رسیده باشند تا این آیه صدق پیدا کند که می دانیم اینگونه نیست و هیچ امام معصومی بدین شکل که شیعه معتقد است در تاریخ هیچ دینی وجود ندارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
اینکه بنده گفتم در قرآن نام کسی به صراحت برده نشده از این نظر بود که نام شخصی به عنوان جانشین پیامبر و امام در قرآن نیامده.
وگرنه در خصوص خلفای راشدین آیاتی در قرآن کریم هست که بعدا در تاپیک مربوطه عنوان خواهم کرد.در ضمن باتوجه به اینکه شما پاسخ به پرسشهای بنده در خصوص آیه استخلاف را در آن تاپیک به این تاپیک ارجاع دادید و با وجود اینکه دوبار خواستم پستها به این تاپیک منتقل شوداستنکاف ورزیدید؛ نشان میدهد هیچ پاسخی برای آنها نداشتید .
بنابراین نمیدانم چراباز این آیه را برای اثبات امامت ذکر کردید!
در ضمن فکرنمیکنم خداوند از پیامبر کمتر علم داشته باشند که نداند "مهمترین مسائل"چیست که در قرآن بیاورد یا خیر که پیامبر بخواهد اشتباه خداوند را اصلاح کند ومسئله ای که خداوند فراموش کرده بیان نماید!
اگر مسئله امامت وجود میداشت در آیات قرآن با صراحت ذکر می شد.
در ضمن بنده نمیدانستم خداوند از بندگانش می ترسید که نام امامان را ذکر کند که مبادا آنها رابه قتل برسانند. واقعا خدایی که قادر به حفظ جان چند بنده اش نباشد و از برخی بندگانش بهراسد و امورش را پنهانی و سری انجام دهد عجب خدای ترسوو ناتوانی است!
(۲۰/آبان/۹۲ ۲:۴۶)عایشه نوشته است: [ -> ]در ضمن فکرنمیکنم خداوند از پیامبر کمتر علم داشته باشند که نداند "مهمترین مسائل"چیست که در قرآن بیاورد یا خیر که پیامبر بخواهد اشتباه خداوند را اصلاح کند ومسئله ای که خداوند فراموش کرده بیان نماید!

عذر می خواهم
لطف بفرمایید کیفیت خواندن نماز و حج گذاردن را در قرآن آدرس بدهید .
تشکر

(۲۰/آبان/۹۲ ۲:۴۶)عایشه نوشته است: [ -> ]در ضمن بنده نمیدانستم خداوند از بندگانش می ترسید که نام امامان را ذکر کند که مبادا آنها رابه قتل برسانند. واقعا خدایی که قادر به حفظ جان چند بنده اش نباشد و از برخی بندگانش بهراسد و امورش را پنهانی و سری انجام دهد عجب خدای ترسوو ناتوانی است!
اگر هم زحمت نیست بفرمایید چرا خداوند جان یحیی ِ پیامبر را نجات نداد؟!
مگر قادر به حفظ جان بنده اش نبود؟!
علاوه بر سوالات بسیار ساده فوق که جواب بسیار روشنی دارد

خانم عایشه لطف کنید معنی حروف مقطعه که از همین قرآن است را برای من بیاورید بدون دسترسی به احادیث شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
در خصوص پرسش جناب فرشته مهربون که عنوان کردند تعداد ركعات نماز و کیفیت حج گذاردن نيز در قرآن نيست و براي فهم آن مي بايست به سنت و احاديث رجوع كنيم و بنابراین اگر در قرآن نامي از سیدنا علي و خلافت و جانشيني او و همينطور نام امامان ديگر و امام زمان نیست باید به احاديث مختلف رجوع ‌كنيم.
در جواب باید بگویم: شما شيعيان قياس را قبول نداريد ودر اصول كافي از امام صادق حديث داريد كه ابوحنيفه را لعن كرده به خاطر قياس كردنش و گفته كه دين با قياس به دست نيايد. ولي خودتان در اينجا دست به قياس مي زنيد واصول مهم مذهب خود يعني امامت را با فرعي از فروع دين يعني تعداد ركعات نماز قياس مي كنيد.
جالب است كه گاهي علماي شيعه مي گويند: ما در اصول عقايد قياس داريم و تنها در فروع ديني قياس را باطل مي دانيم ولي ناگهان مي بينيم كه در اينجا با فروع ديني نيز قياس مي كنند يعني تعداد ركعات نماز؛ پس نتيجه ميگيريم كه شيعه هرجا به نفع خودش باشد قياس مي كند.
از همه مهمتر اينكه اصول دين در جاي جاي قرآن به طورصريح و روشن و واضح بيان شده تا كسي بهانه اي نداشته باشد؛ اصولي چون توحيد و نبوت و معاد؛ ولي امامت كه از اصول بسيار مهم ديني نزد شيعيان است در قرآن بيان نشده و اين اصل مهم چه ربطي به تعداد ركعات نمازدارد؟
در قرآن علاوه بر اصول ديني كه بيان شده فروع دين نيز بيان شده؛ مثل نماز وزكات و حتي فروع فروع نيز بيان شده همچون وضو در سوره مائده آيه 6 ولي امري كه واضح است اين است كه ما بايد براي فهم بعضي امور ديني به سنت نبي اكرم مراجعه كنيم براي اموري چون تعداد ركعات و غيره؛ و اگر بنا بود در قرآن تمامي نكات ريز و فروع فروع فروع نيز بيان شود مي بايست كتابي حجيم در چندين جلد نازل مي شد و در انتها بازبراي عده اي از مراجع ديني سوالاتي باقي بود و هيچكدام بدون سوال نمي ماندند؛ كافي است شما سري به رساله‌ها و كتب تفسيري بزنيد تا متوجه شويد.
پس قرآن موارد مهم و اساسي و اصولي را بيان نموده وراه بهشت و جهنم را به خوبي نشان داده و چنانچه مسئله امامت و خلافت و جانشيني سیدنا علي اينقدر مهم بود حتماً بيان مي شد.
در خصوص حضرت یحیی کسی نگفته بردن نام ایشان در کتب آسمانی باعث قتل ایشان میشود.
بلکه این سخن شيعيان است - که آقای معاون هم تکرار کردند -كه ذكر نام افرادي كه در آينده خواهند بود (مثل امامان) باعث قتل یادشمني نسبت به ايشان خواهد شد
در جواب مي گوئيم: در سورة الصف آيه 6 آمده كه حضرت عيسي به بني اسرائيل مي‌گويد:بعد از من پيامبري مي آيد كه نامش احمد است.
پس چطور نام پيامبري كه 600 سال بعد مي آمده بيان شده است ولي نام جانشين بلافصل آخرين پيامبر و يا نام امامان ديگر و امام زمان بيان نشده است؟
و اما در مورد قتل و دشمني كه شيعه به آن اشاره دارد واقعاً جاي بسي خنده دارد چون دليلي مسخره و بي پايه و اساس است، از نظر شما تمامي دشمني ها نسبت به ايشان صورت گرفته و خود شما از همه بيشتر به اين دشمني ها اشاره داريد از 25 سال خانه نشين شدن سیدنا علي گرفته تا مضروب شدن و شهادت حضرت فاطمه و سقط جنين او و شهادت امام حسين در كربلا و همچنين شهادت امامان ديگر چون امام رضا و حتي غيبت مهدي به دليل خطر كشته شدنش توسط حاكمان وقت.
پس چه حكمتي در نبودن نام ايشان در قرآن است؟ دشمني،كينه و قتل نسبت به ايشان ايجاد شده پس اين دليل شما مردود است.
دوستان گرامی ام... قرار بر این بود که تاپیک های مناظره گونه بین دو نفر برقرار باشد اگر نکته ی خاصی داشتید می توانید در پیام خصوصی قرار بدهید.

چون کاربر عایشه زحمت کشیدند و پاسخ کاربر فرشته مهروبون را دادند این بار پاک نمی شود... ولی خواهش میکنم از این به بعد رعایت فرمایید تا مسیر بحث به قوت خوش باقی بماند.

با تشکر فراوان.
صفحه: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
آدرس های مرجع